Рязко са нараснали кражбите на коли в София, през последно време. От МВР апелират постоянно шофьорите да не оставят автомобили с включени двигатели, но хората не се вслушват в предупрежденията. Шефът на сектор „Автокражби“ в СДВР гл. инспектор Пламен Максимов в интервю за "Телеграф" обяснява ситуацията и как действа автомафията.
- Главен инспектор Максимов, казвате, че има 100 % ръст на крадените коли на ключ. Това толкова голям проблем ли е за многомилионна София?
- Голям проблем е. Говорим за 21 коли за два месеца, а м.г. бяха 11. Това говори, че към този вид престъпление се насочват хора, които нямат хал-хабер как да откраднат автомобил. Това са хора без никакви знания. Тези кражби се правят навсякъде, където могат да се качат в кола. Никой не дебне на специално място. Схемата е следната-лицето си върви по улицата, вижда, че някоя кола работи и се мята в нея, а после не знае какво да я прави. За момента не мисли дали ще я разглобява, дали ще я върне на откуп или пък ще я продаде на морга, важното е да я вземе.
- Това означава, че би трябвало по-лесно да хващате тези крадци?
- Съгласен съм, но това не е специализиран контингент по автокражби. Затова го повтарям многократно- тук не се искат никакви умения, дори шофьорска книжка, изисква се да се качи вътре, да дръпне лоста и да потегли.
- Кражбите на коли не ви ли заприличаха на ало-измамите, при които МВР нонстоп предупреждава, но народа продължава да мята пачки от балкона? Какви хора стават жертви на подобни посегателства?
- Права сте, затова апелираме постоянно, но хората някак не мислят, че може да им се случи. Ето при последния случай човека слязъл да си купи банани и портокали, не изгасил двигателя, за да му е топло като се качи, а като се обърнал, видял как крадеца потеглил с колата му. Но това е масово, може да го направи всеки престъпник. Не се крадат само скъпи коли, а всякакви. Имаме увеличение по селата, където хората оставят например в двора да им загрява автомобила, а крадците влизат и си тръгват с него.
- Има ли известни хора-политици, депутати, звезди от шоубизнеса, които са ставали жертва на подобна кражба?
- Сега нямаме такива случаи. Последният беше със сина на Вежди Рашидов. Помните, че той возеше детето си на задната седалка на път към детската градина, а крадците взеха колата заедно с момиченцето.
- Този случай е от 2011 г., което показва, че кражбите на коли на ключ са стари като света. Кое е различното сега?
- Не са нови, но тази година набират скорост и то от всякакви лица, които нямат познания по тази линия. Нашият проблем е, че разкриваемостта, особено на кражбите на коли на ключ, намалява, защото на едно лице доказваш само едно престъпление, а то може да е направило още 10 например. Доказването е много е трудно.
- Преди време казахте пред „Телеграф“, че автомафията печели по внушителния 1 млн.лв. на месец от части на коли, пласирани в моргите. В момента тази сума как се движи?
- При положение, че имаме намаление на автокражбите в София, означава, че и приходите им са спаднали. Причината е, че са се преориентирали към друг „бизнес“. Сумата е спаднала драстично на половина- около 500 000 лв.
- Това пак е грандиозна сума?
- Разбира се, това са чисти пари, без данъци. Много е сложно да проследим паричните потоци, защото частите се продават абсолютно свободно и по интернет, и в моргите. Дори да хванеш крадени части, те не са маркирани, номерата са изтрити. Собствениците пък показват фактура, в която например пише, че са от Англия или Франция, и е спомената бройката им, а не серийните номера. От м.г. до момента сме разбили над 20 нелегални морги, някои са в Перник, Враца, Монтана.
- Какви коли се крадат в момента?
- Среден клас автомобили, тези които са около 10-годишни. Те са масови и народа ги кара много. Като стигат обаче 10 г. и започват да се чупят. Собствениците искат да си купуват части, а в оторизираните сервизи са много скъпи, така започват да търсят морги с ниски цени. Разбирам ги хората, но рискуват, ако си купят двигател например и ние го установим, че е от крадена кола, да му го вземем. Апелирам чрез вас към хората да не се доверяват на такива нелегални морги. До сега сме иззели голямо количество части, над 60 от м.г. до сега, без които колите просто не могат да се движат и собствениците остават без кола на практика.
- Някой известен човек попадал ли е в тази ситуация?
- Да, но не искам да ги назовавам. Говорим основно и за хора, които карат например коли за по 100 000 лв., а искат да си купят част на половин цена. И тук не става въпрос за лица от криминалния контингент дори.
- А за какви-хора от шоубизнеса, от политиката?
- Всеки го прави, защото гледа да спестява, но няма да изпадам в конкретика.
- Казвате, че се крадат масови 10-годишни коли. После джамбазите за колко ги пласират на моргите?
- За 1 000 лв. на кола. Няма кой да му даде повече просто. Моргите също искат да изкарат някой лев. При кражбите на по-скъпите коли пък имаме драстичен спад. Вероятно няма пазар за тях, а и никой не иска да чака 1-2 месеца докато пласира „стоката“. Затова повечето крадци се преориентираха към средния клас возила.
