Кога трябва да се започнат “неудобните” разговори, с които да информираме децата за опасната страна на живота? Цигари, алкохол, наркотици, секс… често не само са теми табу в училище, но и теми табу у дома.
Как да подходим и кога е най-удачният момент да седнем и поговорим с детето си?
Експерти смятат, че пети клас е времето за важните разговори. Именно тогава малчуганите поетапно започват навлизането в пубертета. Променя се и средата, в която учат, отношенията с родителите и учителите им.
До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през цялото време. Началният учител изпълнява функциите на преподавател и възпитател. За повечето деца между първи и четвърти клас началният учител се превръща в нещо като още един родител. В пети клас обаче цялата тази ясна структура на авторитета и обгрижеността се променя, обобщават в новото издание на Наръчника за родители “Добре дошли в пети клас”, което е подготвено от асоциация “Родители”.
На мястото на основният учител в началното училище се появява ролята на класния ръководител, който в най-добрия случай има по около пет-шест часа седмично със своите ученици. През останалото време, а то е приблизително пет пъти повече, те са с други учители.
Това създава у децата усещане за "невидимост", което може да доведе както до чувство на обърканост, напрежение и тревожност, така и до опиянение от чувството за свобода - "вече мога да правя каквото си искам и няма кой да ме види", отбелязват експертите, подготвили изданието.
Преминаването от един учител към много е доста сериозна промяна и за родителите. Това е основната причина за по-трудното получаване на обратна връзка от учителите за резултатите на детето и най-вече на какво се дължи спадът на успеха или пък постиженията - още една рязка промяна, която децата много трудно разбират или пък просто го приемат като даденост, пишат от “Дарик радио”.
Пети клас е периодът, когато повечето деца започват сами да ходят на училище. Помогнете на детето да изгради спокойствие и самочувствие, че може да се справи: няколко пъти изминете заедно пътя до училище и обратно по най-безопасния маршрут. Ако се налага детето да ползва градския транспорт, обърнете му внимание как да разпознава спирките.
Оставете на видно място списък с важни телефонни номера и следете детето да има под ръка работещ телефон, както и към кого може да се обърне при нужда от помощ.
Проучванията сочат, че най-разпространеният риск за децата не е контактът с непознати, а опасността да станат жертва или инициатор на тормоз - чрез създаване на фалшиви профили, публикуване на унизителни и злепоставящи изображения, на коментари и текстове.
Неудобните разговори за опасната страна на живота могат да започнат още когато детето е на 11 години. Монго родители смятат, че тази възраст е твърде крехка и подобни теми трябва да се обсъждат на по-късен етап. Експертите обаче са категорични - никак не е рано за това.
Най-естественият подход е като говорите с тях за любовта и отношенията между хората, които се обичат. В тази възраст децата вече имат представа за влюбени хора, за целувки, за сватби, за бременност и раждане. Това е сериозна основа, от която може да започнете разговор, коментират експерти.
Коментирайте темата любов, секс, влияние на приятелите, натиск за действие, трудност да отстоиш себе си. Новините са пълни със съобщения за сексуални престъпления. Винаги съчувствайте на жертвата, не я обвинявайте в непредпазливост и разсъждавайте на глас какви са последствията за нея и как може да й се помогне. Така в бъдеще детето ви много по-спокойно би споделило случай на сексуално посегателство.