Урок за възникването и разпространението на исляма в учебник за VI клас предизвика обществена реакция. Причината: използвани цитати от Корана, според които жената стои по-долу от мъжа, който може да я бие.

Като спорни бяха определени и цитатите за джихада.

Не можем да цензурираме Корана, по-ранният урок е за християнството, в който става дума за подчиненото положение на жените”, коментира в студиото на „Тази сутрин” доц. Александър Николов, един от съавторите на учебника.

Не може да цензурираме нито Корана, нито Библията. Възражението беше, че текстът  за джихада е неясен за децата. Но така ученикът може да стигне до мнението, че именно – джихадът е неясно формулиран, а не е свързан конкретно с рязане на глави, аргументира се и друг историк, проф. Христо Матанов.

Учебникът не е четиво за самостоятелна подготовка, а има и учители. Може (в час) да се коментира, че не всички писания се възприемат буквално, посочиха историците.

„Мюсюлманчетата не искат да влизат в часовете по история, когато се разглеждат тези уроци. После приятелите им започват да странят от тях, започват безвкусни шеги – че са джихадисти, терористи”, посочи в разговора зам.-главният мюфтия Бирали Мюмюн.

„Ние сме алармирали министерството (на образованието – б.ред.), тези текстове не могат да дадат реална представа за религията, изкарани са извън контекста. Не са реални тези неща по този начин”, смята той.

2111489354.jpg
Снимка: bTV

Според Мюмюн, когато се подготвят тези уроци, трябва да има консултация с мюфтийството.

„Не трябва материалът да се отделя от историческия контекст, хората живеят в друга епоха… Християнчетата може по същия начин да се чувстват неловко по време на урока за инквизицията, например”, посочи Матанов.

„Ако не се интерпретират тези неща в училище, къде да се интерпретират? В интернет? По какъв начин”, попита Николов.

„Целта ни е била да се сравнят новозаветният текст, който е подобен по съдържание (относно положението на жените – б.ред.), и текстовете в Корана. Да се види, че според тях жената е стояла по-ниско от мъжа (с обяснението –това важи за друга епоха, б.ред.), иначе как ще си обясним движението на феминистките, даде пример Николов.

„Много е важно хората, които преподават, да са добре подготвени и темите, които се преподават, да са много внимателно преценени. Сега при така поставен текст има възможност за много негативни интерпретации. На тази възраст децата нямат възможност за преценка”, каза Мюмюн.