Над 250 000 нарушения повече спрямо миналата година е регистрирала Пътна полиция, казва в интервю Росен Рапчев, началник на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция”.
- Г-н началник, появиха се информации, че нарочно намалявате броя на жертвите от катастрофи. Това не са ли загиналите от инфаркти, които след това са се ударили? - Точно така е. При отчитането на статистиката на катастрофите не се отчитат няколко резултата - стихийни бедствия, умишлени действия против здравето и имуществото, организираните състезания, такива извън пътната мрежа и в резултат на влошаване здравословното състояние на пострадалите. Данните, които публикуваме, са актуални за определения ден. Обобщените обаче са динамични, имаме срок от 30 дни, в които можем да добавим допълнително починали или да извадим такива, за които се установи някоя от горните причини.
- Наскоро приключиха летните операции на пътна полиция, какви са резултатите и най-честите нарушения? - Обобщаваме ги в момента по дирекции. За годината спрямо периода до 30 септември м.г. обаче сме установили много повече нарушения. Издали сме близо 400 000 фиша за нарушения, установени на място За м.г. са били 286 хил., което е разлика от 114 хил. Имаме и 414 000 електронни фиша за нарушения на скоростта, или със 135 хил. повече от м.г. Това се дължи и на факта, че имаме повече камери, както и на засиления контрол на местата с тежки катастрофи. От началото на годината сме връчили 54 672 електронни фиша през таблетите на пътници и шофьори. Над 192 хил. са наказателните постановления с фиксирана в тях санкция - с над 8 хил. повече от м.г. Все още не отчитаме голям спад на катастрофите обаче. Имаме 5052 тежки катастрофи с 455 загинали, 6458 ранени.
- Как се разпределят по места загиналите? - 241 са водачите, а ранените сред тях са 855. Загиналите пътници са 128 и 2308 ранени. 85 са починалите пешеходци, а ранените са 1287.
- Има ли спад на загиналите? - 21 загинали по-малко са, но очаквахме спадът да е по-голям. Със засилен контрол очакваме да намалеят катастрофите, а с това и жертвите.
- Какви са причините за катастрофите? - №1 е скоростта. 143-ма са загиналите, а ранените - 1701 при 1300 катастрофи. В цяла Европа това е причина номер 1 за смъртността. Втората причина е внезапната промяна на посоката на движението. Става дума за навлизане в насрещното, неправилно изпреварване, неправилно разминаване. Такива са 1150 тежки катастрофи със 150 загинали и 1609 ранени. Отнемането на предимството е третият фактор. За какво иде реч - над 1140 катастрофи с 38 загинали и 1412 ранени. Загиналите тук са по-малко, защото инцидентите са основно в населените места, а скоростта е по-ниска. По-често такива удари са с материални щети.
- А алкохолът и дрогата? - При нас са на задно място, но в Европа са на трето място. Последните месеци се забелязва увеличение на пияните и дрогираните водачи. Заловили сме 8867 пияни водачи, от тях 4440 с над 1,2 промила алкохол в кръвта. Те отиват на съд. От тях 3732 са със свалени регистрационни номера и отнети шофьорски книжки. С наркотици са засечени 1008 шофьори. Всички са дадени на съд. Те са и с отнети книжки и свалени регистрационни номера.
- А заловените без книжка? - 11 831 са тези случаи. Тук не влизат отнетите книжки, както и временно взетите за неплатени глоби, които са на друг отчет - плати ли човек, излиза от статистиката. Със свалени табели заради каране без книжка са 9055 собственици на коли, а общо свалените регистрационни номера са 13 795.
- Всички камери на Пътна полиция ли работят? - Да. Имаме 23 стационарни, една система за средна скорост, 148 мобилни камери, които са в патрулките, и 28 триноги. И новите, и старите камери понякога имат проблеми. Случи ли се това, уведомяваме поддръжката и се изпращат на ремонт. Ако е за по-дълго, ни дават друга. Когато някоя камера не е работила, не гражданите, а ние сме били ощетени, защото не сме можели да ги ползваме.
- Ще купувате нови 56 камери. Докъде е процедурата? - В момента тече поръчката, почти в края си е. Те ще са разпределени на база натовареност, а не във всяка областна дирекция да има по още две триноги. Има и работна група, която изготвя техническата спецификация за единен център за обработка на информацията. Данните от камерите автоматично ще отиват там, а служителите на терен ще работят само за установяването, но не и обработката на данните. Надяваме се, че така ще намалеят тежките катастрофи.
- Какви акции предстоят до края на годината? - Остават ни още 2 акции по линия на ТИСПОЛ - за алкохол и дрога и за тирове и автобуси. Всички приключили техни операции са подадени до колегите и се нареждаме сред държавите, които работят най-добре с тях. През ноември започва и акция “Зима”. Тя е традиционна, заедно с АПИ изготвяме документи и имаме готовност за зимното поддържане. Полицаите ще са ангажирани освен с контрола и с подпомагането на движението при задръстванията, най-вече по празниците.
- Бяхте началник на сектор “Контрол на пътното движение”. Какво бе най-честото нарушение и какво ще донесете оттам на новия си пост? - Искаме да намалим прякото действие на полицаите и където може, да се ползват технически средства Това ще стане за минаване на червено, навлизане в насрещното, бус лентата или аварийното платно на магистралата. Всичко това ще се установява с технически средства. Полицаите ще спират за неправоспособни водачи, пияни и надрусани шофьори и други нарушения като неносене на колан и говорене или писане по телефон. Именно чатът е най-опасен, тъй като там вниманието е насочено в дисплея на смартфона. Основният ми акцент като началник на сектор бе да се засили контролът и на пътниците и ще го пренеса и на новата длъжност. Полицаите имат таблети и на тях излизат данни за нарушенията на всеки един гражданин. Те вече следят не само за нарушения, но и за наличието на невръчени електронни фишове, а водачите - и за неплатени задължения.
- Пешеходците какви нарушения извършват? - Те трябва да знаят, че стъпят ли на тротоара дори, вече са участници в движението. Най-често пресичат на нерегламентирани места. Така застрашават собствения си живот, дават лош пример и са предпоставка за катастрофа между коли, които опитват да ги заобиколят. Това се прави и на места, където има къде да се пресече, гледат ги деца и следват примера им.
- А родителите, които возят деца без колани и столчета? - Това много често се случва, а коланите спасяват живот. Същото е и при автобусите. Ако там се поставят колани, рискът да пострадат от тежки катастрофи е много по-малък. CV l Роден през 1970 г. в София l Завършва Националната спортна академия l Постъпва на работа в МВР през 1996 г. l Дългогодишен представител на България в TISPOL l Преминал през всички нива в МВР l Дълги години е бил началник на сектор “Контрол на пътното движение” в отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална полиция” l От август е началник на отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална полиция”