„Доста интересен и напоследък все по-често практикуван способ за търговия е продажбата на стоки извън търговски обект по време на презентации в зали“, посочи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по радио „Фокус“.
„Особено по-възрастни хора получават примамлива покана да посетят презентация, като идеята е че те, дори и нищо да не си закупят, ще получат някакъв подарък. Понякога и чисто социални са движещите сили – за общуване. Така хората отиват на тези презентации, където с много красиви думи те могат да бъдат подведени да си закупят неща, които не са им необходими. Или пък да се предоверят на внушенията за качествата на тези продукти – особено, ако говорим за ефекта по отношение на здравословното състояние, и да решат да си ги вземат. Впоследствие обаче да установят, че или нямат нужда от тях, или че далеч не са чак толкова голяма панацея, за каквато се представят тези продукти“, обясни Маргаритов.
Той припомни, че в случаите на търговия извън търговския обект, потребителите имат право на отказ в 14-дневен срок от закупуването на стоката и да получат обратно парите си в същия срок след като я върнат на търговеца.
„Нека разумно да подходим. Да не се предоверяваме само на красиви думи, а да задаваме важните въпроси, когато в рамките на презентацията у нас съществува съмнение за едно или друго обстоятелство относно характеристиките на тези стоки. И да купуваме в рамките на подобни презентации тези стоки само на базата на информиран избор и на съзнанието, че имаме право на отказ“, препоръча председателят на КЗП.
Маргаритов предупреди, че трябва особено внимателно да се подхожда в случаите, в които закупуването на стоки от презентации е съпроводено с отпускането на заеми. „След това – освен, че е възможно да се окажем с нещо, което няма да използваме и да сме дали за него доста пари, може и да се видим натоварени с допълнителни плащания заради лихвите по бързия кредит“, завърши той.
„Особено по-възрастни хора получават примамлива покана да посетят презентация, като идеята е че те, дори и нищо да не си закупят, ще получат някакъв подарък. Понякога и чисто социални са движещите сили – за общуване. Така хората отиват на тези презентации, където с много красиви думи те могат да бъдат подведени да си закупят неща, които не са им необходими. Или пък да се предоверят на внушенията за качествата на тези продукти – особено, ако говорим за ефекта по отношение на здравословното състояние, и да решат да си ги вземат. Впоследствие обаче да установят, че или нямат нужда от тях, или че далеч не са чак толкова голяма панацея, за каквато се представят тези продукти“, обясни Маргаритов.
Той припомни, че в случаите на търговия извън търговския обект, потребителите имат право на отказ в 14-дневен срок от закупуването на стоката и да получат обратно парите си в същия срок след като я върнат на търговеца.
„Нека разумно да подходим. Да не се предоверяваме само на красиви думи, а да задаваме важните въпроси, когато в рамките на презентацията у нас съществува съмнение за едно или друго обстоятелство относно характеристиките на тези стоки. И да купуваме в рамките на подобни презентации тези стоки само на базата на информиран избор и на съзнанието, че имаме право на отказ“, препоръча председателят на КЗП.
Маргаритов предупреди, че трябва особено внимателно да се подхожда в случаите, в които закупуването на стоки от презентации е съпроводено с отпускането на заеми. „След това – освен, че е възможно да се окажем с нещо, което няма да използваме и да сме дали за него доста пари, може и да се видим натоварени с допълнителни плащания заради лихвите по бързия кредит“, завърши той.