В последните дни една тема вълнува България и тя е спадът в цените на горивата в морската ни столица Варна. Там те са най-ниски след откриването на бензиностанция VM Petroleum на бизнесмена Веселин Марешки, а останалите вериги започнаха да се конкурират с новия обект и също намалиха цените. Защо обаче това се случва само във Варна? Има ли картел между веригите у нас и защо са високи цените на горивата в България? Кога софиянци, пловдивчани и бургазлии ще имат възможност да се възползват от ниските цени на дизела и бензина? Потърсихме отговор на всички тези въпроси от Веселин Марешки. В специално интервю за сайта Economic.bg, той разказва подробности за бизнес намеренията си.
Г-н Марешки, има ли споразумение/картел между веригите в България?
На този въпрос трябва да отговори КЗК. Аз не съм КЗК, но ако трябва, мога да стана за няколко месеца и ще намеря отговора. Много е съмнително това, че на всички бензиностанции цените са еднакви до стотинка, така че изводите да си ги правят читателите ви.
Вчера Лукойл отговори на вашето понижение на цените. Това означава ли, че веригата работи на загуба?
Не, според мен работи на огромна печалба, но е малко смешно и жалко това, че в 2 вериги във Варна, минавайки покрай една бензиностанция, виждам цена от 1,80 лева, после минавам през следващата и виждам цена 1,60 лева от същата верига. В единия квартал цената е една, а в следващия различна. Кацам в София и още на входа виждам цена 2 лв, тоест разлика от 40 стотинки в 3 различни бензиностанции от една и съща верига. Това няма как да се обясни на потребителите. Каква е нормалната цена - 1,60, 1,80 или 2 лв.?
Ще отговори ли ВМ Петролиум на днешното понижение на цените на горивото в Лукойл?
Аз не отговарям на никого, ние направихме пазарния ход и сложихме цена от 1,59 лв. за литър, техните ходове не знам какви са.
Вие от къде внасяте горивата, които продавате на бензиностанции ВМ Петролиум?
Ние, за съжаление, в момента не внасяме, иначе цените щяха да бъдат още по-добри. Купуваме горивата от всички дистрибутори, които работят на българския пазар. Понякога купуваме от Лукойл и от Сакса. Продаваме това, което е произведено в България, или внесено от вносител.
В петък, 8 януари, цените на горивото на едро в Сакса бяха 1,63 лв. за литър, в понеделник вие обявявате, че понижавате дизела до под 1,60 лв. Как така на дребно цените са по-ниски от тези на едро?
Всички производители и дистрибутори правят отстъпки от цената на едро, така е и в търговията с лекарствата. С отстъпката цената е по-ниска и ние се вместваме в този марж. Отстъпките варират около 2-3% до 5%.
Често ли проверяват обектите ви и открити ли са нарушения?
Най-често проверките бяха през първите 2-3 седмици след откриването и бяха ежедневни и отвсякъде. Но се убедиха, че при нас горивата са с най-високо качество и касовите бележки са си официални, количеството е точно толкова, колкото трябва да бъде и всичко е наред. В последно време проверките понамаляха, което е нормално.
Нарушения не са открити и на практика, ако се намери нарушение, то ще е вероятно някаква техническа грешка, а не нещо целенасочено.
Как успявате да продавате горивото на тези цени, плащайки всички данъци и акцизи върху него? И защо другите не успяват?
Явно съм по-добър от останалите в търговията на дребно. На практика това се повтаря 10-12 години по-късно след търговията с лекарства. Защото преди 12 години, когато започнах да правя национална аптечна верига, също ми казваха, че това са невъзможни цени. Пак имах проверки от КЗК, вдигна се много шум и всичко мина нормално. 12 години по-късно се вижда, че веригата от аптеки си работи, клиентите са доволни. Просто съм много по-добър в бизнеса, успявам да изпиля разходите на максимум, и поставяйки си минимална печалба, да бъда максимално над тях.
Това означава ли, че останалите вериги работят на доста по-голяма печалба и това не е незаконно, но не е морално?
Това е абсолютно законно, но абсолютно неморално, но може и за тях да е. Аз считам, че в момента цена над 1,80 лв. в България е просто безобразна. Преди месец казах, че цена над 2 лв. литър е безобразна и преди няколко дена, когато се върнах от чужбина, ме посрещна срамежливата цена от 1,99 лв. Вижда се, че цената вече е 1,59 лв. за литър. Не говорим за под 2 лв., говорим за под 1,80 лв., даже под 1,70 лв. за литър трябва да се движи конкуренцията в България.
