Пътниците на полет VA1528 на Virgin Australia от Сидни до Хобарт бяха шокирани, когато на борда на самолета избухна пожар при кацане. Причината е била преносима батерия, която се е запалила в багажника над главите.
Според очевидци, първоначално в кабината се е усещала миризма на изгоряло. Когато стюардесите отворили багажното отделение, те открили тлееща литиева батерия, пише Perth Now.
Екипажът успял бързо да потуши пожара преди кацане. След кацане чантата с батерията беше незабавно отстранена и всички пътници бяха евакуирани съгласно стандартната процедура. За щастие, никой не е пострадал.
Virgin Australia съобщи, че самолетът е кацнал безопасно и никой от пътниците не е имал нужда от медицинска помощ. Екипажът е прегледан от лекари, но не се съобщава за пострадали. Авиокомпанията обаче е започнала да издирва пътниците, седнали близо до пожара, за допълнителни проверки.

След инцидента самолетът е проверен за повреди и за обратния полет до Сидни е изпратен друг самолет.
Изданието отбелязва, че този инцидент е обезпокоително напомняне за по-ранен инцидент през януари, когато на борда на самолет на Air Busan избухна пожар, също причинен от външна батерия. Тогава 179 пътници бяха принудени спешно да се евакуират, а самолетът беше напълно унищожен.
В отговор на подобни инциденти, авиокомпаниите по целия свят започнаха да затягат политиките си относно литиевите батерии. Singapore Airlines забрани на пътниците да използват USB портове на седалките си за зареждане на външни батерии или да ги използват по време на полет от април. Външните батерии са разрешени само в ръчен багаж, до 100 вата, с ограничение от 160 вата, което подлежи на одобрение от превозвача.
Qantas и Virgin Australia също предприеха строги мерки: несменяеми литиеви батерии не са разрешени на борда, а всички резервни батерии трябва да се превозват в ръчен багаж със защита от късо съединение.
Литиевите батерии могат да бъдат опасни поради липсата на единни стандарти и прозрачност относно състава им, според професор Амандра Елис от университета в Мелбърн.
„Не знаем какво точно има вътре в тези батерии - всичко е скрито под гриф „търговска тайна“, отбеляза тя.