Много се надявам новото българско правителство да не се огъне, да продължи да защитава българската позиция, която многократно е потвърдена от различни институции, на различни нива и в различни формати и която успяхме да защитим и чрез Френското предложение. Какво означава това? Означава да видим текстовете за българите, които трябва да бъдат записани в Конституцията като държавотворен народ, да бъдат гласувани в парламента на РСМ, едновременно с това да се спазват двустранните протоколи и Договора за добросъседство, и всичко онова, което те са поели като ангажимент.

Това заяви в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR вицепрезидентът Илияна Йотова.

"Виждам известни колебания и в нашите европейски партньори. Сякаш им е вече досадна темата за РСМ. Ако за тях тя е досадна, то за България е тема от национален интерес. И затова казвам, че се надявам новото правителство да не се огъва по тази тема, защото знаем, че предишният (редовен) кабинет беше почти предал българската позиция. Още повече - в лицето и на своите съветници, които знаете, няма защо да припомням - към тях има и досъдебно производство за буквално предателство на българската позиция", каза вицепрезидентът в разговор с Милена Милотинова.

На 30 май на извънредното изслушване на службите в НС директорът на ДАНС- Пламен Тончев каза, че кабинетът "Петков" не е защитавал националния интерес и че „съветник към министър-председателя в тогавашния момент е съгласувал позициите на Министерството на външните работи с гражданин на Република Северна Македония". ДАНС разследва съветника за шпионаж, като досъдебното производство е свързано с вдигането на ветото пред еврочленството на Република Северна Македония. Въпреки че Тончев не назова конкретно име, по непотвърдена информация става въпрос за Весела Чернева - съветник на Кирил Петков по външната политика. А преди година тогавашният външен Теодора Генчовска говори пред НС по темата, заявявайки, че премиерът и в частност неговата външно-политическа съветничка са се опитали да ревизират българската позиция, окачествявайки тези действия като "двойна външна политика".

Става въпрос за това, че целият много мъчителни труден преговорен процес с нашите колеги от РСМ всъщност са ставали достояние предварително, преди да се изработят българските позиции. Знаете ли, дълбоко в душата си много се надявам това да не се окаже истина. Но нека да видим, други са органите, които трябва да кажат", допълни тя в ефира на Bulgaria ON AIR.

По повод на писмото на президента Румен Радев до евролидерите, в което той настоява за изпълнение на ангажиментите от страна на Скопие вместо да не се разчита на лобизъм, Йотова заяви: "Години наред беше оставена в нашите европейски партньори тази превратна представа, че имаме само исторически спорове, които не би трябвало да са пречка по пътя за членството на нашите съседи. Затова президентът написа това писмо за пореден път, за да подсети нашите европейски партньори, че да, тук става въпрос и за история, но тук става въпрос преди всичко за европейски политики и за всичко онова, което ни събира в Европейския съюз. Доста трънлив път на присъединяване, който България също трябваше да измине с цената на не по-малки компромиси. Но ние успяхме. Не може да има сега двойна стандарт към друга държава членка."

По отношение на безпрецедентното лобиране от страна на Скопие във връзка с доклада на ЕП, за което признава в интервю от май 2023 външният министър Буяр Османи, Йотова заяви: "За цялата ми 10-годишна практика аз с най-голямо учудване разбирам какво се случва там, защото само преди няколко години това не беше възможно."

Тя припомни, че за всеки доклад на Европейската комисия, който отчита напредъка на една държава, по пътя на нейното членство, се изготвят доклади и след това се гласува резолюция на Европейския парламент.

"Тази резолюция има своите докладчици за различните политически партии вътре и парламентарни групи в ЕП. Тези хора се събират, отчитат всяко едно мнение, всяка една препоръка, всяко едно изменение, което е вкарано вътре, правят се компромиси, за да могат да минат определени текстове и всичко това става в много затворен кръг, така че да не се позволява никакво обиране, особено когато става въпрос за външно-политически въпроси, когато е много деликатна темата, както в случая, и една страна, държава членка България има изисквания. И изведнъж ние разбираме, че външният министър на РСМ не само, че е бил в непрекъснат контакт с част от тези евродепутати, но едва ли не той е продиктувал определените текстове и е пожелал да бъдат изтеглени други текстове, които български евродепутати са настоявали да има вътре, защото те визират продължаващия език на омразата към българите в РСМ, че не се изпълнява двустранният протокол и няма никакво развитие за отваряне на досиетата от преди 1989 година и за това как е процедирано с българите в тогавашната Югославска република Македония, както и промяната в учебниците и много други неща, за които, всички наши европейски партньори се съгласиха да бъдат условия за преговорен процес с РСМ. Това лобиране, според мен, изисква определена проверка от страна на ръководството на Европейския парламент. Аз смятам, че трябва да има сигнал до това ръководство на ЕП, за да се види как така един външен министър на държава, която се е запътила да става член на ЕС, може така да влияе върху евродепутати: защо и срещу какво. Така че това писмо (на президента Радев д евролидерите) беше изключително навреме, за да сигнализира още веднъж европейските лидери за същината на въпроса в нашия спор с РСМ. Това са правата на българите", каза Йотова.

По думите ѝ вероятно "определени политически сили, някои определени съветници в кавички, ще се присмеят на подобен подход (б.р. писмото на президента до евролидерите), "защото те нямат пред себе си задача за защитаване на български интереси, а нечий друг. Но ще кажа и на нашите зрители, ще кажа и на тях, че единственият аргумент с който президентът написа това писмо, е действително да се защитава българския национален интерес", поясни Йотова.