- Кога ще настъпи времето, в което ще се таксуваме електронно и ще се придвижваме в трафик, регулиран от умни светофари, г-н Тотев?

- Със сигурност това ще стане през тази година, но кога точно системата на умните светофари ще заработи в пълен капацитет, е въпрос в голяма степен на настройки.  Това може да отнеме и 1 месец, и 3 месеца, и 5 месеца.  Регулирането на трафика от т. нар. умни светофари, чиято основна идея е да се дава предимство на обществения транспорт, е чисто компютърна задача. Ще дам пример – ако един автобус трябва да измине разстоянието между  две спирки, които са сравнително далеч една от друга, системата, която трябва да вземе решение как това да стане най-бързо, трябва да разполага и с информация колко време е отнемало това в последните, да кажем, 3 седмици. Тоест светофарите трябва да се настроят и системата да бъде захранена с нужните данни. Иначе казано, ще има нужда от време, в което системата да се самообучава. Затова казвам, че е възможно да са ни нужни месеците до средата на годината, за да направим всички нужни настройки. Но след това светофарите ще обменят информация в подкрепа на обществения транспорт  и това ще представлява надграждане над познатата на всички зелена вълна. Това означава, като влезеш на светофара на ул. „Менделеев”, да минеш бързо през ВСИ и да се изтеглиш. В това осигуряване на бързо преминаване е цялата интелигентност на системата. Тя няма да направи чудеса, няма да намали броя на автомобилите, но ще вземе най-добрите решения  - така, че да оползотвори всички налични буфери. 

- Само общественият транспорт ли ще бъде облагодетелстван?

- Това е основната идея, защото за специализирания транспорт като линейки и пожарни си има специална регулация по закон.

- Готови ли са вече умните светофари?

- Центърът за градска мобилност е оборудван, инсталиран е специализираният софтуер и вече започна реалната работа. Техниката е налице, скоро очакваме да получим акт 16 за сградата на центъра, така че нещата вървят.

- Разполагате ли вече с достатъчно обучени кадри, които да се справят безпроблемно с новата техника?

- Да, започваме с 4 души, които са диспечери, има и двама ръководители, които трябва да обезпечат 24-часов режим на работа, така че постепенно ще разширяваме звеното. Пълният му състав ще бъде от 175 души заедно с контрольорите, които ще работят по места. Получили сме вече всички машини за продажба на билети и цялото оборудване за автобусите.

- Колко още работа има, докато на практика стартира електронното таксуване?

- Доста, устройствата за билети ще бъдат стотици, само автобусите са 285, а във всеки от тях ще има по няколко – едно ще дава информация, на друго човек ще се чекира. Всичко това трябва да се свърже в обща система  и всяко устройство да се инициализира и да започне „да си говори” с другите. Има още доста задачи – в момента например коригираме превода на някои текстове. Фирмата, която изгражда системата, е испанска и има правописни грешки, което  е недопустимо. Това са детайли, но всичко трябва да се прецизира. Надяваме се през април да „продупча” първия електронен билет. Ако го постигнем, това ще бъде огромен успех, защото зад електронното таксуване стои фантастично много работа.

- Кога ще има окончателна яснота за цените в градския транспорт?

- На този етап е ясно, че цената на еднократния билет – за едно качване на един автобус, ще бъде 1 лев. Оттам нататък все още нямаме решение за възможните варианти за смяна на автобуса например, това ще трябва да бъде одобрено и от Общинския съвет.  Със сигурност прикачването ще е по-евтино, защото сега за всяко ползване на друг автобус отново се плаща 1 лев. А с новата система ще дадем възможност да се спестяват и време, и средства при придвижването с няколко автобуса за определено време.

- Има ли съпротива от страна на превозвачите срещу новия начин на таксуване?

- Не, вече работим в пълно взаимодействие с тях. Преди 3 години, когато започвахме работа по транспортния проект, те бяха категорично против, защото всички тези нововъведения са и форма на по-строг контрол върху тяхната работа. С новата система ще следим не само изпълнението на курсовете, но и дали шофьорите спазват правилата за движение – ще имаме данни за 3 месеца назад кой водач в коя пътна отсечка е превишил скоростта. В началото транспортните фирми гледаха с недоверие на всичко това, но в момента можем да се похвалим, че сме на едно мнение, те приеха новите правила, защото те са най-честни. Предстои да уточним методиката за  разпределение на средствата, с които компенсираме превозвачите за преференциалните пътувания, трябва да определим и базовата цена за километър пробег. На тази основа ще се определя и средната цена, по която ще се плаща на превозвачите, тя много ще зависи от това колко нови са автобусите. Ние водим ясна политика да толерираме новите автобуси, транспортните фирми, които обслужват линиите с такива возила, ще получават повече средства.

- На колко години са най-старите автобуси в момента в Пловдив?

- Те са по линия номер 1 и са клас Евро 3. Може би са на по 16-17 години и са стари. В новите конкурси за превозвачи ние въобще не допускаме такива автобуси. А в бъдеще ще действаме така – определяме например базова цена от 1.41 лв.  Ако имаш нови автобуси, взимаш 1.80 лв., ако са стари – получаваш 1.20. Това ще стимулира транспортните фирми да купуват нови превозни средства. Ще се опитаме в тези цени да заложим и един хипотетичен лизинг, така че ако си купиш на изплащане един автобус, да знаеш, че ще приключиш с вноските за 10 години. Това ще е възможно, защото ще си наясно какво ще получаваш от общината в това време и ще можеш да си направиш един добър бизнес план.

- Какво  още остава като процедури по финализиране на целия транспортен проект?

- Предстои приемателна комисия за акт 16 за велоалеите и за кръстовищата, оборудването за електронното таксуване вече е прието.

- Имаше известно забавяне в реализацията, ще успеете ли да го наваксате?

- Всъщност проектът реално е приключил в срок. Вече е внесена документацията в управляващия орган. Важното е, че всички дейности са разплатени, работата е приета. Както вече казах, това, което остава, са фините настройки, но те не са част от проекта. Ние можем да си настройваме системата и 2 години, ако се наложи, това си е наша работа. Но няма никаква опасност да загубим пари.

- Ще бъде ли Пловдив първият град с реализиран проект за модерен транспорт?

- Електронно таксуване има и в метрото в София, но Пловдив ще бъде първият град, който ще бъде изцяло интегриран с подобен начин на заплащане. Град, който може изцяло да се откаже от хартиените билети, ако реши. Това ще бъде изключително постижение, защото ние правим нещо, което не е реализирано никъде досега. Не можем да отидем примерно до Стара Загора и да видим как са направени нещата там. Ние просто прокарваме пътя, все едно сега вървим с лопатите напред в снега и правим пъртини. След нас на всеки ще му бъде много по-лесно, защото ще може да дойде в Пловдив и да провери как се е случила цялостната модернизация на транспорта. Ние сме пионери в тази област и оттам идват всичките ни трудности. Взимаме софтуера и установяваме, че на места е превеждано с преводача на Гугъл, и пак се налага преработка. Това е най-големият проект в новата история на Пловдив. Нека се замислим как се прокарват 48 км велоалеи в един толкова стар град. Задачата е изключително трудна, но успяхме. Но имаме огромната подкрепа на управляващия орган, които удължиха срока, защото виждат с какви трудности се сблъскваме. И успешният край е близо!