Днес в пълен синхрон с наближаващите Коледни и Новогодишни празници правителството раздаваше пари, показват публикуваните негови решения. Образованието, което се обяви за приоритет, получи 10.7 милиона лева. Министерствата, Министерски съвет и Националната служба за охрана пък получиха допълнително 387, милиона лева.
Значителна част от отпуснатите средства отиват за палати, показва още разбивката на разрешените разходи. Има и зарадвани общини- Велико Търново и Стрелча получават имоти от държавата.
Ето и всички решения на кабинета днес:
Правителството предостави нови 10,7 млн. лв.
за дейности в образованието
Правителството прие три постановления, с които по бюджетите на общини се разпределят общо 10,7 млн. лв. за дейности в областта на средното образование. Средствата се осигуряват от бюджета на Министерството на образованието и науката и от планираните в централния бюджет.
С 5 685 557 лв. ще бъдат финансирани реализирани от общинските училища проекти по националните програми „Модернизиране на системата на професионалното образование“ и „Информационни и комуникационни технологии в училище“, ще бъдат изплатени обезщетения по програмата „Оптимизация на училищната мрежа“, както и реално взети часове от учители и възпитатели, заместващи свои колеги в периода 1 септември – 31 октомври 2015 г., по програмата „На училище без отсъствия“.
4 млн. лв. от допълнително отпуснатата сума общините получават за покриване на разходите за превоз на ученици до 16-годишна възраст и деца от населени места без училище или детска градина до най-близкото учебно заведение.
Останалите 1 007 355 лв. са предназначени за допълнително финансиране на целодневната организация на учебния процес на шестокласниците и за защитени училища.
Правителството одобри и допълнителни разходи по бюджета на Министерството на културата и трансфери по бюджетите на общини в общ размер 17 610 лв. Средствата са за изплащане на стипендии и еднократно финансово подпомагане на ученици по Програмата за закрила на деца с изявени дарби от държавни и общински училища.
Отчуждават се частни имоти за изграждане
на пътен надлез по жп линията
Септември – Пловдив
Правителството взе решение да се отчуждят имоти – частна собственост, необходими за изграждане на пътен надлез над жп линията Септември – Пловдив. Двата терена са с площ около 460 кв. м и се намират в землището на с. Златитрап, община „Родопи”. Процедурата по отчуждаване се финансира от Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Решението на Министерския съвет може да бъде обжалвано по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованите лица.
Кабинетът учреди в полза на ЕТ „Васил Григоров“ безсрочен сервитут върху 104 кв. м в землището на село Вранино, община Каварна. В полза на Природен парк „Сините камъни“ е учреден сервитут за срок от 30 години върху имот с площ 3848 кв. м в Сливен. И двата терена ще бъдат използвани за изграждане и обслужване на подземни кабелни електропроводни линии. Ползвателите на правата ще заплатят съответните нормативно определени такси, режийни разноски, стойност на компенсаторно залесяване и т. н.
Общините Велико Търново и Стрелча получават имоти от държавата
Правителството предостави безвъзмездно имоти на общините Велико Търново и Стрелча.
Теренът, който ще ползва община Велико Търново, е с площ от 1,5 дка и предоставя единствения възможен достъп до църквата ,,Св. 40 мъченици”. Придобивайки правото на управление, местната власт ще има възможност да организира общественото туристическо обслужване и паркиране към средновековните културни ценности.
Община Стрелча получава правото на собственост върху имот от4,8 дка в с. Смилец. Теренът ще бъде използван за обособяване на промишлена зона. Планираното разкриване на производствени цехове ще доведе до създаване на нови работни места.
С друго решение правителството предостави безвъзмездно на Агенцията по обществени поръчки управлението на част от сградата на ул. „Леге” №4 в София. Имотът е с отпаднала необходимост за Министерството на икономиката и ще позволи да бъдат осигурени условия за работа на служителите, които подпомагат министъра на финансите в осъществяване на държавната политика в областта на обществените поръчки съгласно последните промени в ЗОП.
От частна в публична държавна собственост беше променен статутът на два имота, предоставени за управление на Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Те се намират на ул. „Христо Ботев” в Пловдив и са с обща площ 6676 кв. м. Промяната е предпоставка за изпълнението на инвестиционната програма на концесионера – „Железопътна гара – Пловдив” ООД, съгласно Договора за концесия за строителство на Централна железопътна гара в града.
Министерският съвет даде съгласието си „Холдинг БДЖ” ЕАД да продаде на ДП „НКЖИ” чрез пряко договаряне почивно-възстановителния център „Родопи” в местността „Студенец”, община Куклен. След продажбата статутът на имота ще бъде променен в публична държавна собственост.
По схемата „дълг срещу собственост” НКЖИ ще придобие и три имота от „БДЖ – Товарни превози” ЕООД. Терените се намират в Симеоновград и попадат в границите на трасето за реконструкция и електрификация на жп линия Димитровград – Свиленград.
С продажбите двете дружества ще могат частично да погасят дълга си към управителя на железопътната инфраструктура – НКЖИ няма да заплаща имотите, а ще приспадне договорената сума от финансовите задължения, натрупани през минали години.
Кабинетът направи и промени в ПМС 210/2015., за да бъде отстранена допусната техническа грешка при наименованието на одобрен за финансиране проект - „Укрепване на засегнат от свлачище пътен участък от км 325+000 до км 325+400 по трасето на АМ „Струма” Лот 2”, изпълняван от Агенция „Пътна инфраструктура”. Размерът на вече одобрените средства не се променя. Отстраняването на допуснатите неточности ще съдейства за финализирането на проекта.
България и Румъния ще задълбочат сътрудничеството си в сферата
на ядрената безопасност
Правителството одобри проекта на споразумение между българската Агенция за ядрено регулиране и Националната комисия за контрол на ядрените дейности на Румъния за обмен на техническа информация и сътрудничество при регулирането и контрола на ядрената безопасност и радиационната защита.
С документа се цели задълбочаване на партньорството между регулаторите на двете страни и се насърчава сътрудничеството между тях, обменът на техническа информация и сътрудничество при регулирането и контрола на ядрената безопасност и радиационната защита.
Полша се присъединява към Меморандума за Щаба на Корпуса на НАТО за бързо развръщане в Гърция
Министерският съвет одобри проекта на нота за присъединяване на Полша към Меморандума за разбирателство от 2005 г. относно окомплектоването с личен състав, финансирането и поддръжката на Щаба на Корпуса на НАТО за бързо развръщане в Република Гърция (NRDC-GR).
Този акт ще доведе до по-добра координация и споделяне на необходимата експертиза между страните-членки.
България ще обменя опит с Люксембург
за предстоящото председателство
на Съвета на Европейския съюз
Министерският съвет одобри проект на междуправителствена Програма за сътрудничество в областта на образованието, науката и културата с Люксембург за периода 2016-2019 г. Към момента сътрудничеството в тези области се развива на основата на подписана през 1982 г. Спогодба и периодично одобряваните тригодишни програми за нейното изпълнение.
В проекта на Програмата, предвид предстоящото ни председателство на Съвета на Европейския съюз, е заложено предложение от българска страна за обмяна на опит и добри практики с правителството на Люксембург, който в момента председателства ЕС. Българската страна предвижда също да покани експерти при подготовката на Пловдив за домакинството на Европейска столица на културата през 2019 г.
Програмата ще допринесе за активизиране на контактите и сътрудничеството между двете страни в различни области като културно и езиково многообразие, обмен на информация и документация в областта на музеите, културно-историческото наследство и мерките за неговото опазване, в сферата на специализираното законодателство, отнасящо се до описването и документирането на националното наследство, цифровизация на културно-историческото наследство, подпомагане на сътрудничеството между архивните институции на България и Люксембург, подкрепа на иновационната дейност, насърчаване на дейности и организации в сферата на спорта.
