Бюджетът е смайващ: кандидатите от Републиканската и Демократическата партия се очаква да похарчат 4,5 милиарда долара за клипове за предизборна агитация до междинните избори в САЩ на 6 ноември. Вложение само от няколко хиляди долара обаче може да се окаже сред най-ефективните, предаде БТА. 

Когато младата нюйоркчанка Александрия Окасио-Кортес, новодошла в политиката, научила, че двама режисьори, споделящи нейните леви идеали, й предлагат да изработят видеоклип за по-малко от 10 000 долара, тя не се поколебала. Открилата се възможност била твърде примамлива за предизборния й екип с ограничени средства.

От тази среща се родил клип, който показва в интернет как бившата, по онова време 28-годишна възпитателка и сервитьорка, се среща с избиратели от квартала си между "Бронкс" и "Куинс". "Противоборството на тези избори ще е "народът срещу парите", заяви младата испаноезична американка, която на първичните избори при демократите се изправи срещу влиятелен партиен съперник. Нейна мишена е едно от 435-те места в Камарата на представителите, за които ще се гласува на 6 ноември. На същата дата американците ще подновят една трета от сенаторите, както и множество местни мандати.

Човечен, провокативен, непринуден, нейният клип се разпространи бързо в интернет, гледан 5,1 милиона пъти. Четири седмици по-късно Александрия Окасио-Кортес шокира върхушката, като спечели първичните избори. "Можем да ги свалим от власт" Подобно на нея, множество кандидати, които се впускат за първи път в политиката (повечето - демократи, които искат да си върнат Камарата на представителите, контролирана сега от републиканците на Доналд Тръмп), се опитват да се представят пряко пред избирателите. Интернет е голяма възможност за новаците, подчертава 21-годишният Ник Хейс, съосновател на компания "Мийнс ъв пръдакшън", която стои зад клипа на Александрия Окасио-Кортес.

"Социалните мрежи и дигиталните кампании предоставиха на кандидатите, които не разполагат с четири милиона, дадени им от някоя голяма компания, възможност да бъдат чути и да общуват с избирателите по невъзможен досега начин", обясни той пред АФП. "Със силно присъствие в социалните мрежи, с ефикасно послание и ясен фокус, говорейки за политики, които засягат работниците, можем да свалим тези хора от власт", допълни Хейс, имайки предвид представителите на върхушката. В перспективата на ноемврийските избори за реклама в интернет се очаква да бъдат похарчени около 800 милиона долара, срещу 3,7 милиарда долара за телевизионни реклами, според групата Кантар Медия. "Социалните мрежи промениха коренно начина, по който предизборните екипи комуникират с избирателите", обясни за АФП Нийл Оксман, политически консултант, работил по предизборните клипове на стотици кандидати от 80-те години на миналия век насам.

"Сега можем да ги видим безплатно на телефона си", отбелязва той. Източници на дарения Дали този ефект ще помогне на кандидатката Ем Джей Хигър, бивш летец от американските военновъздушни сили, да пребори републиканеца, който от 16 години представлява в Камарата нейния консервативен избирателен окръг в щата Тексас? Тя вече има "най-добрата политическа реклама, виждана някога", каза композиторът и звезда на Бродуей Лин-Мануел Миранда.

В три минути и половина тя описва как се е измъкнала жива при атака срещу хеликоптера й в Афганистан. "Вкопчих се в ските на хеликоптера, отвърнах, стреляйки по талибаните, докато се връщахме в безопасна зона", разказва четиридесетина годишната жена, която виждаме да обядва спокойно със семейството си, а на стената на дома й е облегната вратата на прословутия хеликоптер. На фона на музиката на "Роулинг стоунс" тя си спомня също за вратите, които е трябвало да разбие, за да напредне в армията, както и за стъклената врата, на която баща й прожектирал кадри с майка й когато била малка.

Ем Джей Хигър, с нейната лъчезарна усмивка и татуировки по ръцете, беше доста неизвестна, когато започна кампанията си. След като клипът й се превърна в явление - гледан е вече близо три милиона пъти - даренията заваляха в касите на кампанията й, а надпреварата стана по-оспорвана. Демократите не са единствените, които изпробват силите си в по-дълъг формат, отколкото позволява интернет. "Политически некоректната и горда от този факт" консерваторка Марша Блекбърн, която сега е член на Камарата на представителите, се кандидатира в Тенеси за едно от местата в американския Сенат. В пространен клип тя критикува американската организация "Планирано родителство", засягайки полемиката за "продажбата на части от бебета".

Туитър определи нейния коментар като твърде "взривоопасен" и й забрани да публикува клипа си в мрежата, ако не премахне това изказване. Марша Блекбърн отказа. . . После превърна спора в основание за набиране на средства за кампанията си.