"Започва изграждане на държавно предприятие за опериране на толсистема. Тази система е изключително важна, за да може една от най-публичнте услуги в държавата – поддържането и строителството на републиканската пътна мрежа, да се самофинанира. Това е първата система, кято ще бъде самофинансирана, без да разчита на държавния бюджет. Първоночаналният капитал ще бъде около 150-200 млн. лева, това сега не мога да кажа", каза в Добрич Дончо Атанасов, председател на Управителния съвет на агенция "Пътна инфрактура”.
"Транзитният трафик на тежкотоварни автомобили, който преминава през България, е между 8-10 000 тежко товарни камиони на денонощие. Като се прибави трафикът от Близкия изток за Западна Европа, който е огромен, особени през летните месеци – оттук също се губят отромни средства”, каза още Атанасов. Той е категоричен, че тази система е нужна час по-скоро, за може този, който най-много руши пътната инфраструктура, да плаща и най-много.
Сагата с изграждането на толсистемата продължава над година и половина, над са 12 жалбите. "Надявам се в рамките на следващата година тя да заработи или най-късно през 2018-2019 г. толсистемата да акумира средства за възстановяването на републиканската пътна мрежа. Около 6000 км пътища в страната са в безкрайно лошо състояние. Очакваните приходи са между 800 000 лв. и 1 млрд. лв. на годишна база. В момента през винетките очаквам тази година да приключим с нетен приход от около 320 млн. лв.”, съобщи още Атанасов.
Над 220 000 са винетките са социалното министерство, котио са около 20-22 млн. лв. „Ние правим на година около превантивни ремонти на окло 500-600 км. само с бюджетни пари. За тези 6000 км ни трябват между 8 и 12 години. А експлоатационното състояние на един път е между 8 и 10 години. Нашите пътища са на по 40 години” – обясни пътният експерт.
В Добрич бе направена символична първа копка на рехабилитацията на 14 км. от пътя II-29 Добрич-Кардам, която е част от проекта на АПИ по оперативната програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. Отсечката, която ще се ремонтира започва след разклона за с. Стефаново (от пътя Варна – Добрич) и е до кръговото кръстовище на околовръстния път на Добрич и пътя за село Паскалево. Второкласният път е най-кратката връзка между Румъния с курортите по българското Черноморие и свързва Добрич и Варна.
Строително-монтажните работи на лот 5 ще се изпълняват от „Инжстройинженеринг“ ЕООД. Строителният надзор ще осъществява „Трафик холдинг“ ЕООД. Авторският надзор е на „Трансконсулт-22“ ООД. Със средства от европрограмата ще се рехабилитират близо 30 км от път II-29 Варна - Добрич. В средата на юни започна ремонта на 15,5 км от второкласния път, които са включени в лот 4 на програмата.