Правителството одобри резултатите
от два Съвета на ЕС
Министерският съвет одобри доклад за резултатите от българското участие в извънредното заседание на Съвета „Правосъдие и вътрешни работи“ на 20 ноември в Брюксел. На него бяха дискутирани и приети Заключения за борба с тероризма и относно засилване на действията на наказателното правосъдие в отговор на радикализацията, водещи до тероризъм и екстремистко насилие, които България подкрепи. Съветът се обедини около необходимостта от спешни мерки за ограничаване на заплахата. Беше поет ангажимент от страна на всички министри да се предприемат незабавни действия по отношение на борбата с огнестрелните оръжия, засилването на граничния контрол, подобряването на обмена на оперативна информация между държавите-членки на ЕС и между държавите-членки и европейските агенции, засилване на борбата с финансирането на тероризма, повишаване ефективността на наказателните инструменти за борба с тероризма и др. Спешното приемане на директивата за резервационните данни на пътниците беше определено като абсолютен приоритет.
Кабинетът одобри резултатите и от провелия се на 7 ноември Съвет „Общи въпроси“, който обсъди дневния ред на редовното заседание на Европейския съвет на 17 и 18 декември. Предвижда се декемврийският Европейски съвет да продължи дискусиите си по миграция, както и да обсъди необходимите действия във връзка с доклада за изграждането на Икономическия и паричен съюз и на Единния пазар във всичките му измерения. Ще се проведе дискусия по предложенията на Обединеното кралство за реформа на ЕС в четири области: икономическо управление, конкурентоспособност, суверенитет и имиграция.
Предвижда се, на базата на развоя на събитията, Европейският съвет отново да проведе дискусия по отношенията с Руската федерация и обстановката в Украйна.
С 10% се оптимизира числеността на персонала
в Министерството на енергетиката
С 10% ще бъде намалена числеността на персонала в Министерството на енергетиката – от 211 на 191 щатни бройки. Това е регламентирано в новия Устройствен правилник на ведомството, одобрен на правителственото заседание.
Занапред работата на Министерството на енергетиката ще бъде организирана в осем дирекции (две в общата и пет в специализираната администрация и „Вътрешен одит“), инспекторат, финансов контрольор и звено „Защита на класифицираната информация“.
Дирекциите „Финанси, управление на собствеността, информационно и комуникационно обслужване“ и „Правно-нормативна дейност, административно обслужване и човешки ресурси“ съставляват общата администрация на ведомството. Специализираната администрация се състои от следните дирекции: „Енергийни стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие“, „Енергийни проекти и международно сътрудничество“, „Природни ресурси, концесии и контрол“, „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“, „Корпоративно управление в енергетиката“. Дирекцията „Вътрешен одит“, инспекторатът, финансовият контрольор и звеното „Защита на класифицираната администрация“ са на пряко подчинение на министъра на енергетиката.
С новия устройствен правилник се цели създаването на условия за по-ефективна работа на администрацията в Министерството на енергетиката. Едновременно с това се очаква новата организация на работа във ведомството да съдейства по-добре за изпълнение на политиката на правителството за структуриране на работещи администрации и ясно дефиниране на тяхната дейност.
С друго решение бяха одобрени вътрешнокомпенсирани промени по бюджета на Министерството на енергетиката. Увеличават се разходите на ведомството по политиките в областта на устойчивото и конкурентоспособно енергийно развитие за сметка на намаляване на утвърдените средства по бюджетна програма „Администрация“.
Министерството на икономиката ще финансира изграждане и рехабилитация на улица
в община Силистра
Правителството одобри финансирането на публична общинска инфраструктура по реда на Закона за насърчаване на инвестициите.
От бюджета на Министерството на икономиката на община Силистра ще се предоставят 326 417 лв. за изграждане и рехабилитация на улица в Промишлената зона „Запад” в с. Айдемир. Дейностите ще включват изграждане на нова улица и ремонт на съществуваща улица, направа на бордюри, тротоари и банкети, полагане на асфалтобетон, оформяне на кръстовище, монтиране на пътни знаци и полагане на хоризонтална маркировка.
С финансираните дейности ще се предостави достъп на товарни автомобили до предприятията, опериращи в Промишлената зона, тъй като съществуващата пътна инфраструктура не отговаря на съвременните изисквания за широчина,товароносимост, радиуси на завиване и др.
Отпускането на средствата се извършва и във връзка с изпълнявания инвестиционен проект в промишлената зона - „Пристанище АДМ Силистра” на „АДМ България Лоджистикс” ЕООД, сертифициран в края на 2013 г. по реда на ЗНИ. Проектът предвижда изграждането на пристанищен терминал с две корабни места и складово силозно стопанство за зърнени и маслодайни култури, което ще бъде най-голямото по капацитет на денонощие пристанище на българския бряг на р. Дунав.
Направени са промени в нормативни актове заради новия статут на Агенцията по обществени поръчки
Правителството прие промени в нормативни актове, произтичащи от преминаването на Агенцията по обществени поръчки към министъра на финансите.
В тази връзка бяха изменени Правилникът за прилагане на Закона за обществените поръчки, Устройственият правилник на Агенцията по обществени поръчки, ПМС №447/2014 г. за приемане на устройствени правилници на министерствата на икономиката, на енергетиката и на туризма, ПМС №215/1999 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на финансите и за преобразуване и закриване на административни структури към министъра на финансите, Устройственият правилник на Министерството на финансите и Устройственият правилник на Министерството на икономиката.
Изменя се и се допълва Устройственият правилник на Изпълнителната агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“. Агенцията се преструктурира в рамките на утвърдената щатна численост. Предлаганата нова функционална структура ще оптимизира работата на одитния орган, ще създаде условия за профилиране на служебната ангажираност и ще повиши ефективността на одиторската дейност.
Правителството одобри промени, които
ще подобрят достъпа до правосъдие и правни услуги
Подобряване на достъпа до правосъдие, който чрез правни съвети и консултации гарантира правни услуги на максимално широк кръг лица от уязвими социални групи – това предвиждат промените в Наредбата за заплащането на правната помощ, които Министерският съвет прие на днешното си заседание. Правните съвети ще се дават по Националния телефон за първична правна помощ (НБПП) при Националното бюро за правна помощ, както и в регионални центрове за консултиране.
Националния телефон 0700 18 250 действа от края на октомври 2013 г., когато бе създаден по проект, финансиран от Норвежкия финансов механизъм, заедно с първите два центъра за правна помощ – във Видин и Сливен. От 2015 г. тяхната дейност е и нормативно регламентирана. Със сегашните промени в наредбата се предвижда, че за правен съвет и за консултация по Националния телефон и в регионалните центрове за консултиране ще се плаща по 30 лева на час от фонда на НБПП при реално дадени консултации.
За да се подобри достъпът до правосъдие, се въвежда и възможност за предоставяне на правна помощ по някои специфични спорове и специално уредени производства, регламентирани с актове на европейското право, но неуредени в Наредбата за заплащане на правната помощ към момента. Такива са правната помощ по дела за признаване изпълнение на чуждестранно съдебно решение за издръжка, при презгранични спорове, както и по Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции.
Подобряване на достъпа до правосъдие на етап първична правна помощ – консултация и подготовка на документи за образуване на дело, чрез завишаване размера на адвокатското възнаграждение, е друго от измененията в постановлението. Първичната правна помощ ежегодно нараства поради икономическата криза и безработицата, които водят до обедняване на хората и те нямат възможност да отделят средства за упълномощаване на адвокат при необходимост. Този етап от правната помощ на граждани от уязвими социални групи е изключително важен за своевременното и правилно решаване на техните правни проблеми, преценка на правния интерес на кандидата, основателност, обоснованост и допустимост на претенцията и ползата, която правната помощ би донесла на лицето, кандидатстващо за нея. В резултат на нарастването на първичната правна помощ се отбелязва намаляване на неоснователните претенции, предявени пред съда и процесуалното представителство чрез служебен защитник в съдебна фаза.
