В света има голямо увеличение на обхванатите ученици в образованието, като милиони посещават училище, но за съжаление има много деца, които не разбират това, което четат или нямат добри математически познания. Това заяви Хайме Сааведра - старши директор на сектора "Образование" в Световната банка и бивш министър на образованието на Перу, при представянето в СУ "Св. Климент Охридски" на глобалния доклад за развитието на Световната банка, посветен на образованието.

Средно в света 44% от учениците не се справят добре по математика, а 53% не разбират това, което четат, каза Сааведра. Той уточни, че тези данни не са еднакви навсякъде по света. Има държави в Централна Европа, където тези проценти са наполовина, в Източна Европа са около 25 процента, в Латинска Америка са около 40 процента, а в Африка са 90 процента.

"За Африка говорим за нещо чудовищно, за нещо умопомрачително, свързано с тези данни за образованието", коментира Сааведра. Той съобщи, че има 260 милиона деца, които трябва да са в основното и в средното училище, но не са.

Три са основните въпроси, по които трябва да работят всички министри на образованието, заяви представителят на Световната банка. Те са свързани с учебните програми, с необходимостта от добри преподаватели и с управлението на образователните системи и училищата, каза Сааведра.

Той отбеляза, че има и две предизвикателства пред целия свят.

Първото от тях е за ранното детско образование, като в най-добрия случай, в световен план, половината от децата от 3 до 6 години посещават институция за ранно образование с приемливо качество. Това е много важно, защото първите години от живота са решаващи за бъдещите когнитивни умения на човека, отбеляза Сааведра.

Той добави, че второто предизвикателство е свързано с обучението на възрастни и особено за хората, които са на пазара на труда, но не са получили качествено образование.

В доклада няма конкретни данни за България, защото той не е посветен на страната ни, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той отбеляза обаче, че има много доклади на Световната банка, които са фокусирани върху България.

"Четейки този доклад, сме по-убедени, че политиките, които сме формулирали, са правилни. Докладът ни напомня колко е важно образованието, въпреки че всички го знаем това, но имаме нужда понякога да ни се напомня", заяви министър Вълчев, цитиран от БТА.