Получените през последните месеци сигнали на потърпевши дават основание на ОДМВР Пловдив да сигнализира за нов сценарий, ползван в познатата вече телефонна схема за измами. В случая непознат глас, представящ се за роднина, съобщава на жертвата – обикновено възрастни хора, че в момента е попаднал на много
изгодна оферта за закупуване на климатици и е необходимо “да се реагира на момента” със сума пари необходима за даване на капаро или закупуването им. Обикновено трето лице е изпратено да прибере сумата от жертвите на уговорено по телефона място.
Припомняме и често ползваните досега сценарии за болен роднина или близък пострадал от пътно - транспортно произшествие.
От полицията отново припомнят основните правила, за да се избегне измамата.
Първата и основна стъпка е, независимо от спешността на поисканата услуга, потърпевшите да потърсят връзка с близките си или със съсед. Добре е на възрастните хора да се напомня за подобни телефонни измами, да знаят, че в никакъв случай не трябва да споменават пред непознати или по телефона имената си и личните си данни. Те трябва да са спокойни, че не биха могли да пострадат, ако затворят телефона или в директния разговор категорично да заявят, че това е измамна схема, за която знаят.
Ако гражданин е станал жертва на измама, той трябва незабавно да се обърне към най-близкото районно управление или да позвъни на тел. 112. Ако възрастта му не позволява, негови близки също могат да сторят това. Криминалистите са категорични, че бързата реакция при този вид измами и предоставянето на точна информация за случилото се (дата, времеви период, през който е получено обаждането и т.н.) е много важна за успешното разследване на този вид престъпления. /Марица.бг