Проектът предвижда още подобряване на достъпа до правосъдие по дела, които продължават повече от една година, чрез въвеждане на материален стимул за служебния защитник и придържане към принципа за последователност и стабилност на защитата, чрез „незаменяемост” на служебния защитник.
В резултат на подобрения механизъм за контрол на правната помощ, чрез прилагането на Единни критерии и стандарти за качество, оценка и контрол на предоставената правна помощ, Националното бюро за правна помощ има възможност да извършва индивидуална преценка на количеството и качеството на положения труд от служебния защитник.
Предлага се разширяване на кръга на лицата, пострадали от тежки умишлени престъпления
Разширяване на кръга на лицата, пострадали от тежки умишлени престъпления, които имат право на подпомагане и финансова компенсация, предвижда приетият от Министерския съвет проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления (ЗПФКПП).
Законопроектът включва наследниците към кръга на лицата, които имат право на подпомагане при смърт на техен роднина в резултат на престъпление (децата, родителите, съпругът или лицето, с което починалият се е намирал във фактическо съжителство). Това ще даде право подпомагане да получат внуците на починалия в случаите, когато той няма живи деца, а когато не е оставил низходящи наследници и няма живи родители, такова право ще имат баба му, дядо му или възходящи от втора и по-горна степен, братя и сестри в някои случаи и др.
Новите разпоредби предлагат още, наред с престъпленията тероризъм, умишлено убийство и умишлена тежка телесна повреда, при които за причинените вреди може да се търси подпомагане и компенсация, да се добави също така и опит за убийство. За престъпленията блудство и изнасилване помощ и компенсации ще могат да се търсят и без да е налице сегашното условие „да са настъпили тежки увреждания на здравето“ в резултат на престъплението.
Целта на законопроекта е да прецизира съществуващата нормативна уредба по отношение на правата на пострадалите от престъпления, включително чрез въвеждане на разпоредби на Директива 2012/29/ЕС за установяваме на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления.
Финансовата компенсация по ЗПФКПП се предоставя само в случаите, когато престъплението е доказано с влязъл в сила съдебен акт или производството е прекратено от прокуратурата. Обезщетение не се изплаща за имуществени вреди, които вече са били компенсирани. След изплащане на компенсацията, държавата предявява регресен иск към извършителя на престъплението или неговите наследници за възстановяването на изплатената парична сума. Законопроектът предвижда двойно увеличение на максималния размер за компенсация - от 5000 на 10 000 лв., а в случаите, когато се компенсират наследници на пострадалия, всеки от тях ще има право да бъде обезщетен с пълната сума, а не както досега – максималният размер да се поделя между всички.
Нов правилник урежда условията,
при които ще се изпълняват мерките
от Програмата за защита на застрашени лица
Правителството прие нов правилник за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство. С него се уреждат условията и редът, при които ще се организират и изпълняват мерките по предвидената в закона Програма за защита на застрашени лица. Целта е да се постигне по-голяма прозрачност на процедурата по осигуряване на специална защита от страна на държавата на лицата, застрашени във връзка с наказателно производство (участници в наказателния процес, осъдени, както и лицата, пряко свързани с тях – близки роднини и др.), когато тези лица не могат да бъдат защитени със средствата, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс.
Въвеждането на новите разпоредби се налага с оглед влезлите в сила промени в Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство . С тях бе допълнена законовата уредба на състава и функциите на Съвета по защита като междуведомствен орган, уреден бе статутът на Бюрото по защита като структура към главния прокурор, на когото бяха предоставени правомощия по осъществяване на Програмата за защита и др.
В новите разпоредби на правилника са разписани конкретните действия, които Бюрото по защита осъществява при организиране на мерките за защита. Определени са правомощията на служителите за връзка и ръководителите на охраняващите екипи и на екипите, осигуряващи безопасността на защитените лица, когато мярката за защита е временно настаняване на безопасно място или промяна на мястото на живеене, мястото на работа или на учебното заведение, или настаняване в друго място за изтърпяване на наказанието.
Регламентирани са съответните разходи при осъществяване на дейности по мерките за защита, които се разграничават според това дали се поемат от бюджета на Бюрото по защита като третостепенен разпоредител с бюджет или със средства, изразходвани по приложението на Програмата за защита (общо и за всеки конкретен случай), които се отчитат пред първостепенния разпоредител с бюджет - Висшият съдебен съвет.
За първи път е детайлизирано и съдържанието на разпорежданията на главния прокурор, издавани във връзка с необходимостта от създаване на нови основни данни на защитеното лице или дейности по осигуряване на социална, медицинска, психологическа, правна или финансова помощ с определяне на вида и размера на помощта, когато решението за включване в Програмата за защита е взето от Съвета по защита или, когато необходимостта е възникнала въз основа на нови обстоятелства.
Разписани са подробно функциите, осъществявани от органи на Бюрото по защита, извън изпълнението на Програмата за защита – принудително довеждане на лица до орган на съдебната власт, охрана и обезпечаване на действия по разследването в наказателното производство, организиране и осъществяване на лична физическа охрана, при условията на НПК, подпомагане на организацията и осъществяването на охраната на застрашени магистрати и членове на техните семейства.
Уредени са също и процедурите за включване в Програмата за защита, сключване на споразумение за защита, прекратяване действието на Програмата за защита, както и изграждане, поддържане и съхраняване на базата данни при осъществяване на дейността по защита. След анализ на мерките, които се прилагат въз основа на сключен международен договор, по който България е страна, или при условията на взаимност с чужда партньорска служба, са определени предпоставките за преместване или временно пребиваване на защитено лице в друга държава, когато в България не може да бъде осъществена неговата защита, както и осигуряване на временно пребиваване в България на чуждо защитено лице.
Регламентирана е организацията при изграждането, поддържането, обработката, съхраняването и унищожаването на база данни, събирани при прилагане на Програмата за защита, в съответствие със Закона за класифицираната информация, т. ч. и личните данни, съобразно Закона за защита на личните данни.
Правителството отпусна 3 млн. лв. за приключване на регионалния център за управление
на отпадъците на Кърджали
Министерският съвет отпусна 3 027 496 лв. за приключване на регионалния център за управление на отпадъците в Кърджали. Това стана с постановление за одобряване на допълнителни трансфери по бюджета на Министерството на околната среда и водите за 2015 г. Сумата е за осигуряване на финансиране за приключването на договори по проект, съфинансиран от Кохезионния фонд и управляван от МОСВ и община Кърджали. Средствата са предвидени в централния бюджет.
Допълнителното национално финансиране ще подпомогне успешното финализиране на проекта по ИСПА, ще допринесе за постигането на целите на Финансовия меморандум и ще подсигури максималната защита на усвоените до момента европейски средства.
Приемането на постановлението ще окаже съдействие за постигане на основната цел – подобряване на екологична инфраструктура чрез въвеждане в експлоатация на единствената клетка за депониране на отпадъци в района на община Кърджали и други седем общини, както и отстраняване на дефектите на рекултивираното старо сметище на Кърджали.
Правителството одобри позицията на България
по дело на Съда на Европейския съюз
Правителството одобри позицията на България по дело С-488/15 на Европейския съюз.
