Ако ваш приятел си е купил наскоро стара дизелова кола, независимо от каква марка, много вероятно е тя да е внесена от Италия.
Това е така, защото в момента България, и най-вече София, е нещо като депозит на дизеловите автомобили втора ръка, които вече не вървят на Апенините.
Все повече стари коли потеглят през последните няколко години от Ботуша към България. Така твърди изследване на Националния съюз на представителите на чуждите автомобилни къщи в Италия.
Според него
италианският
износ през 2015
г. е достигнал
над 397 000
возила,
докато през 2017 г. е надминал 429 000. Само за първите 9 месеца на 2018 година е достигнал 332 000 коли. Повечето от тях са изнесени в България. Става въпрос за всякакви видове коли.
Според експертите обяснението за този феномен е просто – в Италия става все по-трудно карането на стари, най-вече дизелови коли, заради рестриктивните правила за движение на замърсяващи автомобили в градовете.
В същото време
в София все още
не действат
строги забрани
за емисиите на отровни газове.
В повечето италиански общини движението на замърсяващи дизелови автомобили е забранено отдавна, а в големите градове се практикуват дори и т.нар. екологични недели, когато движението в центровете на частни автомобили се спира тотално.
В центъра на Рим се спират от движение в определени дни дори нови дизелови автомобили Евро 6.
Според италианското проучване в по-голямата си част
изнасяните коли
за България
са на над
10-годишна
възраст
То твърди, че към София потеглят близо 30 на сто от общия брой изнесени дизелови коли в чужбина.
Тази тенденция важи от 2016 г. През въпросната година България е била на първо място в класацията, тъй като Италия е изнесла към нея над 122 000 стари коли.
Следва я Германия с 38 хиляди коли.
България е запазила първенството си и през 2017 година, когато към нея са изнесени 131 000 стари коли. През първите 9 месеца на миналата година пък този брой е 100 000.
65 на сто от изнесените коли втора ръка са дизелови, почти 32 на сто -бензинови, като тази тенденция е спазена през всичките години. На практика дизеловите коли са най-разпространените по италианските пътища, но през 2018 г. техният брой спадна с 5% на пазара. Същевременно
търговията с
бензиновите,
хибридните и
електрическите
возила получи
тласък
През последните години Италия стимулира финансово на няколко пъти онези потребители, които се освободят от замърсяващите си коли за сметка на нови, по-екологични.
Последният бюджетен закон включва от 1100 до 6000 евро отстъпки за купувачите на хибридни и електрически коли, които се освободят от старите си автомобили.