Никоя институция не ни съдейства при разследването на катастрофата край Своге. Това казаха на пресконференция от Института по пътна безопасност по време на представянето на резултатите от предварителен доклад-анализ относно тежката катастрофа край Своге, при която загинаха 17 души.
Говорим за верига от пропуски, които са довели до фаталния изход - като се започне от фазата на проектирането, въвеждането в експлоатация на пътя и ремонта, всеки един от органите, които са отговорни, е допуснал пропуск или грешка. Последният орган, който е можел да наложи санкция и да предотврати трагедията, е МВР, което също не е предприело действия в рамките на правомощията си, заяви Диана Русинова от Института.
Тя посочи, че на мястото на тежката катастрофа липсва знак А1, който да предупреждава за завой надясно. Вместо него е поставена табела пано с измислен от изпълнителя знак. Такъв знак в нашата нормативна документация не съществува, може би има някаква художествена стойност.Този знак не говори нищо на шофьорите. Нещо повече, той е в състояние да разсее шофьорите, докато се опитват да разчетат какво иска да им каже.
Пътните знаци не са поставени правилно в съответствие с изискването на нормативните документи. През 2012 г., преди ремонта на пътя, знак с ограничение на скоростта до 40 км/ч не е съществувало. Очевидно има проблем след строително-монтажните работи. Пътната маркировка в по-голямата си част е изтъркана. Има загуба на осева линия. Има проблем с асфалта. Наблюдавахме фракции, които нарушават сцеплението. Дренажна система на пътя просто няма, водата прекосява пътя на няколко места, заявиха на пресконференцията експерти от Института по пътна безопасност.
Мантинелата трябва да е на 50 см от лентата на пътното платно, но не можем да определим лентата, тъй като липсва маркировка. Приемаме, че е краят на асфалта. Мантинелата навлиза 6 см в пътната лента. Шофьорите по естествен път искат да избягат от тази мантинела и трафикът започва да минава в червената зона, в която има интеракция, сочат данните от доклада.
През 2012 г. е видимо, че геометрията на пътя е променена. Апелираме институциите тази промяна да бъде проверена, подчертаха от Института за пътна безопасност.
Шофьорът е искал да избегне мантинелата при завоя надясно, имал е сблъсък с две коли. Времето му за реакция е било около секунда и половина, изпаднал е в шок, след което нещата са се развили, бихме казали, естествено, заявиха още от Института.