С предвидените промени за отстъпки при тол таксите се очаква приходите през тази година ще са с 40 млн. лв. по-малко от предвиденото. Това обясни пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който присъства на първата инспекция на АМ "Хемус" на участък в гаранционен срок край Ябланица.

Правителството предлага въвеждането на отстъпки от тол таксите на превозвачи, които ползват повече републиканската пътна мрежа, се разбра след заседанието му в сряда. Отстъпките варират от 30 до 50%. В наредбата е записано, че независимо кога влезе в сила отстъпката ще се ползва от 1 юли 2023 г. Проблемът с тол таксите изплува на повърхността през юни при подготовката на бюджета. Тогава бе обявено, че операторът на системата - фирмата "Капш", е предупредила отдавна, че трябва да знае 45 дни предварително дали таксите ще се променят от 1 юли, а това не е било направено и затова няма как предвиденото повишение да бъде въведено. В края на април служебният строителен министър Николай Шишков обясни, че предвиденото от предишното правителство повишение на тол таксите от 1 януари 2023 г. е отложено, за да омекоти натискът от инфлацията. Било е решено да влезе в сила от 1 юли, като е с 50%.

Цеков напомни, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. "Това, което сме предложили в момента, е пуснато на обществено обсъждане. Изпратили сме съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата", добави министърът, цитиран от БТА.

Тол системата бе въведена преди 3 години. Всяка година в бюджета се залагат прогнози, базирани на реален анализ на трафика, които са за събираемост 460-480 млн. лв., но реално се събират по-малко от половината, обясни той.

"Защо е основният въпрос. При направен сериозен анализ установихме, че за тол системата, за която държавата е платила 180 милиона лева и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, липсват изходни програмни кодове (source code)", каза още Цеков.

Той добави, че за това е сезирана Държавна агенция "Национална сигурност". "Предадени са кодовете през 2018 и 2019 г. и липсват в АПИ. Това не позволява реално Агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси. Има подписани протоколи, че са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на Агенцията и в момента не се съхраняват там. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на Агенцията е бил Георги Терзийски", заяви още регионалният министър.

Автомагистрала "Хемус" е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, и на бездействия на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения. Това обяви още Андрей Цеков.

По думите му към настоящия момент се работи с недостатъчни темпове поради претенции от страна на реалните изпълнители за недостатъчност на средствата т. е. за индексации. Работна група извършва правен анализ на всички тези договори. Назначена е и държавна финансова инспекция. През септември ще имаме становище и решение за това как ще се процедира, каза още Цеков.

Според него максималната индексация на средствата за строителството на участъците от магистралата може да бъде до 30 процента.
"Когато нещо е заченато с грях, може да породи само проблеми. Проблемът с автомагистрала "Хемус" е в това, че са нарушени поне три закона при възлагането и изпълнението. За да се възстанови това строителство, трябва да бъдат отстранени тези законови нарушения", посочи министър Андрей Цеков.Институтът за пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура" започна проверки на равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок.

Проверките, които ще се извършват с профилограф, започнаха днес на един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала "Хемус" - между Ябланица и пътен възел "Боаза", за началото на които на място дойде и министърът.

Предвижда се на първо време да се измери повърхностната равност на 13 пътни участъка, състоянието на дилатационните фуги на 5 мостови съоръжения и да се вземат сондажни ядки на още 10 пътни отсечки. "Изготвен е график за септември за първата част от по-мащабната проверка, която стартира на републиканската пътна мрежа", съобщи министър Цеков.

"Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция", разясни министър Цеков. По думите му, ако се установят такива проблеми, държавата ще предяви правата си спрямо изпълнителите, които за своя сметка, в рамките на гаранционния срок на обектите, ще трябва да ги отстранят.

"Искаме да преустановим практиката да се проверяват само обекти, на които е изтекла гаранцията, както беше направено по времето на служебния кабинет", обясни министър Цеков и подчерта, че изпълнителят носи отговорност в рамките на определени гаранционни срокове, като за ново строителство на автомагистрали гаранционният срок е 7 години, за първокласни и второкласни пътища е 5 години, за третокласни е 4 години.

Лазерният профилограф, който ще се използва за проверките, е на Dynatest MARK IV, купен е през 2008 г. със заем от Световната банка и е доставен на института.