Повечето от вносителите на нови автомобили в България трупат допълнителни приходи със сделки в Европа, съобщиха пред “24 часа” търговци, които разполагат с официалната статистика на Пътна полиция за продажбите през 2018 г. Според нея у нас са пласирани 39 631 нови леки и лекотоварни возила,

от които 5139 са

дерегистрирани

през първите

6 месеца

Това означава, че тази бройка (около 13 процента от общите продажби) е директно предназначена за реекспорт. Тези коли са с български номера за няколко дни, за да се “пишат” в актива на вносителите пред производителя като реализирани продажби.

Реекспортът беше още по-голям по време на икономическата криза, но и сега е значителен. Тези официални 13 процента не отразяват общата картина, защото има и много сделки, които въобще не минават през регистрации с български номера. Говори се, че представител на известна европейска компания е продал накуп над 3000 леки коли за търговец в богата държава от Западна Европа, защото е договорил с производителя по-добра цена. Как се постига тази цена и защо “фирмата майка” допуска явно големи разлики в цените и отстъпките, не е ясно.

Двойно повече

са автомобилите,

изнесени в ЕС

без първоначална

българска

регистрация

Това означава, че от български търговци през миналата година са пласирани около 50 000 бройки, от които 15 хиляди са били продадени в Европа, или една на всяка четвърта кола!

Допреди няколко години реекспортът се държеше основно от представителите на японски и корейски фирми у нас, които водеха българския пазар все още като развиващ се, и често даваха по-ниски цени за България. Според данните на МВР лидер в реекспорта през миналата година е Nissan с 1820 бройки, но японският производител е част от алианса Renault-Nissan, който пък има официално представителство, ръководено от Франция. На второ място по реекспорт след Nissan са вносителите на KIA (685 бройки), които наскоро оборудваха катаджиите с новички патрулки. Renault e на трето място с 494 изнесени в Европа коли.

Реекспортът, естествено, не е забранен и няма нищо лошо в това вносителите на нови автомобили у нас да заработват отгоре. Проблемът е в това, че по този начин се изкривява истинската картина на продажбите на леки автомобили в България. Като най-меродавна се счита статистиката на Пътна полиция, която отскоро е “полудостъпна” чрез ровене в безкрайни таблици и в страницата на МВР в интернет. Данните от нея са сходни с тези на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), които черпят информация от самите производители. Статистиката в МВР обаче не дава данните от реекспорта, ако специално не си платиш 800 лева за нея.

Има и друг вид

броене на

продажбите

на нови коли

От Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), която представителите на медиите получават пак “криминално”. От няколко години статистиката на ААП не се предлага публично заради големите скандали при вносителите относно достоверността й.

Данните на ААП се позовават на юнашко доверие и са подадени от търговците. Освен това в нея липсват вносителите на Hyundai, Mercedes, Infiniti, Porsche и Jeep, които не желаят да дават информация за продажбите си.

Затова се разминават и данните на ААП и пътната полиция за реализацията през миналата година. Според статистиката на ААП у нас са пласирани през миналата година 40 584 возила, а според МВР - 39 631. Има и разлика в данните за реекспорта, където, ако се гледат тези на асоциацията, бройката набъбва на 6092.

Най-търсени са малките автомобили и джиповете

Продажбите в страните на ЕС регистрираха символичен ръст от 0,1 процента през 2018 г. заради по-лошото представяне в сектора през последните 4 месеца. Все пак анализаторите отбелязват пета поредна година на повишение, като общо регистрираните нови автомобили са 15,2 млн.

 

Тласък на търсенето дават основно страните от Централна Европа, където регистрациите на нови автомобили нарастват с 8% през 2018 г. Резултатите за основните пазари в ЕС са разнопосочни - в Испания и Франция се наблюдават ръстове от съответно 7 и 3%, в Германия налице е лек спад от 0,2%, а пониженията са по-значителни в Италия (3,1%) и Великобритания (6,8%). На Острова намалението се отдава най-вече заради страховете на хората от предстоящия Брекзит.

Като цяло ръст в продажбите за миналата година има в 17 от 27 страни от ЕС. Най-сериозен е той в Литва (25,4%), Румъния (23,1%) и Хърватия (18,7%).

Най-желани от клиентите на Стария континент продължават да бъдат малките градски коли и все по-харесваните кросоувъри. SUV моделите са изместили почти изцяло от класацията на първите 15 модела така харесваните преди 5-6 години седани и комбита от по-високия клас. Изключение прави само ЅSkоdа Осtаvіiа, заемаща ceдмо място c 240 645 пpoдaжби.

Vоlkѕwаgеn Gоlf зaпaзвa лидepcкaтa cи пoзиция по продажби и в Европа, coчи клacaциятa нa агенцията Fосuѕ2Моvе. Дaннитe включвaт 44 cтpaни на Стария континент, включитeлнo Pycия, Typция и Moлдoвa.

Любимият и на българина голф запазва лидерското си място с 502 752 пласирани бройки в Европа през миналата година, изпреварвайки с 37 245 пpoдaдeни aвтoмoбилa втopия в клacaциятa - Rеnаult Сlіiо.

Ha тpeтa пoзиция e дpyг мaлък мoдeл нa гepмaнcкия кoнцepн - Роlо - c 313 449 пpoдaжби. Cлeдвa кoмпaктният Fоrd Fіiеsѕtа c 274 455.

Пъpвият в клacaциятa пo пpoдaжби SЅUV мoдeл cъщo e дeлo нa Volkswagen - Тiіguаn, peaлизиpa 258 491 aвтoмoбилa и ycпявa дa ce пoзициoниpa нaд Nіѕѕissan Qаsѕhqаіi, oт кoйтo в Eвpoпa ca пpoдaдeни 252 705 бройки. На осмо място се нарежда Peugeot 208, а след френския модел бюжетната кола Dacia Sandero. В топ 10 по продажби влиза и Opel Corsa.

Най-продаваната марка нови автомобили в България през 2018 година е Dacia с 4666 регистрирани бройки.Общо на групата Renault-Nissan се падат над 11 000 продажби, или около 29% пазарен дял. В тази бройка влиза и официалният реекспорт.