В съответствие с разпоредбите на чл. 258 от Договора за функциониране на Европейския съюз, Европейската комисия отправи искане Съдът на ЕС да установи, че България е нарушила своите задължения за спазване на нормите на фини прахови частици на територията на 29 общински града в периода 2007-2013 г.
В позицията си България поддържа, че искът е недопустим и неоснователен. Страната ни излага мотивите си, че резултатите от пунктовете за мониторинг за 2014 г. потвърждават, че продължава общата устойчива тенденция за намаляване на броя на превишенията, като от 2007 г. насам средногодишна концентрация е намалена между 4% и 56%. В позицията се посочва още, че изнесените данни са в резултат от измерванията от период от последните четири години, в различни метеорологични условия, поради което страната ни с голяма степен на увереност твърди, че става дума не за случаен процес, а за тенденция.
Положителните промени са в резултат на положените усилия на всички нива, както и на изпълнението на редица мерки от общинските програми, за които е осигурено финансиране. Отражение върху регистрираните по-ниски нива на замърсяване оказва и изпълнението на мерки в рамките на различни финансови инструменти, включително със средства от оперативните програми, финансирани от структурните и кохезионни фондове на ЕС.
Процесите по подобряване на качеството на въздуха са бавни, изискват прилагането на различни мерки и не на последно място – част от мерките са много скъпи, особено като се има предвид икономическото състояние на страната. Въпреки това, вече има постигнати резултати на устойчива тенденция на намаляване на превишенията, като крайният резултат от прилаганите мерки ще бъде видим в по-дългосрочен период.
Министър Московски ще ръководи делегацията
ни за заседание на Междуправителствената българо-арменска комисия
за търговско-икономическо сътрудничество
Министерският съвет одобри позицията и състава на българската делегация и разгледа въпроса за подготовката и провеждането на Седмото заседание на Междуправителствената българо-арменска комисия за търговско-икономическо и научно-техническо сътрудничество.
Заседанието ще се състои в София на 14 и 15 декември под съпредседателството на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и министъра на транспорта и комуникациите на Армения Гагик Бегларян. В дневния ред на форума са включени въпроси от областта на двустранното сътрудничество в търговията и икономиката, транспорта, информационни технологии, енергетика, селско стопанство, туризъм и др. Предвижда се Комисията да набележи съгласувани мерки за разширяване на взаимоотношенията и деловите връзки между двете страни в областите от общ интерес.
Търговско-икономическото ни сътрудничество с Армения е с висок потенциал за развитие поради териториалната близост и установените добри дълготрайни външноикономически отношения. Членството на страната в СТО и търговските преференции, предоставени й от ЕС, са благоприятни фактори за положително развитие на отношенията.
По данните на НСИ, стокообменът между България и Армения за 2014 г. възлиза на 25,5 млн. щ. долара и е намалял със 7,6% спрямо 2013 г. Износът на България – основно медикаменти, сирена и извара, перилни и почистващи препарати и др., през 2014 г. е на стойност 24,8 млн. щ. д и се е увеличил с 11% спрямо предходната година.
Одобрени са позициите на България за заседания
на Съвета на ЕС
Правителството одобри позицията на България за заседанието на Съвета на ЕС по транспорт, телекомуникации и енергетика (част „Транспорт“ и част „Телекомуникации“), който ще се проведе на 10 и 11 декември в Брюксел.
Министрите на транспорта ще проведат дебат на тема „Социални аспекти на автомобилния транспорт“. Той ще бъде структуриран върху въпроси като: смятат ли държавите-членки, че законодателството следва да се изясни с цел еднакво тълкуване на правилата навсякъде; с какви конкретни предизвикателства се сблъскват държавите-членки при привеждането в изпълнение на действащите правила и какви мерки могат да се предвидят, за да се гарантира по-добро и систематично привеждане в изпълнение на тези правила в целия вътрешен пазар.
Министрите на телекомуникациите ще проведат работна вечеря на тема „Цифрови умения“. Предвижда се също така да приемат доклад за напредъка по отношение на предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета относно достъпността на уебсайтовете на органите от обществения сектор. В рамките на заседанието ще бъде проведен и ориентационен дебат относно прегледа на регулаторната рамка на ЕС за електронни съобщителни мрежи и услуги.
Одобрена беше и позицията за заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство, което ще се проведе на 14 и 15 декември в Брюксел. На него се очаква да бъде постигнато политическо споразумение по предложението за регламент за установяване на възможностите за риболов на определени рибни запаси и групи от рибни запаси в Черно море за 2016 г. Ще се търси съгласие и по предложението за установяване на възможностите за риболов на определени рибни запаси за 2016 г., приложими във водите на Съюза, както и извън него, а също и за корабите на Съюза.
В областта на земеделието ще бъдат обменени мнения по темата за устойчиво селско и горско стопанство и рибарство в биоикономиката. Председателството ще представи актуална информация по предложенията за регламенти за производството, пускането на пазара и употребата на медикаментозни фуражи, както и за ветеринарномедицинските продукти. Ще се обсъждат предложенията за регламент по отношение на схемата за помощ за предлагане на плодове и зеленчуци, банани и мляко в учебните заведения, както и за биологичното производство и етикетирането на биологични продукти.
Одобрени са допълнителни разходи и трансфери
за 2015 г.
В изпълнение на приетата от Народното събрание актуализация на държавния бюджет за 2015 г., Министерският съвет одобри допълнителни разходи в размер на 387,8 млн. лева.
Сумата се разпределя по бюджетите на Министерския съвет – до 2 млн. лв. за персонал, Министерството на външните работи – до 7 млн. лв., от които 0,5 млн. лв. за персонал, Министерството на отбраната – до 57,2 млн. лв., от които 48 млн. лв. за персонал, Министерството на вътрешните работи – до 180 млн. лв., от които 120 млн. лв. за персонал, Министерството на правосъдието – до 19,2 млн. лв. за персонал, Министерството на здравеопазването – до 2 млн. лв. за персонал, Министерството на туризма – до 0,4 млн. лв. за персонал, Министерството на земеделието и храните – до 4 млн. лв. за персонал, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията – до 1,4 млн. лв. за персонал, Националната служба за охрана – до 3,2 млн. лв. за персонал, Омбудсмана – до 0,1 млн. лв., от тях 0,03 млн. лв. за персонал, Държавен фонд „Земеделие“ – до 110,8 млн. лв., от които 0,8 млн. лв. за персонал, и Държавната агенция „Технически операции“ – до 0,5 млн. лв. за персонал.
С постановлението се предоставят и допълнителни разходи и трансфери в размер до 84,2 млн. лв., разпределени по бюджетите на общините Велико Търново, Ново село, Кюстендил, Велинград, Нова Загора, Сливен, Ихтиман Стара Загора, Смолян и Хасково – общо 10,8 млн. лв. за изграждане на инфраструктура със социално предназначение, водопроводна и пътна мрежа на територията на съответните общини; по бюджета на съдебната власт – до 26 млн. лв. за покриване очакваното неизпълнение на приходната му част за 2015 г.; по бюджета на Министерството на отбраната – 20 млн. лв. за погасяване на просрочени задължения за ВМА; по бюджета на Министерския съвет – 22,9 млн. лв. за текущи и капиталови разходи, в т. ч. изплащане на извършени строителни работи от областите Хасково и Ямбол по изграждането на временното възпрепятстващо съоръжение по българо-турската граница и за ремонтно-възстановителни дейности на Мулдавския манастир „Св. Петка“, община Асеновград, и по бюджета на Медицинския университет в Плевен – 2,5 млн. лв. за довършителни работи на учебен корпус на Факултета по фармация.
Одобрени бяха и вътрешнокомпенсирани промени по бюджетите на министерствата на вътрешните работи и на здравеопазването.
