Жалко за Румен! Познавам го от години - инженер, отличен специалист! Така развълнувано коментира трагичния инцидент с мотоделтапланер, при който загина пилотът и инструктор Румен Иванов авиаторът Тобия Качаков
"Делтапланерът му е сертифициран в Германия, продаваше го там в продължение на години. Води се по друга класификация, не като лек самолет", обясни пред "Марица" още той.
Става въпрос за нещастен инцидент. Не би могъл да предвиди отказа на двигателя, който е затворена кутия, убеден е специалистът. Според него най-вероятно двигателят на машината е "Ротакс". Те обаче отказвали най-често, защото били твърде стари.
"Случаят с Иванов е съвсем различен от последния, при който с лекомоторен самолет "Чесна" загинаха пловдивчанката Вяра Лозанова, механик от Авиобаза Крумово и опитният пилот Иван Костадинов", обяснява Качаков.
Румен Иванов е шеф на единствения у нас завод за мотоделтаплани "Авио Дизайн". Частното предприятие е единственото по рода си у нас. Преди време Иванов имал проблеми със софиянци, които искали да му вземат бизнеса, но му помогнали приятели и специалисти от Пловдив. Успял да спаси бизнеса си, като си осигури германски лиценз.
"Над 100 мотоделтапланери летят у нас, повечето са за любителско летене, рядко се ползват за селскостопанска дейност. Имаме отлични пилоти, включително и в Пловдив. В повечето случаи летят сами, за удоволствие. Мотоделтапланер за летене може да се наеме от Неделево, от Казанлък. На летището в Белозем не се предоставят такива машини за летене, но там кацат заради пистата", каза още авиоасът.
Причина за отказ на двигателя може да е наличие на вода в горивото, прекъсване на искрата, да няма подаване на искра в цилиндъра. Това става лесно при лош контакт, малко съпротивление и край, обясни още авиатора.