Сладки и чипс, направени от плодове, определени за изхвърляне на боклука: Великобритания, която едно време бе "отличник" в прахосването на храна, сега изживява началото на революция, стимулирана от асоциации и предприятия.
Младият предприемач Бен Уайтхед казва, че за пет години сам е спасил от изхвърляне 15 тона плодове.
Първият път, когато този бивш доброволец от асоциацията FoodCycle - специализирана в борбата срещу пилеенето на хранителни продукти, отишъл да търси плодове с изтичащ срок на годност на пазара до дома си, са му предложили 12 кашона ананаси.
"Бях с колело! Погледнаха ме и прихнаха да се смеят", разказва той пред АФП.
След това мъжът отваря фирма, наречена SpareFruit. Пазарната й ниша - чипсове, произведени от неугледни ябълки и круши, които производителите не могат да продадат в супермаркетите.
"Ако минете през овощна градина, ще видите килим от плодове. Някои вече не са хубави, но бих казал, че 90 процента от тях са напълно годни за ядене", казва той.
Snact е подобна фирма, която прави плодови сладка. Тя влиза на пазара през 2014 г., след като събира 14 000 британски лири в краудфъндинг кампания.
Двете компании планират да се разраснат догодина и дори имат амбицията да си намерят място на щандовете в универсалните магазини Selfridges.
Възможност, която свидетелства за еволюция в мисленето на хората, смята Уайтхед.
Миналата 2016 г. бе ключова за привържениците на идеята за нулеви разхищения в Европа. Страни като Франция и Италия приеха закони срещу разхищението на храна, които улесняват процедурата по дарения на благотворителни организации.
Обединеното кралство не е приело закон по този въпрос, оставяйки на асоциации и фирми да запълнят тази празнота.
Предизвикателството пред тях е значително: около 10 милиона тона храна биват изхвърляни всяка година в страната според проучване от 2016 г. на благотворителната организация Програма за действие срещу разхищаването на ресурси. Количеството на ниво ЕС достига 88 милиона тона според оценки от 2012 г.
Въпреки липсата на политическа инициативност мисленето на хората се променя. В търговските обекти в центъра на Лондон луксозните кафета и калорични мъфини отстъпват все повече място на продукти, направени от плодове второ качество.
Асоциации като FoodCycle, която има обекти в няколко града в страната, предлагат втори живот и на непродадени продукти.
В столовата си в квартал Хакни в Източен Лондон асоциацията сервира всеки четвъртък вегетарианска храна на петдесетина души, много от които са със здравословни проблеми или са социално изключени. Менюто на деня: супа, омлет и плодова салата.
Основно даренията идват от турски квартални магазинчета за плод и зеленчук, обяснява за АФП Ан Енгел, една от доброволките в асоциацията. Супермаркетите не са чак толкова верни съюзници. Този ден приносът е малък: един плик с хляб.
Кухнята на асоциацията прелива от плодове и зеленчуци, които са били първоначално предназначени за изхвърляне. Доброволката тъкмо е добавила манго, мента и яйца. "Сервираме много изненадващи и вкусни неща", се хвали тя.
Манталитетът на хората обаче трябва да еволюира още, смята Ан Енгел. Доказателство за това? "Много наши доброволци все още ги е страх да използват продукти с изтекъл срок на годност", се оплаква тя.
/БТА/