Премиерът Бойко Борисов приема нашето становище, че пътната безопасност е елемент от националната сигурност и е готов на радикални мерки, за да намалеят тежките катастрофи. Това каза днес пред „Труд” Богдан Милчев, бивш шеф на КАТ-София и експерт от Института за пътна безопасност. Рано сутринта Милчев е бил на среща с премиера, но отказа подробности за разговорите с Борисов, които най-вероятно ще продължат и днес, и в близките дни. В петък Институтът за пътна безопасност излезе със свое изследване за проблемните участъци на пътя през Искърското дефиле, включващо и отсечката, в която катастрофира автобуса в Своге. Изводът на експертите е, че държавата е платила над 23 млн лв. за пътния ремонт, приключил през 2016 г., а част от работата е извършена некачествено и вече има дупки, свлачища, паднали мантинели и т.н. За автобусната катастрофа в Своге от Института са готови за направят свое проучване и заснемане на участъка с дрон.
Ето го становището на Инситут за пътна безопасност за пътя, на който стана зловещата катастрофа в Искърското дефиле!
Становището е направено към 3 август т.г.
„СТАНОВИЩЕ
На Институт за пътна безопасност
Относно: състоянието на път II-16 София-Своге-Мездра
Път II-16 с обща дължина от 81,779 км. е т. нар. „Искърско дефиле“. Изключително живописен път и важна свързваща артерия по направлението Видин-София, особено когато Е79 е в ремонт или поради други причини по направлението А-2, I-1 не може да се преминава (направлението София-Ботевград-Мездра-Враца). В тези не редки случаи се използва Искърското дефиле като алтернатива.
В тази връзка с договор за строителство от 03.08.2011 г. е възложено изпълнението на „Рехабилитация и реконструкция на път II-16 от републиканската пътна мрежа“ във връзка с проект Транзитни пътища V, Лот 17. Стойността на този ремонт е 22 957 298,00 евро без ДДС /СМР + аванс/, а заложеният срок на изпълнение е 24 месеца + 365 дни за съобщаване на дефекти. Официално проектът за рехабилитация е завършен на 27.12.2016 г. (Официална информация получена по реда на ЗДОИ чрез Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г.).
По информацията, предоставена на Института, става ясно и че „Агенция „Пътна инфраструктура“ е организирала провеждането на оглед на обекта от комисии с цел констатиране на всички гаранционни дефекти. Огледите са проведени и наличните гаранционни дефекти са описани. Тяхното отстраняване следва да бъде извършено от фирмата изпълнител на обекта – ДЗЗД „Трейс Своге“, като се планира това да се случи преди началото на зимния сезон.
Институтът за пътна безопасно извърши свой оглед и констатира следното състояние на ремонтирания за 22 957 298,00 евро без ДДС път към 03.08.2018 г.:
Разрушена асфалтова настилка при разклона за с. Скакля
Нарушено асфалтово покритие в близост до г. Бов
На много места асфалтовата настилка е компрометирана и в лошо състояние. Това реално се е случило след по-малко от две години след завършването на обекта.
Експертите на института изпратиха запитване и относно това дали и колко пари общо са похарчени за поддръжка на пътя по отношение на почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци, които са били счупени и подрязването на храсти от началото на тази година. От АПИ чрез Реш. № РД-ОИ-55/23.08.2018 г. ни предоставиха информация, че дейността по поддръжка се извършва от фирмата, поддържаща републиканските пътища в област София, до момента конкретно за този пътен участък от началото на годината са похарчени 33 906 лв. с ДДС.
ИПБ направи отново своя проверка за състоянието на пътя след извършеното почистване на стойност 33 906 лв. с ДДС и установи следното към дата 03.08.2018 г.:
В близост до г. Бов
В близост до гр. Своге
В близост до с. Церово
До г. Бов