Решението на Светия Синод на Българската Православна Църква да откаже участие в честването на 1000-годишнината от основаването на Охридската архиепископия, раздели обществото ни на две. И докато едната страна защити решението на синодалните старци, наричайки го национално отговорно, другата реагира остро и дори излезе на протест пред Синодалната палата, като обвини митрополитите в заговор срещу патриарх Неофит и антибългарска дейност. ПИК потърси за експертен коментар по темата проф. Божидар Димитров – правилно или неправилно е решението на Светия Синод. С него разговаря Ивайло Атанасов:

- Г-н Димитров, решението, което взе Светия Синод за неучастие в тържествата по случай 1000 години Охридска архиепископия, правилно ли е?

Отказът на Българската Православна Църква да не се яви на съвместно честване на 1000-годишнината от Охридска архиепископия е правилен. Причината е проста – не се чества нещо, което никога не е създавано, никога не е съществувало, никога не се е било закривано. Охридска архиепископия няма в историческото битие на Балканите.

- А какво е създадено тогава преди 1000 години, след като това не е Охридска архиепископия?

В 1018 г. император Василий ll Българоубиец заварва капитулиралия Охрид, който е последната столица на България. Следва един негов указ, последван и от още един, в който той понижава Българската Патриаршия в археипископия. Това е вторият по ред ранг, но все пак доста висок в църковната йерархия. Той я нарича с официално име и под това име тя съществува - Българска автокефална архиепископия, като предстоятелят й се нарича „архиепископ на Юстиниана Прима и на цяла България”. Има един античен град, за който са смятали, че е някъде около Охрид и който е бил архиепископия. Думата „Охрид” не се споменава никъде – нито при учредяването през 1018 г., нито през нейното дълго съществуване от 750 години.

- А Охрид?

Охрид е просто столица на тази архиепископия, той е катедрален град. Никога не се нарича Охридска архиепископия, а „Архиепископия на Юстиниана Прима”. По онова време погрешно са смятали, че този античен град е бил Охрид.

- Може би объркването идва от името на император Юстиниан Велики, за който се твърди, че бил родом от този град?

Да, твърди се, че бил родом някъде оттам, от някакво село, близо до Охрид.

- Да ви върна отново на решението на Светия Синод. Не се ли опита според вас някой да вкара нашата църква в излишен спор с тази покана? Чуха се и гласове, че митрополитите ни били национални предатели?

За съжаление има някакви наети хора. Седя, гледам и не вярвам на очите си! Те говорят, че предстоятелите на Българската Православна Църква, които гласували против това участие, били национални предатели. Те са националните предатели! Защото те приемат, че е съществувала Охридска архиепископия като независима църква на някакъв народ, различен от българския – естествено, това е македонският народ, друг в близките околности разбира се няма – и така им осигуряваме древност. Това е последното издихание на македонизма и за съжаление група млади и може би искренни патриоти, се подведоха по тази сръбска идея.

- Можем ли да кажем, че етнофилетизмът в поместните православни църкви се засилва? Македония от години иска своя църква за своята народност, Украйна също има такива искания. Не наблюдаваме ли един църковен национализъм?

Винаги го е имало тази национализъм. Православието е организирано на поместни православни църкви. Това означава – една църква, един народ, една държава. Но македонците не са отделен народ, те са измислен народ, също като украинците и не биха могли да претендират за такова нещо. В края на краищата историята е история. Тя се е случила, не може да я промениш.

- Синодът вчера излезе с остра декларация, с която осъжда провеждането на гей-парада в София на 9 юни. Срещу това скочиха т.нар. „джендъри” и техни организации...

Аз съм хетеросексуален, но не правя паради по улиците, за да демонстрирам своята мъжественост и своите сексуални предпочитания. Да благоволят и другите, които имат други предпочитания, да си ги практикуват, никой не им пречи, до там сме демократични, включително и аз, но не и да го рекламират по улиците. Ние рекламите за хазарта ще спрем, та за джендърите ще им позволим.