Според ДжиПиЕс системата за контрол на локомотива, влакът се е движел със скорост 33 км в час при максимално разрешена 40 километра. Установена е счупена стрелка на приемно-отправен коловоз.
Фирмата превозвач е категорична, че причината за дерайлирането е лошото състояние на железния път.
Звеното за разследване на произшествия в железопътния транспорт към Министерството на транспорта е започнало разследване по случая. В момента се извършва оглед от пловдивски следователи.
През ноември 2018 година Европейската комисия обяви, че е внесла иск в Съда на ЕС срещу България заради неизпълнения на правилата относно безопасността на железопътния транспорт. Според Европейската комисия българското законодателство не гарантира, че разследванията на тежки произшествия и инциденти се извърша от независим орган. И в момента такъв независим орган в България не съществува.