Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ предлага въвеждането на регулация за електрическите тротинетки в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства.

Този тип превозни средства се разпространяват все повече в целия Европейски съюз, като нашата страна не е изключение. Няколко инцидента с тях показват обаче категоричната нужда от разработването на задължителни минимални правила за тяхното безопасно движение по пътищата.

Подобно е и мнението на Европейската комисия, която счита, че въпросът с новият тип превозни средства е проблемен, като държавите-членки следва да намерят решения и да предприемат мерки за безопасно движение на електрическите превозни средства.

В България през последните месеци те придобиха голяма популярност. Е-скутерите предизвикват много остри реакции от страна на шофьори и пешеходци, които ги обвиняват в това, че не се съобразяват с правилата на движение.

И наистина е така. Редица столичани се оплакаха, че почти са били избутани от тротоарите от тротинетките, а шофьори са бесни и същевременно уплашени, тъй като все по-често забелязват е-скутерите да се движат в средна или лява лента на голям булевард... без каска. Това е предпоставка за сериозен инцидент. През последния месец ДАБДП направи преглед на европейския опит в тази посока. Подходът на страните-членки е различен – в някои от тях, хората които използват това оборудване се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено.

Максимално разрешената скорост за тях също варира – между 18 (Белгия) до 20 км/ч (Франция, Германия). На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.

Във Франция съвесем наскоро имаше смъртен случай с такъв тип превозно средство, което стана повод за забрана те да се движат по улиците. Това вече трябва да става само по велоалеите. С оглед липсата на единен чуждестранен подход и различната специфика в населените места, ДАБДП инициира серия от експертни обсъждания с представители на местната власт и отговорните институции. Държавната агенция счита, че въвеждането на регламент за ползването им в максимално кратки срокове е належащо, особено имайки предвид, че много деца и подрастващи ги използват.

Следва да бъдат разписани явни правила за задължителните предпазни средства, които лицата, управляващи електрически тротинетки да носят. Също така, по каква инфраструктура да бъде разрешено използването на подобни ППС. Определяне и на максимална допустима скорост, като мнението на ДАБДП е, че тя не трябва да надхвърля 20 км/ч в градски условия. Чувствителна тема, която също следва да бъде обект на контрол, е минимална възраст за водачите на този тип превозни средства.

Предложението на ДАБДП, което ще бъде обект на допълнително обсъждане, е тази възрастова граница да бъде 14 години с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 г. Обект на дискусия ще бъде и дали е необходимо въвеждането на задължителна регистрация на електрическите тротинетки и застраховки за тях.