Без да се увеличава общият размер на утвърдените разходи, в МВР се увеличават средствата за седем бюджетни програми, в това число за противодействие на тежката и конвенционалната престъпност и опазване на обществения ред, за граничен контрол, охрана на държавната граница, регулиране и контрол на миграционния поток.&l
Ето и всички решения на кабинета днес:
Правителството предостави нови 10,7 млн. лв.
за дейности в образованието
Правителството прие три постановления, с които по бюджетите на общини се разпределят общо 10,7 млн. лв. за дейности в областта на средното образование. Средствата се осигуряват от бюджета на Министерството на образованието и науката и от планираните в централния бюджет.
С 5 685 557 лв. ще бъдат финансирани реализирани от общинските училища проекти по националните програми „Модернизиране на системата на професионалното образование“ и „Информационни и комуникационни технологии в училище“, ще бъдат изплатени обезщетения по програмата „Оптимизация на училищната мрежа“, както и реално взети часове от учители и възпитатели, заместващи свои колеги в периода 1 септември – 31 октомври 2015 г., по програмата „На училище без отсъствия“.
4 млн. лв. от допълнително отпуснатата сума общините получават за покриване на разходите за превоз на ученици до 16-годишна възраст и деца от населени места без училище или детска градина до най-близкото учебно заведение.
Останалите 1 007 355 лв. са предназначени за допълнително финансиране на целодневната организация на учебния процес на шестокласниците и за защитени училища.
Правителството одобри и допълнителни разходи по бюджета на Министерството на културата и трансфери по бюджетите на общини в общ размер 17 610 лв. Средствата са за изплащане на стипендии и еднократно финансово подпомагане на ученици по Програмата за закрила на деца с изявени дарби от държавни и общински училища.
Отчуждават се частни имоти за изграждане
на пътен надлез по жп линията
Септември – Пловдив
Правителството взе решение да се отчуждят имоти – частна собственост, необходими за изграждане на пътен надлез над жп линията Септември – Пловдив. Двата терена са с площ около 460 кв. м и се намират в землището на с. Златитрап, община „Родопи”. Процедурата по отчуждаване се финансира от Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Решението на Министерския съвет може да бъде обжалвано по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованите лица.
Кабинетът учреди в полза на ЕТ „Васил Григоров“ безсрочен сервитут върху 104 кв. м в землището на село Вранино, община Каварна. В полза на Природен парк „Сините камъни“ е учреден сервитут за срок от 30 години върху имот с площ 3848 кв. м в Сливен. И двата терена ще бъдат използвани за изграждане и обслужване на подземни кабелни електропроводни линии. Ползвателите на правата ще заплатят съответните нормативно определени такси, режийни разноски, стойност на компенсаторно залесяване и т. н.
Общините Велико Търново и Стрелча получават имоти от държавата
Правителството предостави безвъзмездно имоти на общините Велико Търново и Стрелча.
Теренът, който ще ползва община Велико Търново, е с площ от 1,5 дка и предоставя единствения възможен достъп до църквата ,,Св. 40 мъченици”. Придобивайки правото на управление, местната власт ще има възможност да организира общественото туристическо обслужване и паркиране към средновековните културни ценности.
Община Стрелча получава правото на собственост върху имот от4,8 дка в с. Смилец. Теренът ще бъде използван за обособяване на промишлена зона. Планираното разкриване на производствени цехове ще доведе до създаване на нови работни места.
С друго решение правителството предостави безвъзмездно на Агенцията по обществени поръчки управлението на част от сградата на ул. „Леге” №4 в София. Имотът е с отпаднала необходимост за Министерството на икономиката и ще позволи да бъдат осигурени условия за работа на служителите, които подпомагат министъра на финансите в осъществяване на държавната политика в областта на обществените поръчки съгласно последните промени в ЗОП.
От частна в публична държавна собственост беше променен статутът на два имота, предоставени за управление на Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Те се намират на ул. „Христо Ботев” в Пловдив и са с обща площ 6676 кв. м. Промяната е предпоставка за изпълнението на инвестиционната програма на концесионера – „Железопътна гара – Пловдив” ООД, съгласно Договора за концесия за строителство на Централна железопътна гара в града.
Министерският съвет даде съгласието си „Холдинг БДЖ” ЕАД да продаде на ДП „НКЖИ” чрез пряко договаряне почивно-възстановителния център „Родопи” в местността „Студенец”, община Куклен. След продажбата статутът на имота ще бъде променен в публична държавна собственост.
По схемата „дълг срещу собственост” НКЖИ ще придобие и три имота от „БДЖ – Товарни превози” ЕООД. Терените се намират в Симеоновград и попадат в границите на трасето за реконструкция и електрификация на жп линия Димитровград – Свиленград.
С продажбите двете дружества ще могат частично да погасят дълга си към управителя на железопътната инфраструктура – НКЖИ няма да заплаща имотите, а ще приспадне договорената сума от финансовите задължения, натрупани през минали години.
Кабинетът направи и промени в ПМС 210/2015., за да бъде отстранена допусната техническа грешка при наименованието на одобрен за финансиране проект - „Укрепване на засегнат от свлачище пътен участък от км 325+000 до км 325+400 по трасето на АМ „Струма” Лот 2”, изпълняван от Агенция „Пътна инфраструктура”. Размерът на вече одобрените средства не се променя. Отстраняването на допуснатите неточности ще съдейства за финализирането на проекта.
България и Румъния ще задълбочат сътрудничеството си в сферата
на ядрената безопасност
Правителството одобри проекта на споразумение между българската Агенция за ядрено регулиране и Националната комисия за контрол на ядрените дейности на Румъния за обмен на техническа информация и сътрудничество при регулирането и контрола на ядрената безопасност и радиационната защита.
С документа се цели задълбочаване на партньорството между регулаторите на двете страни и се насърчава сътрудничеството между тях, обменът на техническа информация и сътрудничество при регулирането и контрола на ядрената безопасност и радиационната защита.
Полша се присъединява към Меморандума за Щаба на Корпуса на НАТО за бързо развръщане в Гърция
Министерският съвет одобри проекта на нота за присъединяване на Полша към Меморандума за разбирателство от 2005 г. относно окомплектоването с личен състав, финансирането и поддръжката на Щаба на Корпуса на НАТО за бързо развръщане в Република Гърция (NRDC-GR).
Този акт ще доведе до по-добра координация и споделяне на необходимата експертиза между страните-членки.
България ще обменя опит с Люксембург
за предстоящото председателство
на Съвета на Европейския съюз
Министерският съвет одобри проект на междуправителствена Програма за сътрудничество в областта на образованието, науката и културата с Люксембург за периода 2016-2019 г. Към момента сътрудничеството в тези области се развива на основата на подписана през 1982 г. Спогодба и периодично одобряваните тригодишни програми за нейното изпълнение.
В проекта на Програмата, предвид предстоящото ни председателство на Съвета на Европейския съюз, е заложено предложение от българска страна за обмяна на опит и добри практики с правителството на Люксембург, който в момента председателства ЕС. Българската страна предвижда също да покани експерти при подготовката на Пловдив за домакинството на Европейска столица на културата през 2019 г.
Програмата ще допринесе за активизиране на контактите и сътрудничеството между двете страни в различни области като културно и езиково многообразие, обмен на информация и документация в областта на музеите, културно-историческото наследство и мерките за неговото опазване, в сферата на специализираното законодателство, отнасящо се до описването и документирането на националното наследство, цифровизация на културно-историческото наследство, подпомагане на сътрудничеството между архивните институции на България и Люксембург, подкрепа на иновационната дейност, насърчаване на дейности и организации в сферата на спорта.