- Кои в момента са най-оборотните автоджамбази?
- В момента това са Софиянеца, Гопето, Шумахера.
- Пуснаха Хастара от затвора, това притеснява ли ви? Все пак той беше най-добрия автокрадец, който си позволи да пипа министерски коли, а и удари возилото на екс шефа на ДАНС, докато бяга. Не му липсва дързост, нали?
- Не, защото той е в условията на условна присъда, така че няма какво да ме притесни. Всяка грешна стъпка ще му бъде наказана, а и той е под постоянно наблюдение. Към момента няма засечки да се занимава с кражби на коли. Може би изчаква, поослушва се, все пак беше няколко години зад решетките. Ще му трябва малко време да се осъзнае, за да започне да краде. Но при първия опит, ще бъде заключен.
- Какъв е хитът в автокражбите в момента?
- Старите играчи като Лъвицата и сие, за които всички знаят, вече не са толкова активни. По-стария топ контингент вече не можеш да го видиш в крадена кола, камоли да го хванеш. Невъзможно е. Неговата задачка е единствено да отиде и да запали по-сложните автомобили, защото се изискват повече умения. Нито ще ги видите топ контингент на място, където се разглобява колата, нито да се вози в крадена. Задачата му е само да координира процеса. Ние хващаме вече 91-ви набор момчета, представете си колко са малки, които са обучавани. Големите играчи си плащат и на хора, които да обикалят да търсят коли, те са съвсем отделно в схемата. Дават им по 100 лв. на ден. Въртят, набелязват.
- Колко такива хора обикалят, за да ни набелязват колите?
- По-стария контингент разполага с около 10 човека. Към тези 100 лв. на ден им пълнят и резервоара. Не винаги всичките десет излизат всеки ден, може и по един да е, но пак вършат работа и по зададени конкретни изисквания – еди какъв си двигател, модел, екстри и т.н. Знаете, че денем контингента спи, нощно време работи. А за да излязат крадците, трябва да знаят къде да отидат. Ето затова са им тези момчета.
- Новата кейлес машина за крадене на най-скъпите лимузини и джипове пристигна ли у нас вече?
- От доста време говорим за новата кейлес машина, с която се отключват най-луксозните автомобили. Сега имаме информация, че вече е поръчана от българин и той чака доставка от Русия. Характерното при нея е, че лови сигнал отвсякъде, както и , че ще отключва почти всички модели скъпи коли произведени през 2017-2018 г. Нямаме данни кой я е поръчал, но знаем, че е от страната ни. Цената на кейлеса е около 60 000 лв.
Интервю на Виктория ПЕНКОВА, в. "Телеграф"
- Голям проблем е. Говорим за 21 коли за два месеца, а м.г. бяха 11. Това говори, че към този вид престъпление се насочват хора, които нямат хал-хабер как да откраднат автомобил. Това са хора без никакви знания. Тези кражби се правят навсякъде, където могат да се качат в кола. Никой не дебне на специално място. Схемата е следната-лицето си върви по улицата, вижда, че някоя кола работи и се мята в нея, а после не знае какво да я прави. За момента не мисли дали ще я разглобява, дали ще я върне на откуп или пък ще я продаде на морга, важното е да я вземе.
- Това означава, че би трябвало по-лесно да хващате тези крадци?
- Съгласен съм, но това не е специализиран контингент по автокражби. Затова го повтарям многократно- тук не се искат никакви умения, дори шофьорска книжка, изисква се да се качи вътре, да дръпне лоста и да потегли.
- Кражбите на коли не ви ли заприличаха на ало-измамите, при които МВР нонстоп предупреждава, но народа продължава да мята пачки от балкона? Какви хора стават жертви на подобни посегателства?
- Права сте, затова апелираме постоянно, но хората някак не мислят, че може да им се случи. Ето при последния случай човека слязъл да си купи банани и портокали, не изгасил двигателя, за да му е топло като се качи, а като се обърнал, видял как крадеца потеглил с колата му. Но това е масово, може да го направи всеки престъпник. Не се крадат само скъпи коли, а всякакви. Имаме увеличение по селата, където хората оставят например в двора да им загрява автомобила, а крадците влизат и си тръгват с него.
- Има ли известни хора-политици, депутати, звезди от шоубизнеса, които са ставали жертва на подобна кражба?
- Сега нямаме такива случаи. Последният беше със сина на Вежди Рашидов. Помните, че той возеше детето си на задната седалка на път към детската градина, а крадците взеха колата заедно с момиченцето.
- Този случай е от 2011 г., което показва, че кражбите на коли на ключ са стари като света. Кое е различното сега?
- Не са нови, но тази година набират скорост и то от всякакви лица, които нямат познания по тази линия. Нашият проблем е, че разкриваемостта, особено на кражбите на коли на ключ, намалява, защото на едно лице доказваш само едно престъпление, а то може да е направило още 10 например. Доказването е много е трудно.
