В по-голямата си част животът ни e работа, срещи и разговори. От това как протичат те, зависят по-нататъшните ни взаимоотношения с хората, както и успеха в работата ни. Предлагаме ви няколко прости правила и съвети, които ще улеснят неимоверно общуването ни и ще ни осигурят недвусмислено разбиране.
Този материал е специално предназначен за дамите и ще им помогне да изберат най-подходящото облекло в зависимост от повода, който имат.
Външният вид на всеки човек вкъщи, на обществените места, в службата и в деловия свят е едно от най-важните условия за успеха. Именно затова към външния облик се предявяват редица изисквания. Негов основен елемент е облеклото.
От гледна точка на морала, етиката, естетиката и етикета външният вид на всекиго от нас представлява израз на културата на всеки народ. Той оформя облика на човека, където влизат още и душевните характеристики, възпитанието, особеностите на характера. Културата на външността на човека е необходима в различните етикетни ситуации на общуването. Още от момента на своето възникване облеклото има не само утилитарни функции, но и предоставя възможност за промяна на облика, да се скрият външните недостатъци, да отразява известни представи за красивото и да изпълнява естетическото си и знаковото предназначение. Развитието на облеклото от простите към по-сложните форми става под влиянието на различни фактори: географска среда, характер на трудовата дейност, особености на развитието на търговията и размяната на облекло, обувки, платове и т.н. Постепенно се оформят социално-културните (морални, естетически, национални и др.) норми в определено общество и време.
Облеклото винаги е отразявало имущественото и социалното положение на човека и е подчертавало социално-кастовите различия, то прокарва границата между бедни и богати, знатни и незнайни, млади и стари, мъже и жени. Така то става елемент на етикета. Съвременната мода и етикетът като две противоположни, но уравновесяващи се сили създават своите изисквания към костюма, маниерите и външния облик на човека. Модата днес, особено женската, е твърде променлива, но тя все пак съдържа редица достатъчно устойчиви изисквания: облеклото и допълненията към него следва да бъдат издържани в една цветова гама (не се препоръчва съединяването на повече от два цвята от един и същ спектър – единият е основен, вторият – допълнителен); за класически съчетания се считат черно-бяло-червено, черно-бяло-виолетово, бяло-синьо-светлосиньо, кафяво-бежово и т.н.; на фона на черния цвят повече личат бръчките (този ефект се избягва с бели якички, а за дамите – с блестящи обeчки); светлите тонове увеличават обема, а тъмните го намаляват; фактурата, рисунката и цветът на плата трябва да съответстват на възрастта, цвета на косата и лицето, ръста и цялата фигура; чорапите са задължителни, като за мъжете те отговарят на костюма, а за дамите се препоръчват телесни цветове; ултрамодерни и екстравагантни облекла не са уместни за деловия стил – за дамите това могат да бъдат миниполите, прозрачните блузки, мрежестите чорапи; палтото е до или малко под коленете, а при жените винаги по-дълго от полата или роклята.
Външният облик е твърде променлив в исторически план – променят се времената и с тях се изменят подходящите за ежедневието атрибути; възниква нова тенденция в модата и те се приспособяват към възможностите за нейното следване, без това да пречи на самостоятелния израз и представяне, и т.н. Оформени като съответствие на момента, времената определят стила на присъствие и се отразяват в обичаите на своята епоха чрез система от обществени норми. Последователността на промените създава и водещите за времето си стилове. Днес демократичните общества освобождават до голяма степен хората от униформеността, но едновременно с това запазват изискванията за поведение на основата на етикета. Известни са три стила на облика на човека – класически, спортен и романтичен, а техни варианти са античният, традиционният, етническият, театралният, морският, сафари стил и др.
За да изглеждаме елегантно и съвременно, е важно да си създадем един определен и цялостен образ, без да заимстваме от други хора. Индивидуализмът все пак трябва да бъде с мярка, а това не освобождава от спазването на социално-културните норми на обществото, времето, обстоятелствата и тенденциите.
Цветовият комплекс може да бъде функция на ежедневие и мода, на лични предпочитания и правила на работното място, на фигура и телесен тен, на възраст и желание за удобство. Независимо от кройка и аксесоари, облеклото може да ни успокоява, да възбужда, да подобрява настроението. Но може и да ни смущава с кресливия си цвят и не намясто носен. Известни са множество тълкувания на значението на цвета на облеклото – те са по-скоро резултат не само на наблюдения, но и на традиции. Общоприето е черният, сивият, тъмносиният, тъмнозеленият, бордо и синият цвят с виолетов оттенък да се считат за подходящи за деловото общуване, за официални мероприятия, преговори, презентации. Те изискват и строг стил. Ако някой се смущава от мрачния вид, то може да омекоти впечатлението с други части на облеклото – ризи, вратовръзки, кърпичка във външното джобче (за мъжете) и блестящи украшения, брилянти, планински кристал (за дамите). С такова облекло можем да се появим на всяко място и на всяка проява.
