Третокласниците ще се запознават с разликите между лична и частна собственост, четвъртокласниците трябва да знаят що е то "банка" и "данък", учениците в седми клас ще се учат да съставят бюджет на малка фирма, а тези в девети - ще "управляват" виртуална банка, пише в. "Сега". Това са част от новите знания, които следва да придобият родните ученици по новия предмет "технологии и предприемачество". Той се въвежда от тази учебна година за първолаците и ще продължи да се изучава до 9-и клас, като ще замени досегашните "домашен бит и техника" (1-4 клас), "домашна техника и икономика" (5-7 клас) и "технологии" (7-8 клас).

До момента са утвърдени нови учебни програми по "технологии и предприемачество" за 1-ви, 2-ри, 6-и и 8-и клас, а преди дни просветното министерство публикува работните варианти и на програмите за останалите класове. От тях става ясно, че седмокласниците например ще се учат да разработват виртуален проект на малка фирма.

Те ще се запознават с фирмата като стопанска единица, с организационните й форми, с процедурите за създаването й. Ще трябва да правят маркетингови проучвания и да измислят реклама за представянето й. Сред задачите им ще е и разработването на варианти на бюджет на фирмата.

В момента знанията за това какво представлява фирмата (предприятието) се получават в осми клас, когато по "технологии" се учи за характеристиките на съвременното стопанство, за видовете бюджети, за трудовите договори и др.

Занапред осмокласниците ще трябва да защитават "бизнес идея за стартиране на предприятие, произвеждащо стока или услуга", като преди това са проучили бизнес средата за реализирането й. Младежите ще изучават "стандартни и нестандартни методи за откриване на бизнес идея", нормативната основа на бизнеса и видовете правни форми.

Нови понятия, които се появяват в програмата, са: "пазарна икономика", "дефицит", "макроикономика", "алтернативен разход", "команда система" и др.

Ще се учи още за лихви, депозити, инвестиционни и потребителски кредити, за разликите между кредити, акции и облигации, за ООД, АД, ЕТ, ЕООД и т.н. Очакваните компетентности от бъдещите деветокласници са още по-сериозни.

Те ще трябва да познават функциите на държавата като потребител и производител, да описват закони, защитаващи потребителите, да знаят как се формира държавният бюджет, какви са видовете застраховки, видовете пенсии, що е то пазарна конкуренция, акцизи, мита, антитръстово законодателство, осигурителна система, синдикати и др.

Учениците следва да описват финансови пазари и структурата на националната банкова система, както и да вземат решения при "управление на виртуален модел на банка".

В 3-ти клас учениците трябва да описват типични дейности, свързани с популярна професия, да изброяват начини за рекламиране на стоки, да разбират връзката между потребители и производители, да различават лична, частна и обществена собственост. Сред новите неща, които следва да знаят, са нуждата от рециклиране, начините за пестене на енергия, както и рецепта за приготвяне на здравословна храна.

Сегашните теми за изпращане и получаване на писма чрез пощенски станции, както и за проектиране на модел на жилище за домашен любимец липсват. Четвъртокласниците ще трябва да научат ще е то "данък", "банка", "предприемач" и "движение на пари".

От тях ще се иска да назовават предприятия в региона и професиите на хората в тях. Тук ги няма темите за устройството на обикновен фотоапарат и правилата за правене на снимки.