Механизъм как участъци от републиканските пътища, които са близо до градове или дори вътре в тях, да бъдат освободени от винетна такса, ще мислят днес премиерът и кметовете.

Бойко Борисов е поканил на среща сдружението на общините, след като в сряда еднолично обяви, че маха винетките за ползването на северната тангента в София.

Проблемът със северната тангента възникна, след като в края на миналата година правителството я включи като участък от бъдещата магистрала “Европа” от София до Сърбия. Заради това трябваше жителите на близките до София градчета като Нови Искър, които са част от Столична община, да плащат винетка.

Държавата е готова да се откаже от част от републиканските пътища, но след като е платила за изграждането им, общините да се нагърбят поне с поддръжката и почистването на свободните от винетки пътища, поиска Борисов в сряда.

Веднага след решението му за тангентата в София се появиха искания за освобождаване от такси и на участъци край други големи градове.

Кметска намеса пък спаси жителите на крайните квартали на Бургас - “Ветрен”, “Банево”, “Рудник” и “Черно море”, да плащат винетки, за да се придвижват с кола до града. Тези квартали попаднаха в интерактивната карта на толсистемата с платени шосета, но се оказа, че тя е стара и не е актуализирана. За да бъде коригирана, като се включат новите квартали, лично кметът Димитър Николов се обадил в Агенция “Пътна инфраструктура”.

Новите квартали са отдалечени на 10-12 километра и за да ходят с кола на работа в града или на разходка, жителите им трябваше да плащат.

Недоразумението продължи само няколко часа - след като бе публикавана картата, кметът веднага се намеси. От пътната агенция обещали да извадят пътищата до четирите квартала от платените.

“Ветрен” и “Банево” се присъединиха към града през 2009 г., а “Рудник” и “Черно море” станаха част от него през 2017 г. В бившите бургаски села живеят общо към 10 хил. души. Подобен казус се получи и при присъединяването им като квартали тогава. Вече част от Бургас, жителите им спряха да се таксуват по цени за извънградски превоз,за да стигнат до града, и сега пътуват с билет и карта като за вътрешноградски линии - както са “Сарафово”, “Крайморие”, “Лозово”, “Горно и Долно Езерово”.

Община Варна, подобно на Столичната, също влезе в преговори с АПИ за отпадането на винетните стикери за вилните зони около града - Тополи, където е гробищния парк на морската столица, и Константиново.

Жителите, които живеят постоянно във вилните зони, и тези, които пътуват до гробището или летището, са поискали отпадането на стикерите, след като това се случи в София със северната тангента на околовръстното шосе там.

Има много семейства, които живеят постоянно във вилните зони и всеки ден пътуват до града за работа или да водят децата си на училище. Те са задължени да си закупят винетки, тъй като пътуват по републиканската пътна мрежа, за да стигнат до Варна.

“Това няма как да се случи. Принципно са водени такива преговори преди време, но има решение на Министерския съвет от 2014 година, според което е регламентирано кои пътища са от републиканската пътна мрежа и се знае, че за тях е задължително да има винетки.

Няма повод след въвеждането на електронните стикери това да отпадне, след като досега е било валидно. Затова има обозначение по пътищата, което ясно сочи откъде е задължително преминаването с винетен стикер”, коментира директорът на областното пътно управление Румен Илиев.

Желание да освободят участъци от винетни такси имат и други големи градове. Техните кметове обаче засега предпочитали да изчакат срещата при Борисов, за да чуят какви ще са условията на правителството.