53-годишният Дом Робинсън от Обединеното кралство стана собственик на истински призрачен кораб. Съдът Almond Branch лежи на морското дъно повече от век, преди да бъде продадена за £300 в социалните медии.
Дом Робинсън, водолаз с над 40-годишен опит от Портсмут, Англия, закупи останките на Almond Branch, потопен от немска подводница през 1917 г., само за £300 във Facebook Marketplace. Сега той може официално да го нарече своята „купчина ръждясало желязо“, пишет Daily Star.
Almond Branch, парен товарен кораб, потопен от немска подводница край бреговете на Корнуол, беше обявен за продажба на сайта през януари 2025 г. За Дом, който вече е идентифицирал до 25 останки през живота си, включително три кораба на Кралския флот, офертата беше твърде примамлива, за да пропусне.
„Току-що го видях и си помислих, бинго, ето моят шанс. Купувах велосипеди във Facebook и те имаха повече проблеми“, каза той. Въпреки че законът забранява продажбата на останки за повече от 20 години, Дом успя да осигури сделката чрез държавна агенция, така наречената „Получател на развалини“, която потвърди собствеността му.
Британецът добави, че въпреки че съкровищата от кораба отдавна са били ограбени, корабът все още си остава историческо съкровище и личен трофей.
SS Almond Branch отдавна е местна атракция сред гмуркачите.
„Бях се гмуркал там и преди, така че знаех в какво се забърквам“, сподели той. Останките лежат на дълбочина около 50 метра и Дом не крие факта, че подобни гмуркания са опасни: най-малкото нарушение на режима на изплуване може да доведе до декомпресионна болест.
Въпреки това, той смята, че е добре да притежава потънал кораб, дори такъв, лишен от съкровища и обрасъл с водорасли, за сбъдване на детската му мечта.
„Вие се носите около тази купчина ръждясало желязо и си мислите „Да, това е моята купчина ръждясало желязо“, добави британецът.
Изданието отбелязва, че след Втората световна война Великобритания наистина е прехвърляла права върху потънали кораби на частни лица, най-често за целите на спасяване или изследователска работа. Днес много такива обекти са частна собственост, но историята на Дом е наистина уникален случай, когато кораб е придобит „от любов към изкуството“ и в името на хобито.