Бизнесменът Красимир Стойчев е създател на компанията "Мобилтел" в средата на 90-те години. След това оглавява могъщата корпорация "Трон", а по-късно е идеолог на групата "Г-13", в която влизат най-влиятелните фигури в обществено-политическия живот. В първата част на интервюто ни с г-н Стойчев, разговаряхме за разстрелите на Илия Павлов и Емил Кюлев, както и заложената за самия него бомба. Сега го питаме за ситуацията с българските мобилни оператори. Ето как г-н Стойчев отговори на въпросите на управителя на БЛИЦ Ивайло Крачунов.
- Г-н, Стойчев в последното ми интервю с Вас преди няколко години казахте, че мобилните оператори са в криза. Излязоха ли те от тази кризата или продължават да са там?
- Аз мисля, че излязоха от кризата, но сигурно ще ги чака нова криза. Както е известно, предстои въвеждането на 5G в световен мащаб. Това означава нов кръг от инвестиции. Кой ще се справи и кой не, засега не е ясно. Но това е огромно предизвикателство и за трите мобилни оператора в България. Дали въобще са необходими три, това също не е ясно. Но мисля, че излязоха и преодоляха предишната криза успешно, сега следва нова. Да видим какво ще се случи.
- Нова криза, така ли? Каква ще е тя?
- Новата криза преминаването от мобилни или фиксирани услуги към мултимедийно и цифровоинтегрирано представяне и доставяне на клиента до информация, т.е. независимо дали това е глас, картина, каквото и да е съдържание трябва по най-простия и най-евтиния начин да достигне до всеки потребител, независимо дали в дома или мобилно. Така че това е криза на съдържанието и доставката на съдържание до крайния клиент. Няма да е лесно!
- Помага ли, г-н Стойчев ребрандирането на някои от мобилните оператори. В миналото видяхме как „Глобул“ се преобразува в „Теленор“, а сега Мтел в А1?
- Това е винаги спорно. Чашата или е наполовина пълна или наполовина празна. Мтел като марка беше много сериозна марка и дълги години е инвестирано в нея. Мисля, че „Телеком Австрия“ ще опише един сериозен good will от преминаването от инвестирането в Мтел марка в преминаването в А1. От друга страна А1 носи едно проевропейско и по-качествено излъчване.
Сега на мен ми е малко тъжно, защото Мтел аз съм го измислил и като марка и като фирма и като дизайн преди много години, но от друга страна светът върви напред. Мисля, че в крайна сметка това е положително решение.
- Г-н Стойчев, заговори се в България, че има фирми, които ще се борят за четвърти лиценз за gsm оператор, Има ли необходимост България след трите телекома да има и четвърти?
- Бих казал, че в цял свят има вече много мобилни оператори, но голяма част от тях са виртуални, т.е. използва се инфраструктурата на някои от вече съществуващите оператори и се предлагат услуги на крайния клиент. Мисля, че в Англия има над 50 така да ги наречем мобилни оператори, от които само три са реални инфраструктурни оператори, в Австрия също, в цял свят е така. Така че четвърти инфраструктурен мобилен оператор е напълно безсмислено и абсурдно даже да го има. Според мен е правилното решение е тези три мобилни оператори да се ориентират да почнат да предоставят на други желаещи виртуални услуги. Тоест няма категорична нужда от четвърти мобилен оператор.
Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ
- Г-н, Стойчев в последното ми интервю с Вас преди няколко години казахте, че мобилните оператори са в криза. Излязоха ли те от тази кризата или продължават да са там?
- Аз мисля, че излязоха от кризата, но сигурно ще ги чака нова криза. Както е известно, предстои въвеждането на 5G в световен мащаб. Това означава нов кръг от инвестиции. Кой ще се справи и кой не, засега не е ясно. Но това е огромно предизвикателство и за трите мобилни оператора в България. Дали въобще са необходими три, това също не е ясно. Но мисля, че излязоха и преодоляха предишната криза успешно, сега следва нова. Да видим какво ще се случи.
- Нова криза, така ли? Каква ще е тя?
- Новата криза преминаването от мобилни или фиксирани услуги към мултимедийно и цифровоинтегрирано представяне и доставяне на клиента до информация, т.е. независимо дали това е глас, картина, каквото и да е съдържание трябва по най-простия и най-евтиния начин да достигне до всеки потребител, независимо дали в дома или мобилно. Така че това е криза на съдържанието и доставката на съдържание до крайния клиент. Няма да е лесно!
- Помага ли, г-н Стойчев ребрандирането на някои от мобилните оператори. В миналото видяхме как „Глобул“ се преобразува в „Теленор“, а сега Мтел в А1?
- Това е винаги спорно. Чашата или е наполовина пълна или наполовина празна. Мтел като марка беше много сериозна марка и дълги години е инвестирано в нея. Мисля, че „Телеком Австрия“ ще опише един сериозен good will от преминаването от инвестирането в Мтел марка в преминаването в А1. От друга страна А1 носи едно проевропейско и по-качествено излъчване.
Сега на мен ми е малко тъжно, защото Мтел аз съм го измислил и като марка и като фирма и като дизайн преди много години, но от друга страна светът върви напред. Мисля, че в крайна сметка това е положително решение.
- Г-н Стойчев, заговори се в България, че има фирми, които ще се борят за четвърти лиценз за gsm оператор, Има ли необходимост България след трите телекома да има и четвърти?
- Бих казал, че в цял свят има вече много мобилни оператори, но голяма част от тях са виртуални, т.е. използва се инфраструктурата на някои от вече съществуващите оператори и се предлагат услуги на крайния клиент. Мисля, че в Англия има над 50 така да ги наречем мобилни оператори, от които само три са реални инфраструктурни оператори, в Австрия също, в цял свят е така. Така че четвърти инфраструктурен мобилен оператор е напълно безсмислено и абсурдно даже да го има. Според мен е правилното решение е тези три мобилни оператори да се ориентират да почнат да предоставят на други желаещи виртуални услуги. Тоест няма категорична нужда от четвърти мобилен оператор.
Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