Какъв е начинът всички да продават на тези цени? Какъв е пътят всички да можем да се възползваме от тези цени?
Пътят е явно като при лекарствата, трябва да отворя бензиностанции във всеки един град. Като отворя бензиностанция се вижда, че пазарът се нормализира и ние работим много активно по тази програма.
Кой е следващият град, в който ще отворите бензиностанция?
Няколко града са, а пречките в момента са най-вече административни. Разглеждаме почти всички областни градове и имаме предложения, но за Бургас все още нямаме нито една оферта. Той със сигурност няма да е следващия ни пазар, но със сигурност ще има и там. Стигнали сме до етап на откриване на втора и трета бензиностанция във Варна, но навсякъде излизат технически проблеми, което забавя сделките. Навсякъде искам да открия обекти, дори преди малко коментирахме и Ямбол. Надявам се, че до края на годината ще имаме бензиностанции в по-голямата част от страната.
За момента не разглеждаме магистралите, защото първо искаме да отворим в градовете и после евентуално по пътищата. Но със сигурност ще разширим обхвата вероятно и по магистралите.
Работи ли Марешки на печалба? Обслужвате ли бизнеса си пряко от други начинания?
В края на годината ще си предадем данъчните декларации, от които може да се види, че работим абсолютно реално и на нормална печалба. Смешно е 12 години ми обясняват как аптеките ми работят на загуба и всеки момент ще фалирам, а сега да твърдят, че от фалиращите аптеки подпомагам бензиностанциите си. Нещо не се връзват нещата. Всеки бизнес работи сам за себе си.
На кой бизнес ще разчита Марешки?
Аз разчитам и на двата бизнеса, но по-големи възможности дават горивата. Трудно е да се каже, че бизнесът с горива ще е по-важен, но може би ще е по-големият.
Обвиняват ли ви в дъмпинг? Или тоест да продавате горивото на по-ниска цена от себестойността му?
Не, не ме обвиняват в дъмпинг, но аз ги обвинявам в нелоялна конкуренция, за което сме сезирали КЗК и се надявам, че там ще се вземе правило решение. Дали сме точни и ясни документи за реални закононарушения и се надявам КЗК да вземе необходимите мерки.
Аз искам всички да бъдем проверени и който нарушава закона, да бъде наказан. Но няма да сме ние.
Незаконно е да правиш нелоялна конкуренция, могат да продават скъпо, няма ограничения в това каква цена ще си сложиш на обекта. Незаконно е да се договаряш и да правиш нелоялна конкуренция.
Защо толкова много време вече няма еднозначен отговор на въпроса има ли картел между веригите у нас?
Страх, страх и комисионни. Или някой го е страх, или някой е корумпиран.
Очакваме ли допълнително понижение на цените на горивата?
Както вече казах, основен фактор е цената на петрола. Падне ли стойността на нефта, ние ще го следваме задължително. Тръгне ли да се качва, ще има и поскъпване.
Получавате ли заплахи за живота си?
Не. Защо трябва да получавам заплахи за живота си, след като правя нещо, което е добро за хората. Надявам се, че в България в този бизнес, особено на такова високо ниво, няма престъпници и затова не се опасявам. Но ако има, ще се обърна към правителството и прокуратурата и ще взема мерки.
Защо българите често купуват лекарства от чужбина и защо те у нас са толкова по-скъпи?
Не всички неща в България са по-скъпи, това най-вече е въпрос на производител, той си регистрира цената. Тя може да бъде леко коригирана в търговията на дребно, но не може да бъде променяна.
За да поевтинеят лекарствата у нас, трябва да се допусне конкуренция, има ли такава ще влязат нови производители. В момента аз имам информация, че се спъват производители и не им регистрират лекарствата, за да не внасят и да не могат да участват на пазара. Ако се увеличават субсидиите на здравната каса, това също може да понижи цените. Сумата, която се изплаща на НЗОК в България, е много по-ниска от голяма част от здравните каси в Европа.
Как виждате политическата ситуация у нас през 2016 г. и възможни ли са предсрочни избори?
Следейки интересите на депутатите, считам, че предсрочни избори са невъзможни, защото голяма част от тях няма да влязат в новия парламент и до последно ще се борят, за да остане този парламент и това правителство. Вижда се, че няма силни опозиционни сили, които да предизвикат промени. Искам да се случи това, което ще е добре за хората. Предстоят президентски избори. Ще видим резултетите, дотогава няма да има предсрочни избори, а след тях ситуацията ще покаже дали се налага нов вот.