Влиянието на глобализацията води и до известно унифициране на правилата на облеклото. Така се оформят основните международни кодекси на облеклото – дрескодове (Dress-codes).
• Традиционно делови Bt (Business tradition) – Едноцветен или комбиниран костюм (за мъжете), рокля-жакет и костюм с панталон (за жените) за кариерно облекло или за длъжност на местно ръководство.
• Висок делови Bb (Business best) – Властова екипировка за много важни и срещи на високо ниво и бизнеса, за ръководители.
• Обществено-ежедневен Cm (Casual mainstream) – Личен ежедневен непринуден стил за определен кръг или среда.
• Базово-ежедневен Cb (Casual baseline) – Непринуден ежедневен стил за определен кръг или среда.
• Ръководно-ежедневен Ce (Casual executive) – Скъп, елитарен, с високо качество на шева, състоящ се от различни части на облеклото (не представлява костюм).
• Непринуден, извън офиса C (Casual) – Комфортен стил с известен шик и индивидуалност, извън офиса
• Официален Bt (Black tie) – Официално вечерно облекло – смокинг. Има два не толкова строги варианти: Black tie optional, Black the invited – смокингът може да се замени с тъмен костюм с вратовръзка.
• Официален Wt (White tie) – Официално тържествено вечерно облекло – фрак (за фрак има още едно обозначение – Ultra-formal)
• След 5 часа A5 (After five) – Представително облекло за концерт, театър, вечеря, коктейл, парти, празнични прояви, развлечения
• След 5 часа. Сива шапка A5 Grey hat – Тържествено, за дневно мероприятие – визитка.
• След 5 часа A5 Semy-formal – Полуофициално. Нито смокинги, нито рокли до пода. Облекло от известни моделиери. Възможни са къси или много къси поли, а за мъжете – костюм с високо качество.
Индивидуалното отношение към облеклото изисква чувство за мярка и избягване на недоразумения – в този смисъл са необходими практицизъм, съобразяване с личните особености и възможностите за приспособяване към модата. Съветът в случая е “малко консерватизъм” или поне “период на адаптиране” при всяка промяна във външния ни вид. Този консерватизъм се рамкира с коефициент и не се поддава особено на модата. Иначе кежуализацията (ежедневността) на облеклото става основна тенденция към демократизация. В зависимост от вида дейност и заеманата длъжност коефициентът на консерватизъм би изглеждал по следния начин:
1. Вид дейност: мода, арт и шоубизнес
Длъжност: творчески и дизайнерски групи
Цвят на облеклото: фуксия
2. Вид дейност: мода, арт и шоубизнес
Длъжност: творчески и дизайнерски групи
Цвят на облеклото: пурпурен
3. Вид дейност: творчески професии, реклама, недвижимост, дизайн
Длъжност: щатен персонал
Цвят на облеклото: червен
4. Вид дейност: творчески професии, реклама, недвижимост, дизайн
Длъжност: щатен персонал
Цвят на облеклото: жълт, зелен
5. Вид дейност: създаване и продажба на стоки и услуги, образование, наука, издателства, СМИ, консултантски и други комуникативни професии
Длъжност: мениджъри, ръководители на маркетингови структури
Цвят на облеклото: кремав
6. Вид дейност: създаване и продажба на стоки и услуги, образование, наука, издателства, СМИ, консултантски и други комуникативни професии
Длъжност: мениджъри, ръководители на маркетингови структури
Цвят на облеклото: тъмнозелен
7. Вид дейност: банки, финанси, мениджмънт, застраховане, силови и юридически структури
Длъжност: топмениджъри и финансови ръководители
Цвят на облеклото: бургундско, кафяв
8. Вид дейност: банки, финанси, мениджмънт, застраховане, силови и юридически структури
Длъжност: топмениджъри и финансови ръководители
Цвят на облеклото: маслинен, бежов
9. Вид дейност: политически институции, министерства, държавни структури, крупни корпорации
Длъжност: ръководител, изпълнителен чиновник, административен служещ
Цвят на облеклото: черен, сив
10. Вид дейност: политически институции, министерства, държавни структури, крупни корпорации
Длъжност: ръководител, изпълнителен чиновник, административен служещ
Цвят на облеклото: тъмносин, ахроматични цветове
Из „Етикет за всеки ден и за бизнеса”
Книгата може да поръчате тук!