Авторите на ново изследване предложиха ново решение на известния парадокс на Ферми, което предлага обяснение защо учените все още не са открили интелигентни извънземни на други планети. Изследването е публикувано в arXiv.

Само в нашата галактика има няколкостотин милиарда звезди, а във Вселената има милиарди трилиони такива звезди. Много звезди имат планети, обикалящи около тях и някои от тях вероятно са обитаеми. Това означава, че някъде във Вселената може да е възникнал не просто живот, а интелигентен живот, пише IFLScience. Добре известният парадокс на Ферми подсказва, че ако подобно твърдение е вярно, тогава защо учените все още не са открили интелигентни извънземни?

Учените вече са предложили няколко решения на парадокса на Ферми:

животът във Вселената е много рядък феномен, а интелигентният живот е още по-рядък;
огромните разстояния в космоса не ни позволяват да получаваме сигнал от извънземни;
извънземните просто не искат да общуват с хората, защото ни смятат за вид с ниско ниво на развитие;
извънземните не изпращат сигнали в космоса, защото се страхуват, че други цивилизации ще ги унищожат;
извънземните просто са се унищожили и следователно са неоткриваеми.

Авторите на новото изследване се придържат към последната хипотеза. Астрофизиците вярват, че извънземните цивилизации са изчезнали, преди да успеят да влязат в контакт с други интелигентни видове във Вселената. И учените свързват изчезването на извънземни цивилизации със същия проблем, пред който са изправени хората: изменението на климата.

Изчисленията на учените показват, че на извънземна цивилизация ще са нужни само 1000 години, за да унищожи планетата си и себе си заедно с нея, дори и да използва възобновяеми енергийни източници. Учените са установили, че постоянното увеличаване на търсенето на енергия води до факта, че планетата се затопля значително и по този начин животът на нея става невъзможен.

Вторият закон на термодинамиката гласи, че няма идеална енергийна система, в която цялата създадена енергия да се използва ефективно. Част от тази енергия трябва да напусне системата. Именно тази енергия ще загрява планетата, смятат учените.

Според проучването всяка цивилизация, след като започне активно да използва дори възобновяеми енергийни източници и необходимото ниво на енергия расте бързо, ще изчезне поради затоплянето на планетата след около 1000 години.

Следователно е малко вероятно учените да успеят да открият сигнал от извънземни цивилизации. И все пак такива цивилизации биха могли да изпращат сигнали дори преди да изчезнат и именно тези съобщения все още могат да бъдат получени, казват астрофизиците.

В същото време учените предполагат, че има възможност потенциалните извънземни да намерят баланс в производството и потреблението на енергия и това да им позволи да оцелеят. И такава цивилизация може да съществува стотици хиляди и дори милиони години.