От утре всички автомобили, които се продават в ЕС, ще трябва задължително да имат  вграден SOS бутон за електронната система еCall. При катастрофа тя ще се свързва директно с тел. 112 и ще подава точните координати.

Според прогнозите системата ще спаси 2500 човешки живота в ЕС за година.

Много от новите модели автомобили вече разполагат с eCall. Системата е безплатна и работи на основата на мобилна връзка и GPS. Подаването на сигнал до тел. 112 се активира при задействане на някои от т.нар. краш сензори в колата и при отваряне на въздушните възглавници, пише "Труд".

В случай, че пътниците са пострадали тежко и нямат възможност да обяснят състоянието си на дежурните екипи на тел. 112, сигналът се препраща директно до спасителните служби, Спешна помощ, пожарната и полицията за реакция.

Изчислено е, че при тежките катастрофи шансовете за оцеляване на пострадалите спадат с 10% на всяка минута.
SOS бутона все още не е разработен за автобуси, камиони и мотоциклети.

Системата може да се активира и ръчно от водача не само при катастрофа, но и ако той се почувства зле докато шофира. 

Така шофьорът ще може да влиза в директна телефонна връзка с оператора на тел. 112. За разговора се използват тонколоните на аудиото в купето. С нововъведението ще може да се сигнализира за инциденти с автомобили, които нямат еCall.

Според експерти технологията eCall струва под 100 евро – за вграждането на микрофон, SIM карта и GPS и не оскъпява почти с нищо новия автомобил.

Собствениците на стари автомобили, които нямат устройства за свързване със системата eCall, не са задължени да ги инсталират.

Как действа тя?

При обаждане от автомобила до тел. 112 системата eCall подава точно определени данни, които са важни за спасителните служби. На първо място това е времето на настъпване на инцидента. Важно е за медиците или за пожарникарите да знаят също как е активирана системата – дали ръчно или автоматично. Подава се също информация за колата по номера на рамата, а отделно – на какво гориво е – бензин, дизел, газ или ток.

Системата подава и точните координати, на които се намира автомобилът, посоката му на движение и броят на пътниците в него според броя на закопчаните колани. Сигналът може да съдържа и други данни – например IP адреси на мобилни устройства на шофьора или пътниците.