Г-жо Манолова, последната ни надежда е във вас. С тези думи 80 пловдивчани посрещнаха омбудсмана пред областната управа. След като се срещна с кмета Иван Тотев и участва в кръгла маса „Българските потребители в европейски условия“, организирана от Сдружението за правна помощ на потребителите, Мая Манолова откри приемна за граждани. Лично губернаторът Здравко Димитров я посрещна в сградата. Двамата проведоха кратка среща на четири очи в кабинета му, а след това Манолова и екипът й започнаха да разглеждат казусите на хората от Пловдив и областта.

80 души чакаха на опашки пред приемната. Много от тях искаха лично да изплачат болката си пред Мая Манолова. Хората се жалваха от проблеми с колекторските фирми, с банките, с мобилните оператори, с наследствени делби, а някои дори я занимаваха със зравословни болежки.

Никола Пейковски 2014 година получил обаждане от колекторска фирма, че дължи на мобилен оператор 82 лева от 2007 година.” Имах телефон в с. Устина, който спрях 2004 година. Започнаха заплахи. Никой не можа да ми обясни какви са тези пари. Тормозът продължи и сезирах Комисията за лични данни, която осъди фирмата на 21 хиляди лева. На 24.02 2016 година ми се обади съдия изпълнител Борисов, че съм осъден да заплатя 315 лева. ”, обясни пловдивчанинът.

Подобен е случаят е и на Антон Дончев. През 2013 му се обадил служител на колекторска фирма и му казал, че има неплатена сметка към мобилен оператор. „От оператора не можаха да ми предоставят никакви данни. Помислих, че нещата са приключили, но през януари тази година ми се обадиха пак от фирмата да ми кажат, че съм осъден от арбитражен съд да заплатя 170 лева. Като ги запалиш, че ще си търся правата, те ме нарекоха „Смешник”." възмути се той.

„ Призовавам юристи и организации за общи действия за защита на потребителите от безобразията на дружествата в монополно положение, колекторските фирми и техните "бухалки" арбитражните съдилища трябва да бъдат прекратени. Генералното решение е потребителските спорове да се изключат от обхвата на арбитражните съдилища. Задължителни са промените в Закона за защита на потребителите, Закона за международния търговски арбитраж и в Гражданския процесуален кодекс”, категорична е Мая Манолова. Тя разкри как действа схемата. Монополно дружество, което предоставя обществени услуги, продава свои вземания от клиенти. „Обикновено те са малки по размер и отдавна погасени по давност. Продава ги за жълти стотинки на колекторска фирма, която си си създава арбитражен съд. Така хората масово не са уводомявани за започнатите производства срещу тях. Арбитражните съдилища постановяват решения, които са окончателни. После въпросната колекторска фирма се снабдява с изпълинтелен лист от Софийски градски съд и на ход е Частния съдебен изпълнител.”, обясни цялата процедура омбудсманът. Арбитражните съдилища в страната са 45, а само за миналата година един от тях е образувал 102 хиляди дела. За справка Софийския административен съд годишно разглежда под 15 хиляди дела.

Помощ от обществения защитник поиска и Атанас Канински. Синът му останал инвалид по вина на общинска фирма. Обещали на момчето, че ще го обезщетят, но вместо това го съкратили. Фирмата е осъдена да заплати обезщетение, но излезла в несъстоятелност и сега не могат да вземат пари.

Възрастна жена пък се опарила от банка. Изтеглила кредит, който дори не видяла, защото бил за банков служител. Жената е се сринала, счупила си двата крака, получила тежко заболяване, след като й се обаждали по телефона и я заплашвали. „Мая Манолова ми е последната надежда”, каза притеснена тя.

„Теглих заем от 5000 лв, но ме съкратиха от работа. Оставаше ми година и половина да го изплатя. Търсих си работа и с обезщетението от Бюрото по труда успявах да си внасям таксите. Исках да си разсроча задълженията, но ми отказаха. Осъдиха ме без мое знание. Трябваше да погася 3000 лева, а сега вече станаха 6000, разказа своя случай Катя Димова от Асеновград. Жената се надява да се приеме закон за фалита на физическите лица.

Манолова разкри, че между 5 и 6 000 са подадените жалби, откакто е станала национален омбудсман. 1180 са жалбите по повод на спорове с доставчици на обществени услуги. Най-голяма част от тях са срещу топлофикациите, колекторските фирми и арбитражните съдилища. „ Днес се навършват 25 години от обявяването на Деня на потребителя за празник, който се чества и в България. И от Пловдив може да дадем старт на кампания за защита на потребителите от колекторите и арбитражните съдилища”, каза още Манолова.