Хората взимат по-малки суми на кредит. През миналата година средният размер на изтеглените потребителски кредити е бил 24 хил. лв., а за настоящата година пада на 3-6 хил. лв. Повече от половината клиенти на банките (62%), които са изтеглили потребителски кредити, погасяват своите задължения в срок, а около 30% допускат просрочия от един месец.
Това показва, че все повече хора се отнасят сериозно към дълговете си, а може би се подобрява и финансовото им състояние. Данните са от проучване на финансовия сайт "Моите пари", въз основа на които заедно с Пощенска банка започват информационно-образователна програма за потребителските кредити. 56% от анкетираните имат кредити, а тези, които нямат заеми, са изтъкнали като причина нежеланието си да задлъжняват. Средната продължителност на заемите е 8-10 години, а средната лихва за по-голямата част от кредитите е между 7,51% и 8%. Повечето анкетирани твърдят, че не обръщат особено внимание на размера на годишния процент на разходите (ГПР), който остава на трета позиция сред критериите при избора на оферта, пише "Стандарт".
На първо място е опростената процедура, бързината и качеството на обслужването. Водеща при сравнението на офертите остава и препоръката на банката, в която клиентът получава заплатата си. Най-голям процент от запитаните - 16% казват, че месечната им вноска е над 500 лв., а най-малък - 5%, плащат между 450 и 500 лв. Между 50 и 100 лв. плащат 12% от анкетираните. Почти половината граждани смятат, че получаването на заплата по сметка в банката е достатъчно, за да получат заем и не е нужно друго обезпечение. Една трета от запитаните пък твърдят, че ползват заем без каквото и да е обезпечение.
"Според данните на БНБ потребителското кредитиране е единственият сегмент, който нараства в държавата на ниво банкова система. Въпреки, че всички си мислят, че това са жилищни кредити. Това означава, че нещо се случва на пазара и ние долавяме това по клиентите, по техните нагласи, очаквания и по търсенето на стоки и услуги. Може би засиленото търсене е обусловено от една страна от икономиката, от друга от намалената безработица, а от трета - от по-добрите оферти на банките", каза Румен Радушев, началник управление "Индивидуално банкиране" в Пощенска банка.
На първо място е опростената процедура, бързината и качеството на обслужването. Водеща при сравнението на офертите остава и препоръката на банката, в която клиентът получава заплатата си. Най-голям процент от запитаните - 16% казват, че месечната им вноска е над 500 лв., а най-малък - 5%, плащат между 450 и 500 лв. Между 50 и 100 лв. плащат 12% от анкетираните. Почти половината граждани смятат, че получаването на заплата по сметка в банката е достатъчно, за да получат заем и не е нужно друго обезпечение. Една трета от запитаните пък твърдят, че ползват заем без каквото и да е обезпечение.
"Според данните на БНБ потребителското кредитиране е единственият сегмент, който нараства в държавата на ниво банкова система. Въпреки, че всички си мислят, че това са жилищни кредити. Това означава, че нещо се случва на пазара и ние долавяме това по клиентите, по техните нагласи, очаквания и по търсенето на стоки и услуги. Може би засиленото търсене е обусловено от една страна от икономиката, от друга от намалената безработица, а от трета - от по-добрите оферти на банките", каза Румен Радушев, началник управление "Индивидуално банкиране" в Пощенска банка.