Общините в страната масово събират незаконни такси, като пример за това са разрешенията за разкопаване и прокопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, които се издават срещу определена сума. Това става ясно от проверка на нормативните актове на местните власти, разпоредена от Върховната административна прокуратура. След констатирането на чести закононарушения окръжните прокуратури в страната подадоха 93 протеста и поискаха от административните съдилища обявяване на нищожност на текстове от общински наредби, съобщиха от държавното обвинение. Изготвени са и 27 предложения до общините за отстраняване на закононарушения в инспектираните области, а в три общини по собствена инициатива е стартирал процес на нормативна промяна.

В хода на проверката е установено, че в наредбите, приети от общинските съвети в общините в страната са регламентирани различни административни процедури и местни такси, които нямат законова основа и незаконосъобразно гражданите са натоварени с административни и финансови тежести.

Едни от най- честите незаконни административни процедури и такси са свързани с издаване на „разрешения за разкопаване /прокопаване“ на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства.

Проверката на прокуратурите в страната е установила, че в 112 общини са приети наредби, в които са въведени ред и условия за издаване на такива разрешителни, както и задължения за заплащане на такси от граждани и организации за издаване на такива административни актове.

Такива разпоредби са незаконосъобразни, тъй като нямат законно основание. Недопустимо е въвеждането на незаконни административни процедури и събиране на такси от гражданите.

Съгласно чл. 72 ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, се извършват въз основа на разрешение за строеж.

В тези случаи единственият индивидуален административен акт, който се изисква от закона, е разрешението за строеж и липсва друго законно основание за издаване на разрешение за разкопаване. Такава услуга не е предвидена нито в Закона за местните данъци и такси, нито в друг специален закон и е недопустимо събирането на местни такси за технически услуги, които не почиват на законова разпоредба.

Не могат да се обосноват и материално – технически и административни разходи за общините по извършване на услугата, тъй като съгласно ЗУТ строителят на улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура е длъжен да извърши за своя сметка необходимите възстановителни работи в срока, определен от общинската администрация.

В района на Апелативна прокуратура –Пловдив установените наредби са 30, прокуратурите са подали 28 протеста до административните съдилища и са изготвили 2 предложения до общините за отстраняване на незаконосъобразната правна уредба.