- Преди време казахте пред „Телеграф“, че автомафията печели по внушителния 1 млн.лв. на месец от части на коли, пласирани в моргите. В момента тази сума как се движи?
- При положение, че имаме намаление на автокражбите в София, означава, че и приходите им са спаднали. Причината е, че са се преориентирали към друг „бизнес“. Сумата е спаднала драстично на половина- около 500 000 лв.
- Това пак е грандиозна сума?
- Разбира се, това са чисти пари, без данъци. Много е сложно да проследим паричните потоци, защото частите се продават абсолютно свободно и по интернет, и в моргите. Дори да хванеш крадени части, те не са маркирани, номерата са изтрити. Собствениците пък показват фактура, в която например пише, че са от Англия или Франция, и е спомената бройката им, а не серийните номера. От м.г. до момента сме разбили над 20 нелегални морги, някои са в Перник, Враца, Монтана.
- Какви коли се крадат в момента?
- Среден клас автомобили, тези които са около 10-годишни. Те са масови и народа ги кара много. Като стигат обаче 10 г. и започват да се чупят. Собствениците искат да си купуват части, а в оторизираните сервизи са много скъпи, така започват да търсят морги с ниски цени. Разбирам ги хората, но рискуват, ако си купят двигател например и ние го установим, че е от крадена кола, да му го вземем. Апелирам чрез вас към хората да не се доверяват на такива нелегални морги. До сега сме иззели голямо количество части, над 60 от м.г. до сега, без които колите просто не могат да се движат и собствениците остават без кола на практика.
- Някой известен човек попадал ли е в тази ситуация?
- Да, но не искам да ги назовавам. Говорим основно и за хора, които карат например коли за по 100 000 лв., а искат да си купят част на половин цена. И тук не става въпрос за лица от криминалния контингент дори.
- А за какви-хора от шоубизнеса, от политиката?
- Всеки го прави, защото гледа да спестява, но няма да изпадам в конкретика.
- Казвате, че се крадат масови 10-годишни коли. После джамбазите за колко ги пласират на моргите?
- За 1 000 лв. на кола. Няма кой да му даде повече просто. Моргите също искат да изкарат някой лев. При кражбите на по-скъпите коли пък имаме драстичен спад. Вероятно няма пазар за тях, а и никой не иска да чака 1-2 месеца докато пласира „стоката“. Затова повечето крадци се преориентираха към средния клас возила.
- Кои в момента са най-оборотните автоджамбази?
- В момента това са Софиянеца, Гопето, Шумахера.
- Пуснаха Хастара от затвора, това притеснява ли ви? Все пак той беше най-добрия автокрадец, който си позволи да пипа министерски коли, а и удари возилото на екс шефа на ДАНС, докато бяга. Не му липсва дързост, нали?
- Не, защото той е в условията на условна присъда, така че няма какво да ме притесни. Всяка грешна стъпка ще му бъде наказана, а и той е под постоянно наблюдение. Към момента няма засечки да се занимава с кражби на коли. Може би изчаква, поослушва се, все пак беше няколко години зад решетките. Ще му трябва малко време да се осъзнае, за да започне да краде. Но при първия опит, ще бъде заключен.
- Какъв е хитът в автокражбите в момента?
- Старите играчи като Лъвицата и сие, за които всички знаят, вече не са толкова активни. По-стария топ контингент вече не можеш да го видиш в крадена кола, камоли да го хванеш. Невъзможно е. Неговата задачка е единствено да отиде и да запали по-сложните автомобили, защото се изискват повече умения. Нито ще ги видите топ контингент на място, където се разглобява колата, нито да се вози в крадена. Задачата му е само да координира процеса. Ние хващаме вече 91-ви набор момчета, представете си колко са малки, които са обучавани. Големите играчи си плащат и на хора, които да обикалят да търсят коли, те са съвсем отделно в схемата. Дават им по 100 лв. на ден. Въртят, набелязват.
- Колко такива хора обикалят, за да ни набелязват колите?
- По-стария контингент разполага с около 10 човека. Към тези 100 лв. на ден им пълнят и резервоара. Не винаги всичките десет излизат всеки ден, може и по един да е, но пак вършат работа и по зададени конкретни изисквания – еди какъв си двигател, модел, екстри и т.н. Знаете, че денем контингента спи, нощно време работи. А за да излязат крадците, трябва да знаят къде да отидат. Ето затова са им тези момчета.
- Новата кейлес машина за крадене на най-скъпите лимузини и джипове пристигна ли у нас вече?
- От доста време говорим за новата кейлес машина, с която се отключват най-луксозните автомобили. Сега имаме информация, че вече е поръчана от българин и той чака доставка от Русия. Характерното при нея е, че лови сигнал отвсякъде, както и , че ще отключва почти всички модели скъпи коли произведени през 2017-2018 г. Нямаме данни кой я е поръчал, но знаем, че е от страната ни. Цената на кейлеса е около 60 000 лв.
Интервю на Виктория ПЕНКОВА, в. "Телеграф"