Внедряването на Системата за управление на градския транспорт гарантира коренна промяна в обществения транспорт в Пловдив и много по-добро обслужване на пътниците. Това е най-важният компонент на проекта.
Договорът за изграждане, внедряване и поддръжка на система за управление на градския транспорт е изпълнен от испанската фирма „Индра Системас С. А./. Тя беше избрана с конкурс след проведената в община Пловдив обществена поръчка. Фирмата е с опит за внедряване на подобни системи в Мадрид, Барселона, Валенсия, Атина, Лисабон, Буенос Айрес, Сантяго, Кайро и гарантира, че в Пловдив са приложени най-модерните технологии.
Системата за управление на градския транспорт е на стойност 19 570 062 лева с включен ДДС. Системата за електронно таксуване, която е част нея ще започне да работи от 1 април. Какви промени можем да очакваме в градския транспорт?
Вместо да купуваме билети от кондуктори, ще имаме възможност да избираме между 12 вида превозни документи. Сред тях са: за еднократно пътуване, както досега, времеви (с прикачване), с който в рамките на един час можем да сменим два-три автобуса, за един ден, месец, година, само за една или за всички линии. Преференциалните карти за ученици, студенти, пенсионери, инвалиди и майки с деца до 3 години се запазват.
Всички 285 автобуса са оборудвани с по един автомат /сиво-син на цвят/ за продажба на хартиени билети, които ще се купуват с монети. Електронното таксуване става с помощта на устройства, които се наричат валидатори. Те са монтирани на вратите на автобусите и са общо 677 на брой. Чекирането става по следния начин: електронната карта се доближава до устройството, както сочи стрелката. Ако светва зелено, значи тя е валидна. Ако има проблем, на дисплея се появява червен сигнал.
Билети и карти ще купуваме от 91 автомата. 50 от тях са монтирани на обществени места - в районните кметства, социални, учебни и здравни заведения, а 41 - на автобусни спирки.
Другата екстра са електронните информационни табла, с които са оборудвани 354 спирки, ще ни показват след колко минути пристига нужния автобус и маршрутите на преминаващите рейсове. Таблата са с по 1, 3 и 5 реда, в зависимост от броя на линиите. Информацията в реално време позволява да преценим дали да чакаме определен автобус или да се качим на друг, за да си спестим време.
Билетите и картите ще се продават от общината, а не от частна фирма, както беше досега. На превозвачите ще се плаща спрямо пробега в километри. Тази промяна в организацията гарантира, че транспортните фирми ще имат по-голям интерес да изпълняват точно своите маршрутни разписания.