Правителството одобри резултатите
от два Съвета на ЕС
Министерският съвет одобри доклад за резултатите от българското участие в извънредното заседание на Съвета „Правосъдие и вътрешни работи“ на 20 ноември в Брюксел. На него бяха дискутирани и приети Заключения за борба с тероризма и относно засилване на действията на наказателното правосъдие в отговор на радикализацията, водещи до тероризъм и екстремистко насилие, които България подкрепи. Съветът се обедини около необходимостта от спешни мерки за ограничаване на заплахата. Беше поет ангажимент от страна на всички министри да се предприемат незабавни действия по отношение на борбата с огнестрелните оръжия, засилването на граничния контрол, подобряването на обмена на оперативна информация между държавите-членки на ЕС и между държавите-членки и европейските агенции, засилване на борбата с финансирането на тероризма, повишаване ефективността на наказателните инструменти за борба с тероризма и др. Спешното приемане на директивата за резервационните данни на пътниците беше определено като абсолютен приоритет.
Кабинетът одобри резултатите и от провелия се на 7 ноември Съвет „Общи въпроси“, който обсъди дневния ред на редовното заседание на Европейския съвет на 17 и 18 декември. Предвижда се декемврийският Европейски съвет да продължи дискусиите си по миграция, както и да обсъди необходимите действия във връзка с доклада за изграждането на Икономическия и паричен съюз и на Единния пазар във всичките му измерения. Ще се проведе дискусия по предложенията на Обединеното кралство за реформа на ЕС в четири области: икономическо управление, конкурентоспособност, суверенитет и имиграция.
Предвижда се, на базата на развоя на събитията, Европейският съвет отново да проведе дискусия по отношенията с Руската федерация и обстановката в Украйна.
С 10% се оптимизира числеността на персонала
в Министерството на енергетиката
С 10% ще бъде намалена числеността на персонала в Министерството на енергетиката – от 211 на 191 щатни бройки. Това е регламентирано в новия Устройствен правилник на ведомството, одобрен на правителственото заседание.
Занапред работата на Министерството на енергетиката ще бъде организирана в осем дирекции (две в общата и пет в специализираната администрация и „Вътрешен одит“), инспекторат, финансов контрольор и звено „Защита на класифицираната информация“.
Дирекциите „Финанси, управление на собствеността, информационно и комуникационно обслужване“ и „Правно-нормативна дейност, административно обслужване и човешки ресурси“ съставляват общата администрация на ведомството. Специализираната администрация се състои от следните дирекции: „Енергийни стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие“, „Енергийни проекти и международно сътрудничество“, „Природни ресурси, концесии и контрол“, „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“, „Корпоративно управление в енергетиката“. Дирекцията „Вътрешен одит“, инспекторатът, финансовият контрольор и звеното „Защита на класифицираната администрация“ са на пряко подчинение на министъра на енергетиката.
С новия устройствен правилник се цели създаването на условия за по-ефективна работа на администрацията в Министерството на енергетиката. Едновременно с това се очаква новата организация на работа във ведомството да съдейства по-добре за изпълнение на политиката на правителството за структуриране на работещи администрации и ясно дефиниране на тяхната дейност.
С друго решение бяха одобрени вътрешнокомпенсирани промени по бюджета на Министерството на енергетиката. Увеличават се разходите на ведомството по политиките в областта на устойчивото и конкурентоспособно енергийно развитие за сметка на намаляване на утвърдените средства по бюджетна програма „Администрация“.
Министерството на икономиката ще финансира изграждане и рехабилитация на улица
в община Силистра
Правителството одобри финансирането на публична общинска инфраструктура по реда на Закона за насърчаване на инвестициите.
От бюджета на Министерството на икономиката на община Силистра ще се предоставят 326 417 лв. за изграждане и рехабилитация на улица в Промишлената зона „Запад” в с. Айдемир. Дейностите ще включват изграждане на нова улица и ремонт на съществуваща улица, направа на бордюри, тротоари и банкети, полагане на асфалтобетон, оформяне на кръстовище, монтиране на пътни знаци и полагане на хоризонтална маркировка.
С финансираните дейности ще се предостави достъп на товарни автомобили до предприятията, опериращи в Промишлената зона, тъй като съществуващата пътна инфраструктура не отговаря на съвременните изисквания за широчина,товароносимост, радиуси на завиване и др.
Отпускането на средствата се извършва и във връзка с изпълнявания инвестиционен проект в промишлената зона - „Пристанище АДМ Силистра” на „АДМ България Лоджистикс” ЕООД, сертифициран в края на 2013 г. по реда на ЗНИ. Проектът предвижда изграждането на пристанищен терминал с две корабни места и складово силозно стопанство за зърнени и маслодайни култури, което ще бъде най-голямото по капацитет на денонощие пристанище на българския бряг на р. Дунав.
Направени са промени в нормативни актове заради новия статут на Агенцията по обществени поръчки
Правителството прие промени в нормативни актове, произтичащи от преминаването на Агенцията по обществени поръчки към министъра на финансите.
В тази връзка бяха изменени Правилникът за прилагане на Закона за обществените поръчки, Устройственият правилник на Агенцията по обществени поръчки, ПМС №447/2014 г. за приемане на устройствени правилници на министерствата на икономиката, на енергетиката и на туризма, ПМС №215/1999 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на финансите и за преобразуване и закриване на административни структури към министъра на финансите, Устройственият правилник на Министерството на финансите и Устройственият правилник на Министерството на икономиката.
Изменя се и се допълва Устройственият правилник на Изпълнителната агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“. Агенцията се преструктурира в рамките на утвърдената щатна численост. Предлаганата нова функционална структура ще оптимизира работата на одитния орган, ще създаде условия за профилиране на служебната ангажираност и ще повиши ефективността на одиторската дейност.
Правителството одобри промени, които
ще подобрят достъпа до правосъдие и правни услуги
Подобряване на достъпа до правосъдие, който чрез правни съвети и консултации гарантира правни услуги на максимално широк кръг лица от уязвими социални групи – това предвиждат промените в Наредбата за заплащането на правната помощ, които Министерският съвет прие на днешното си заседание. Правните съвети ще се дават по Националния телефон за първична правна помощ (НБПП) при Националното бюро за правна помощ, както и в регионални центрове за консултиране.
Националния телефон 0700 18 250 действа от края на октомври 2013 г., когато бе създаден по проект, финансиран от Норвежкия финансов механизъм, заедно с първите два центъра за правна помощ – във Видин и Сливен. От 2015 г. тяхната дейност е и нормативно регламентирана. Със сегашните промени в наредбата се предвижда, че за правен съвет и за консултация по Националния телефон и в регионалните центрове за консултиране ще се плаща по 30 лева на час от фонда на НБПП при реално дадени консултации.
За да се подобри достъпът до правосъдие, се въвежда и възможност за предоставяне на правна помощ по някои специфични спорове и специално уредени производства, регламентирани с актове на европейското право, но неуредени в Наредбата за заплащане на правната помощ към момента. Такива са правната помощ по дела за признаване изпълнение на чуждестранно съдебно решение за издръжка, при презгранични спорове, както и по Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции.
Подобряване на достъпа до правосъдие на етап първична правна помощ – консултация и подготовка на документи за образуване на дело, чрез завишаване размера на адвокатското възнаграждение, е друго от измененията в постановлението. Първичната правна помощ ежегодно нараства поради икономическата криза и безработицата, които водят до обедняване на хората и те нямат възможност да отделят средства за упълномощаване на адвокат при необходимост. Този етап от правната помощ на граждани от уязвими социални групи е изключително важен за своевременното и правилно решаване на техните правни проблеми, преценка на правния интерес на кандидата, основателност, обоснованост и допустимост на претенцията и ползата, която правната помощ би донесла на лицето, кандидатстващо за нея. В резултат на нарастването на първичната правна помощ се отбелязва намаляване на неоснователните претенции, предявени пред съда и процесуалното представителство чрез служебен защитник в съдебна фаза.
