Текущата система също не може да бъде въведена, защото не е готова връзката между КАТ и Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност", посочи още Караиванова.
Със сигурност ще има нужда от законови промени, които да решат основния проблем, свързан с продажбата на коли, които имат лоша застрахователна история, каза Караиванова. В застраховката ще бъдат вписани всички, които имат право да управляват колата. Това ще стане с промени в Кодекса за застраховането и в Закона за движение по пътищата, посочи тя.
Въвеждането на системата "Бонус-малус" няма да повиши общата сума, събирана от застрахователите за задължителната "Гражданска отговорност" (ГО), заяви Владимир Савов - член на Комисията за финансов надзор (КФН), по време на обществена дискусия, организирана от нея в НДК.
При регистрирани в страната 3 143 568 автомобила, по данни на КАТ за 2016 година, компаниите събират годишно 943 070 400 лева само по тази застраховка при средна премия от 300 лева на кола. При въвеждането на "бонус-малус" парите, събирани от фирмата, няма да се увеличат, а само справедливо ще се разпределят сред лошите и примерните шофьори, подчертаха експертите.
По данни на МВР за 2017 година в страната са наложени санкции на собствениците на 1 134 718 автомобила или 64 на сто от колите не са били обект на санкции, посочи още Савов.
След първата година на въвеждане на системата "бонус-малус" се очаква 87,7 на сто от собствениците на колите (2 755 392 души) да плащат с 10 процента по-евтина застраховка; 7,6 на сто (238 742 души) да плащат застраховка с оскъпяване от 10 - 30 процента, както и 0,4 на сто от собствениците на коли - 11 028 души да плащат четири пъти по-скъпа премия.
Информацията за сключените застраховки "Гражданска отговорност" трябва да се синхронизира с бъдещата ТОЛ система, за да може водачите на коли без застраховка веднага да бъдат спирани от движение. Това предложи Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите от катастрофи по време на обществена дискусия организирана от КФН по въвеждането на системата "бонус - малус".
Росен Рапчев от КАТ съобщи по време на дискусията, че вече се работи по локализирането на водачите без "Гражданска отговорност" чрез електронните камери или по други начин. Те посочиха, че според тях по-скъпа премия по застраховката трябва да се плаща при превишение на скоростта не с 10, а с 20 километра в час над разрешените в градски условия. Санкция в премията може да има, само ако нарушителят кара влекач или превозно средство, част от обществения транспорт.
Според Владимир Тодоров 40 на сто от нарушенията в страната се правят от служебни автомобили, а колите на държавните и общински структури са извадени от системата, посочи Тодоров. Въвеждането на системата "бонус - малус" се въвежда при една грешна и "извратена" нормативната рамка на застраховането, в която няма лични регистрационни номера и досиета на водачите, подчерта той.
Личи се, че системата е правена от чужд консултант /фирмата Ърнст и Янг/, защото санкциите не са съобразени с българската действителност. При превишаване на скоростта с десет километра над разрешените в града, застраховката ви ще се повиши с 30 процента, същата санкция има и при леко "чукване" на колче при паркиране в търговски център, каза Владимир Тодоров.
Той предложи КФН да преосмисли политиката за разходите на застрахователите. По думите му застрахователната премия на един влекач сега е 5000 лева, а брокерът получава 1000 лева от тях, само за да оформи една типова полица за около пет минути.