Какъв е механизмът на измамата - разказваме в рубриката "Георги Георгиев на твоя страна".
Сигналите от измамени потребители са десетки. Покупките се извършвали след презентиране на матраци, завивки и възглавници в конферентните зали на санаториуми. Най-често „лечебните” продукти са се предлагали на възрастни хора. След като плащали стотици левове за уж „лечебните" продукти, оставали с празни ръце.
В началото на декември Цецка Карабаджакова е на почивка в санаториума в Сапарева баня. Още в първите дни на почиващите в хотела е предложено да присъстват на презентация на „лечебни" матраци. Търговецът се представя за Кирил Николов.
На презентацията в столовата присъстват почти всички пациенти на санаториума. Пред тях търговецът представя уникалните свойства на продуктите.
Цените на „лечебните” продукти започвали от 700 лв., но при условие, че се закупят веднага. Иначе цената била двойна. Имало и опция да платят капаро от 300-400 лв., а след подписването на договор да доплатят и останалите. Карабаджакова дори е закарана до дома си от търговеца, за да вземе цялата сума. Срещу нея получава фактура с договор за индивидуална поръчка. Матраците и възглавниците трябвало да пристигнат преди повече от два месеца. Доставки обаче няма.
Потърпевши се оказват Цецка и останалите, почиващи в санаториума, платили за масажиращите матраци.
Екип на NOVA потърси Кирил Николов на адреса, на който е регистрирана фирмата му. Справка в Търговския регистър показва, че фирмата е създадена през 2010 година в София. А сред обявените дейности са търговия с магнито-терапевтични продукти. Оказва се, че офис на посочения адрес не съществува.
Николов не отговаря и на телефона, изписан за контакт във фактурите, които раздавал на потърпевшите след покупка.
Търговецът не е открит и от контролните органи. В КЗП имали постъпили десетина жалби срещу Кирил Николов.
"Ние не сме успели да установим търговеца, тъй като той няма стационарен офис. Тази дейност е характерна с това, че се установява в различни обекти – преди всичко в хотели или ресторанти и единствено може да го установим, ако присъстваме на тези презентации. Но в случая няма покана", каза Емилия Елчинова от Комисия за защита на потребителите.
"Той не извършва търговска дейност и никога не е имал намерение да извършва търговска дейност, а заблуждава, че е търговец. Взима им парите и те никога не получават обещаната стока – тук говорим за престъпление", заяви Александър Масларски от Правна клиника за потребители.
Измамените от Кирил Николов подават жалби и в полицията в Сапарева баня.
"В РПУ-Дупница са постъпили 4 жалби от граждани, които са сключили договор с търговец след рекламно представяне на стоките. Те са внесли сумите, имат документ за това, но стоката все още не е получена, забавя се. Колегите са установили контакт с търговеца, който е от Перник – обяснил е, че има фирмен проблем и ще бъдат забавени доставките", каза говорителят на ОД на МВР-Кюстендил Катя Табачка.
Работа по случая е започнала и районната прокуратура в Дупница. Заведените преписки там са три. Все още обаче действията на Кирил Николов не са определени като измама.
От санаториума в Сапарева баня обясниха, че търговецът наемал залата в последния момент, без предварителна резервация.
"Този човек е идвал един или два пъти тук да презентира стоки – матраци, възглавници, одеяла, магнитни и т.н. и повече не е идвал. Работим и с други такива фирми, които са коректни – нямаме оплаквания от тях", заяви Станислав Павлов от Специализирана болница за рехабилитация - Сапарева баня.
Наемането на столовата за презентации ставало без предварителна проверка на търговците и фирмите, които извършвали презентациите.
Бърза проверка из останалите специализирани болници за рехабилитация показва, че Кирил Николов е гастролирал с "лечебните" матраци из цялата страна. Екип на NOVA отиде и до санаториума в Банкя.
"Научих за дейностите на това лице в нашето заведение от един пациент, който ми сигнализира, че е заплатил определени артикули и не е получил такива. Това лице след конкретния случай, като разбрах какво се случва, има забрана за наемане на залата. И той не се е появявал повече. Два месеца оттогава", каза д-р Виолета Костадинова - управител на санаториума в Банкя.
Засега няма изисквания към хотелите и санаториумите, които отдават зали на търговците. Проверка на NOVA показа, че след измамите, повечето забранили на Кирил Николов да представя продуктите си при тях.
Търговецът наемал залата за конференции по общите правила след заплащане на наем. А схемата всеки път била една и съща. Измамният търговец е представял "лечебните" продукти на пациентите, а в повечето случи след покупката се е плащало на място.
"След като посещават презентацията, потребителите закупуват конкретния вид стока, която са харесали при презентацията, тъй като те са съпроводени поканите от безплатен подарък. И може би това е примамливото за определени потребители", заяви Елчинова.
"Според мен той е добър психолог и успява да привлече възрастните хора. Обяснява, че не върши никаква измама и ще достави тези продукти. В никакъв случай не се отказал от това – те не си четели договора в какъв срок ще си получат стоките", каза д-р Костадинова.
При презентациите качествата на матраците и възглавниците били потвърждавани и от други потребители, които вече ги били изпробвали.
От Комисията за защита на потребителите напомнят, че при покупки извън търговски обекти потребителите също могат да върнат закупената стока. За целта обаче внимателно трябва да проверят търговеца и да пазят всички документи.
Проверката на NOVA показва, че Кирил Николов е правил презентации и от името на фирми, без да е имал сключен договор с тях. Сигнали срещу него има и в други управления на полицията в страната.