Дерайлирането на влака-убиец в шуменското село Хитрино на 10 декември 2016 г. е следствие на изместване на релсо-траверсовата скара, а за това основно е повлияла неговата скорост. Това обявиха двама експерти от ВТУ „Тодор Каблешков“ по време на тричасово заседание на Окръжен съд-Шумен в сряда. През цялото време беше обсъждана тяхната комплексна специализирана съдебно-техническа експертиза на жп.пътя в района на стрелки 1 и 5, и на финала съдът я прие. Постанови на проф.Майя Иванова и Коста Костов да бъдат изплатени общо над 5 500 лв. възнаграждения.
Адвокатите на двамата обвиняеми машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков поискаха време, за да се запознаят с нормативната уредба, използвана от вещите лица и да направят доказателствени искания. Затова заседание ще има в четвъртък.
По думите на експертите, при движение с 50 км/ч устойчивостта на жп.пътя не е била застрашена, при 60 км. обаче, има условия за нарушаване на устойчивостта срещу напречно изместване на железния път, т.е. граничната безопасна скорост е 60 км/ч. Във фаталния участък е имало ограничение от 40 км., а е известно, че по констатации на експерти в обвинителния акт влаковата композиция се е движела със 78 км/ч. В съдебната зала в сряда беше изрично зададен въпросът „тази скорост оказва ли допълнителен натиск върху устойчивостта на релсите?“ и отговорът на експертите беше утвърдителен.
Иначе по думите им, състоянието на жп.пътя през 2016 г. е било по-добро, отколкото през 2018 г., когато са правили детайлни проучвания. Отклоненията обаче, са в рамките на допустимото.