Проектът предвижда още подобряване на достъпа до правосъдие по дела, които продължават повече от една година, чрез въвеждане на материален стимул за служебния защитник и придържане към принципа за последователност и стабилност на защитата, чрез „незаменяемост” на служебния защитник.
В резултат на подобрения механизъм за контрол на правната помощ, чрез прилагането на Единни критерии и стандарти за качество, оценка и контрол на предоставената правна помощ, Националното бюро за правна помощ има възможност да извършва индивидуална преценка на количеството и качеството на положения труд от служебния защитник.
Предлага се разширяване на кръга на лицата, пострадали от тежки умишлени престъпления
Разширяване на кръга на лицата, пострадали от тежки умишлени престъпления, които имат право на подпомагане и финансова компенсация, предвижда приетият от Министерския съвет проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления (ЗПФКПП).
Законопроектът включва наследниците към кръга на лицата, които имат право на подпомагане при смърт на техен роднина в резултат на престъпление (децата, родителите, съпругът или лицето, с което починалият се е намирал във фактическо съжителство). Това ще даде право подпомагане да получат внуците на починалия в случаите, когато той няма живи деца, а когато не е оставил низходящи наследници и няма живи родители, такова право ще имат баба му, дядо му или възходящи от втора и по-горна степен, братя и сестри в някои случаи и др.
Новите разпоредби предлагат още, наред с престъпленията тероризъм, умишлено убийство и умишлена тежка телесна повреда, при които за причинените вреди може да се търси подпомагане и компенсация, да се добави също така и опит за убийство. За престъпленията блудство и изнасилване помощ и компенсации ще могат да се търсят и без да е налице сегашното условие „да са настъпили тежки увреждания на здравето“ в резултат на престъплението.
Целта на законопроекта е да прецизира съществуващата нормативна уредба по отношение на правата на пострадалите от престъпления, включително чрез въвеждане на разпоредби на Директива 2012/29/ЕС за установяваме на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления.
Финансовата компенсация по ЗПФКПП се предоставя само в случаите, когато престъплението е доказано с влязъл в сила съдебен акт или производството е прекратено от прокуратурата. Обезщетение не се изплаща за имуществени вреди, които вече са били компенсирани. След изплащане на компенсацията, държавата предявява регресен иск към извършителя на престъплението или неговите наследници за възстановяването на изплатената парична сума. Законопроектът предвижда двойно увеличение на максималния размер за компенсация - от 5000 на 10 000 лв., а в случаите, когато се компенсират наследници на пострадалия, всеки от тях ще има право да бъде обезщетен с пълната сума, а не както досега – максималният размер да се поделя между всички.
Нов правилник урежда условията,
при които ще се изпълняват мерките
от Програмата за защита на застрашени лица
Правителството прие нов правилник за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство. С него се уреждат условията и редът, при които ще се организират и изпълняват мерките по предвидената в закона Програма за защита на застрашени лица. Целта е да се постигне по-голяма прозрачност на процедурата по осигуряване на специална защита от страна на държавата на лицата, застрашени във връзка с наказателно производство (участници в наказателния процес, осъдени, както и лицата, пряко свързани с тях – близки роднини и др.), когато тези лица не могат да бъдат защитени със средствата, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс.
Въвеждането на новите разпоредби се налага с оглед влезлите в сила промени в Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство . С тях бе допълнена законовата уредба на състава и функциите на Съвета по защита като междуведомствен орган, уреден бе статутът на Бюрото по защита като структура към главния прокурор, на когото бяха предоставени правомощия по осъществяване на Програмата за защита и др.
В новите разпоредби на правилника са разписани конкретните действия, които Бюрото по защита осъществява при организиране на мерките за защита. Определени са правомощията на служителите за връзка и ръководителите на охраняващите екипи и на екипите, осигуряващи безопасността на защитените лица, когато мярката за защита е временно настаняване на безопасно място или промяна на мястото на живеене, мястото на работа или на учебното заведение, или настаняване в друго място за изтърпяване на наказанието.
Регламентирани са съответните разходи при осъществяване на дейности по мерките за защита, които се разграничават според това дали се поемат от бюджета на Бюрото по защита като третостепенен разпоредител с бюджет или със средства, изразходвани по приложението на Програмата за защита (общо и за всеки конкретен случай), които се отчитат пред първостепенния разпоредител с бюджет - Висшият съдебен съвет.
За първи път е детайлизирано и съдържанието на разпорежданията на главния прокурор, издавани във връзка с необходимостта от създаване на нови основни данни на защитеното лице или дейности по осигуряване на социална, медицинска, психологическа, правна или финансова помощ с определяне на вида и размера на помощта, когато решението за включване в Програмата за защита е взето от Съвета по защита или, когато необходимостта е възникнала въз основа на нови обстоятелства.
Разписани са подробно функциите, осъществявани от органи на Бюрото по защита, извън изпълнението на Програмата за защита – принудително довеждане на лица до орган на съдебната власт, охрана и обезпечаване на действия по разследването в наказателното производство, организиране и осъществяване на лична физическа охрана, при условията на НПК, подпомагане на организацията и осъществяването на охраната на застрашени магистрати и членове на техните семейства.
Уредени са също и процедурите за включване в Програмата за защита, сключване на споразумение за защита, прекратяване действието на Програмата за защита, както и изграждане, поддържане и съхраняване на базата данни при осъществяване на дейността по защита. След анализ на мерките, които се прилагат въз основа на сключен международен договор, по който България е страна, или при условията на взаимност с чужда партньорска служба, са определени предпоставките за преместване или временно пребиваване на защитено лице в друга държава, когато в България не може да бъде осъществена неговата защита, както и осигуряване на временно пребиваване в България на чуждо защитено лице.
Регламентирана е организацията при изграждането, поддържането, обработката, съхраняването и унищожаването на база данни, събирани при прилагане на Програмата за защита, в съответствие със Закона за класифицираната информация, т. ч. и личните данни, съобразно Закона за защита на личните данни.
Правителството отпусна 3 млн. лв. за приключване на регионалния център за управление
на отпадъците на Кърджали
Министерският съвет отпусна 3 027 496 лв. за приключване на регионалния център за управление на отпадъците в Кърджали. Това стана с постановление за одобряване на допълнителни трансфери по бюджета на Министерството на околната среда и водите за 2015 г. Сумата е за осигуряване на финансиране за приключването на договори по проект, съфинансиран от Кохезионния фонд и управляван от МОСВ и община Кърджали. Средствата са предвидени в централния бюджет.
Допълнителното национално финансиране ще подпомогне успешното финализиране на проекта по ИСПА, ще допринесе за постигането на целите на Финансовия меморандум и ще подсигури максималната защита на усвоените до момента европейски средства.
Приемането на постановлението ще окаже съдействие за постигане на основната цел – подобряване на екологична инфраструктура чрез въвеждане в експлоатация на единствената клетка за депониране на отпадъци в района на община Кърджали и други седем общини, както и отстраняване на дефектите на рекултивираното старо сметище на Кърджали.
Правителството одобри позицията на България
по дело на Съда на Европейския съюз
Правителството одобри позицията на България по дело С-488/15 на Европейския съюз.
В съответствие с разпоредбите на чл. 258 от Договора за функциониране на Европейския съюз, Европейската комисия отправи искане Съдът на ЕС да установи, че България е нарушила своите задължения за спазване на нормите на фини прахови частици на територията на 29 общински града в периода 2007-2013 г.
