Швейцария се готви да отпразнува поставянето на нов световен рекорд с новия тунел "Готард", построен, за да помогне за развитието на товарните превози през Алпите. Може обаче да минат години преди тунелът да постигне пробив в транспорта.
Връх Матерхорн може и да е по-красив, но за мнозина швейцарци планинската верига Сен Готард в централната част на Швейцария е много по-важна.
"Няма Швейцария без Готард", твърди поговорка в страната, която от векове печели от трансевропейската търговия.
Откакто през 13 век група строители за първи път издига дървен мост в проход в тези планини, Готард става основен транзитен маршрут между Северно море и Средиземноморието.
На 1 юни Швейцария ще открие най-дългия в света жп тунел, който преминава под Готард и обещава да намали времето, необходимо за превоз на пътници и товари, пише БТА.
При дължина 57 километра тунелът "Готард" ще отнеме световния рекорд от 53,9-километровия японски тунел "Сейкан", който свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо.
Планирани са неколкодневни тържества за откриването на съоръжението, а и по този повод швейцарците имат добра причина да се откажат от обичайната си сдържаност - инженерите извършиха подвига си година по-рано от графика и без съществено надхвърляне на бюджета.
Само построяването на тунела струва 12,2 милиарда швейцарски франка (12,3 милиарда долара), а цената на целия проект, включително допълнителните тунели и железопътната инфраструктура, ще достигне 23 милиарда франка, след като дейностите бъдат завършени през 2020 година.
Запазвайки демократичната природа на проекта, първият влак, който ще премине през новия тунел на 1 юни, няма да превозва политици или знаменитости, а стотици обикновени граждани, спечелили лотария.
Планира се той да бъде последван от влак, превозващ политически лидери от Швейцария и чужбина, като сред гостите се очакват германския канцлер Ангела Меркел и италианския премиер Матео Ренци.
Редовни жп превози обаче се очаква да започнат малко преди Коледа. Планира се до тогава през тунела да бъдат направени около 3000 изпитателни курса.