“Постоянството на паметта” – една от най-известните и обсъждани картини на ексцентричния художник Салвадор Дали. Неговата муза – Гала, оказва влияние на цялото му творчество.
Картините на Дали винаги са били изпълнени с мистерия и с много възможности за интерпретация.
“Постоянството на паметта” е една от творбите на художника, която предизвиква учудване, съмнение, недоверие и дори недоумение. Ето защо ние от Dama.bg ще разкрием кои са скритите мистерии, които разкрива творбата.
Часовниците на платното са много, но твърдият е само един. Именно твърдият часовник е символ на обективното време.
За сметка на това, огънатите часовници символизират субективното време, което тече произволно. Изобразените часовници са 3, изобразяващи бъдеще, настояще и минало. Според сами Дали картината е: “Памет за взаимовръзката между пространство и време”.
Сред многобройните обекти забелязваме каменния нос. Всъщност той е напомняне за родното място на Дали – крайбрежието на Средиземно море, близо до град Фигерас. Художникът казва: Тук в скалния гранит е въплътен най-важният принцип на моята теория за параноидалните метаморфози (преливането на една картина, плод на халюцинации, в друга)”.
Картината изобразява и мравки. Те са символ на тленното, преходното и разложението. Те са разположени върху твърдия часовник, алюзирайки, че времето, което познаваме, се самоунищожава.
Разбира се, морето е символ на вечността и безсмъртието. Той е идеализирано, то е идеалът за пътешествия.
Странният обект с дълги мигли върху пясъка е автопортрет на спящия Дали. Цялата картина е негов сън, в който реалният свят вече е заличен, отстъпвайки място на несъзнателното. Дали пояснява: “Сънят е форма на смърт или най-малкото изключване на реалността, или още по-хубаво, смърт на самата реалност, която по абсолютно същия начин умира и по време на любовния акт”.
Мъдростта в “Постоянството на паметта” е изобразена чрез маслиново дръвче. Но то е изсъхнало, навявайки мисълта, че античната мъдрост е залязла.
Променливостта на времето е изобразена и чрез огледалото, което безпощадно показва и двата свята – субективен и обективен.
Дали определя мухите като: “(…) вдъхновения на гръцките философили, които са прекарвали живота си под слънцето, накацани от мухи.”
Художникът изпраща послание и за живота чрез яйцето. Образът му е взаимстван от орфиците (древногръцките мистици). Според митологията им от Яйцето се е родило първото двуполово божество Фабес. А половините на черупката за земята и небето.
Прочетете още
- 17:06 Отцепиха главната улица в Пловдив СНИМКИ
- 18:00 Кражба без капка съвест: Мъж обра баща с дете и тръгна да тегли пари СНИМКИ
- 19:15 Доброволци от "Браво Пловдив" ремонтираха компрометиран участък до кампуса на ПУ СНИМКИ
- 19:00 Такси блъсна дете в Русе и избяга – ММА боец заплаши с протести, ако шофьорът не бъде открит