7 седмици преди Летните олимпийски игри да започнат, разширението на метрото в Бразилия, което ще превозва стотици хиляди спортисти и фенове още не е готово. Докато властите си държат на своето, че то ще бъде готово навреме, зачестилите закъснения по отсечките и постоянното покачване на разходите започват да пораждат все повече съмнения от финансова и правна гледна точка дали ще се спази срокът.
Дори Рио де Жанейро да завърши ключвата част от разширението в срок, транспортни експерти се опасяват, че няма да има достатъчно време за адекватно тестване на системите преди 5 август, когато е церемонията по откриването на Олимпийските игри. Тази дата няколко пъти вече беше изтегляна във времето точно поради забавянето и вече няма опции, коментира Business Insider.
Линия 4 от метрото се предполага да е най-важната от инфраструктурния проект за Олимпийските игри. Само за 15 минути тя трябва да превозва пътниците от известния плаж Ipanema до модерното предградие Barra da Tijuca, което е дом на Олимпийския парк и Олимпийското село, където повечето спортисти ще се състезават.
Ако трябва да се направи сравнение с алтернативни маршрути, пътуването по магистралата през планините и по-бедните квартали отнема повече от час и то без да има трафик, което би превърнало предвижването по време на игрите в един транспортен кошмар при липса на метро, тъй като стотици хиляди души ще трябва да се придвижват с автобуси или коли по запушените пътища.
Когато през 2009 г. Бразилия спечели кандидатурата за провеждането на игрите в Рио де Жанейро, нейното икономическо състояние беше много по-различно. Откриването на петролни полета през 2007 г. караше големи проекти като разширението на метрото да изглеждат доста лесно постижими, но сриването на световните цени на петрола през последните години намали приходите на държавата.
Към днешна дата финансите на Рио са в толкова лоша форма, че действащият губернатор в петък обяви, че градът е в състояние на финансова катастрофа, което му дава известна свобода да управлява намаляващите ресурси без да нарушава фискалните закони. Рио не може да плаща заплатите на учители и пенсионирани работници, като някои полицейски управления не са имали доставки на битови продукти от месеци.
Наскоро Рио не успя да си плати и вноската от 8,3 млн. долара по заема, който получи от Френската агенция за развитие за метрото, което наложи правителството да се намеси, ревизирайки всички проекти на града, а междувременно спря помощта от 284 млн. долара, която трябваше да бъде предоставена от Националната банка за завършване на метрото.
Одиторите на държавата разследват защо разходите по този проект са стигнали 2,9 млрд. долара при прогнозирани 1,6 млрд. долара в началото. Освен това, те искат да знаят и как точно ще се тества линията, защото това, че е готова, не означава, че може да бъде пусната веднага.
Прочетете още
- 09:56 Камионът, застанал вертикално на входа на Пловдив – свален след 8-часова операция СНИМКИ+ВИДЕО
- 14:00 "Пълна подигравка": Хитрец удари кола и скрои номер СНИМКА
- 12:00 Излезе дълго пазена тайна от живота на Фреди Меркюри
- 18:37 Тежка катастрофа с тир, твърдят, че има пострадало дете и човек с откъснати крайници