В позицията си България поддържа, че искът е недопустим и неоснователен. Страната ни излага мотивите си, че резултатите от пунктовете за мониторинг за 2014 г. потвърждават, че продължава общата устойчива тенденция за намаляване на броя на превишенията, като от 2007 г. насам средногодишна концентрация е намалена между 4% и 56%. В позицията се посочва още, че изнесените данни са в резултат от измерванията от период от последните четири години, в различни метеорологични условия, поради което страната ни с голяма степен на увереност твърди, че става дума не за случаен процес, а за тенденция.
Положителните промени са в резултат на положените усилия на всички нива, както и на изпълнението на редица мерки от общинските програми, за които е осигурено финансиране. Отражение върху регистрираните по-ниски нива на замърсяване оказва и изпълнението на мерки в рамките на различни финансови инструменти, включително със средства от оперативните програми, финансирани от структурните и кохезионни фондове на ЕС.
Процесите по подобряване на качеството на въздуха са бавни, изискват прилагането на различни мерки и не на последно място – част от мерките са много скъпи, особено като се има предвид икономическото състояние на страната. Въпреки това, вече има постигнати резултати на устойчива тенденция на намаляване на превишенията, като крайният резултат от прилаганите мерки ще бъде видим в по-дългосрочен период.
Министър Московски ще ръководи делегацията
ни за заседание на Междуправителствената българо-арменска комисия
за търговско-икономическо сътрудничество
Министерският съвет одобри позицията и състава на българската делегация и разгледа въпроса за подготовката и провеждането на Седмото заседание на Междуправителствената българо-арменска комисия за търговско-икономическо и научно-техническо сътрудничество.
Заседанието ще се състои в София на 14 и 15 декември под съпредседателството на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и министъра на транспорта и комуникациите на Армения Гагик Бегларян. В дневния ред на форума са включени въпроси от областта на двустранното сътрудничество в търговията и икономиката, транспорта, информационни технологии, енергетика, селско стопанство, туризъм и др. Предвижда се Комисията да набележи съгласувани мерки за разширяване на взаимоотношенията и деловите връзки между двете страни в областите от общ интерес.
Търговско-икономическото ни сътрудничество с Армения е с висок потенциал за развитие поради териториалната близост и установените добри дълготрайни външноикономически отношения. Членството на страната в СТО и търговските преференции, предоставени й от ЕС, са благоприятни фактори за положително развитие на отношенията.
По данните на НСИ, стокообменът между България и Армения за 2014 г. възлиза на 25,5 млн. щ. долара и е намалял със 7,6% спрямо 2013 г. Износът на България – основно медикаменти, сирена и извара, перилни и почистващи препарати и др., през 2014 г. е на стойност 24,8 млн. щ. д и се е увеличил с 11% спрямо предходната година.
Одобрени са позициите на България за заседания
на Съвета на ЕС
Правителството одобри позицията на България за заседанието на Съвета на ЕС по транспорт, телекомуникации и енергетика (част „Транспорт“ и част „Телекомуникации“), който ще се проведе на 10 и 11 декември в Брюксел.
Министрите на транспорта ще проведат дебат на тема „Социални аспекти на автомобилния транспорт“. Той ще бъде структуриран върху въпроси като: смятат ли държавите-членки, че законодателството следва да се изясни с цел еднакво тълкуване на правилата навсякъде; с какви конкретни предизвикателства се сблъскват държавите-членки при привеждането в изпълнение на действащите правила и какви мерки могат да се предвидят, за да се гарантира по-добро и систематично привеждане в изпълнение на тези правила в целия вътрешен пазар.
Министрите на телекомуникациите ще проведат работна вечеря на тема „Цифрови умения“. Предвижда се също така да приемат доклад за напредъка по отношение на предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета относно достъпността на уебсайтовете на органите от обществения сектор. В рамките на заседанието ще бъде проведен и ориентационен дебат относно прегледа на регулаторната рамка на ЕС за електронни съобщителни мрежи и услуги.
Одобрена беше и позицията за заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство, което ще се проведе на 14 и 15 декември в Брюксел. На него се очаква да бъде постигнато политическо споразумение по предложението за регламент за установяване на възможностите за риболов на определени рибни запаси и групи от рибни запаси в Черно море за 2016 г. Ще се търси съгласие и по предложението за установяване на възможностите за риболов на определени рибни запаси за 2016 г., приложими във водите на Съюза, както и извън него, а също и за корабите на Съюза.
В областта на земеделието ще бъдат обменени мнения по темата за устойчиво селско и горско стопанство и рибарство в биоикономиката. Председателството ще представи актуална информация по предложенията за регламенти за производството, пускането на пазара и употребата на медикаментозни фуражи, както и за ветеринарномедицинските продукти. Ще се обсъждат предложенията за регламент по отношение на схемата за помощ за предлагане на плодове и зеленчуци, банани и мляко в учебните заведения, както и за биологичното производство и етикетирането на биологични продукти.
Одобрени са допълнителни разходи и трансфери
за 2015 г.
В изпълнение на приетата от Народното събрание актуализация на държавния бюджет за 2015 г., Министерският съвет одобри допълнителни разходи в размер на 387,8 млн. лева.
Сумата се разпределя по бюджетите на Министерския съвет – до 2 млн. лв. за персонал, Министерството на външните работи – до 7 млн. лв., от които 0,5 млн. лв. за персонал, Министерството на отбраната – до 57,2 млн. лв., от които 48 млн. лв. за персонал, Министерството на вътрешните работи – до 180 млн. лв., от които 120 млн. лв. за персонал, Министерството на правосъдието – до 19,2 млн. лв. за персонал, Министерството на здравеопазването – до 2 млн. лв. за персонал, Министерството на туризма – до 0,4 млн. лв. за персонал, Министерството на земеделието и храните – до 4 млн. лв. за персонал, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията – до 1,4 млн. лв. за персонал, Националната служба за охрана – до 3,2 млн. лв. за персонал, Омбудсмана – до 0,1 млн. лв., от тях 0,03 млн. лв. за персонал, Държавен фонд „Земеделие“ – до 110,8 млн. лв., от които 0,8 млн. лв. за персонал, и Държавната агенция „Технически операции“ – до 0,5 млн. лв. за персонал.
С постановлението се предоставят и допълнителни разходи и трансфери в размер до 84,2 млн. лв., разпределени по бюджетите на общините Велико Търново, Ново село, Кюстендил, Велинград, Нова Загора, Сливен, Ихтиман Стара Загора, Смолян и Хасково – общо 10,8 млн. лв. за изграждане на инфраструктура със социално предназначение, водопроводна и пътна мрежа на територията на съответните общини; по бюджета на съдебната власт – до 26 млн. лв. за покриване очакваното неизпълнение на приходната му част за 2015 г.; по бюджета на Министерството на отбраната – 20 млн. лв. за погасяване на просрочени задължения за ВМА; по бюджета на Министерския съвет – 22,9 млн. лв. за текущи и капиталови разходи, в т. ч. изплащане на извършени строителни работи от областите Хасково и Ямбол по изграждането на временното възпрепятстващо съоръжение по българо-турската граница и за ремонтно-възстановителни дейности на Мулдавския манастир „Св. Петка“, община Асеновград, и по бюджета на Медицинския университет в Плевен – 2,5 млн. лв. за довършителни работи на учебен корпус на Факултета по фармация.
Одобрени бяха и вътрешнокомпенсирани промени по бюджетите на министерствата на вътрешните работи и на здравеопазването.
Без да се увеличава общият размер на утвърдените разходи, в МВР се увеличават средствата за седем бюджетни програми, в това число за противодействие на тежката и конвенционалната престъпност и опазване на обществения ред, за граничен контрол, охрана на държавната граница, регулиране и контрол на миграционния поток.&l
Напишете коментар