Преди няколко седмици Джулиан Асандж, основателят на „Уикилийкс“, обяви, че започва да публикува материали, свързани с Google. Асандж удържа на думата си и това вече започна да се случва, пише "Калдата".
Джулиан Асандж никога не е криел своята неприязън си към интернет гиганта, заявявайки, че „Google не е това, което изглежда“. Преди няколко години той се среща с Ерик Шмид, председател на борда на директорите на компанията и други нейни представители. Интервюто, което провежда със Шмид е една от причините за възгледите на Асандж и повод да напише специална книга за Google.
Известно е, че Google/Alphabet е днес това, което е, благодарение именно на Шмид. През вече далечната 2001г. двама млади предприемачи и гениални студенти – Сергей Брин и Лари Пейдж – са разработили алгоритъм за търсене, който „бие“ всичко познато тогава на пазара: PageRank. Алгоритъмът зад търсачката на двамата младежи задминава всеки друг. Бидейки обаче неопитни в бизнес отношение, на тях им трябва човек, който да им помогне да развият идеята си и разбира се да монетизират усилията си. На сцената се появява Ерик Шмид, предприемач, програмист и човек с достатъчно опит в IT сферата, работил в компании, като Novel, Xerox PARC и Sun. Той е точно това, от което Брин и Пейдж се нуждаят. Останалото, както казват е история.
В част от изтеклите имейли, откраднати от личния архив на Джон Подеста, ръководител на кампанията на кандидата за президент на Демократическата партия Хилъри Клинтън, става ясно, че Шмид е търсил начин да се помогне на семейство Клинтън в битката им за Белия дом. Той е организирал пътуване със самолета на Google до Африка за приближени на Хилари Клинтън и кампанията ѝ. BusinessInsider смята, че информацията може да се свърже с пътуването на Бил Клинтън от май миналата година до Танзания, Кения, Либерия и Мароко. По-важната част от изтеклите имейли е информацията, че Шмид е желаел да бъде външен съветник на кампанията на Хилари Клинтън, като е изготвил стратегия, която да донесе успех на кандидатът за президент от демократите. Особено смущаващо звучи план, който включва създаването и използването на база данни (заедно с предлаганата от американски компании база данни на гласоподавателите) избирателите и използване на всяка информация, която може да достигнат за тях.
В един от имейлите на Подеста се чете:
„Ключ към всичко е създаването на един запис за гласоподавател, в който е събрано всичко, което се знае за него. През 2016-та (писмото е от 2014г. – б.а.), смартфоните ще бъдат използвани за идентифициране, срещи с и обновяване на профилите на гласуващите. Един динамичен доброволец може да говори с гласоподавателя и посредством имейл или по друг дигитален път да му доставя видео и отговори на въпроси, които го интересуват“, се чете в писмото. Ключова единица за Шмид тук е облака, като вече съществуващите бази данни на американските гласоподаватели е било нужно да бъдат качени в него. Вероятно, за да може да се използват мощните облачни приложения на Google за профилиране и следене на потребителите, които Google използват за нуждите на таргетираната онлайн реклама в набора от услуги, които предлагат.