600 млн. лв. за нови влакове обеща премиерът Бойко Борисов. Докато се направи новият път, ще ги има и новите влакове. Това отговори той на въпрос на гражданка на Белозем, която го попита като ще има бързи линии, ще има ли и бързи влакове.

Преди това Борисов пита финансовия си министър Владислав Горанов колко нови влака ще бъдат купени. “Рано е”, отвърна министърът.

Във вторник Борисов, придружаван от вицепремиера Томислав Дончев, министъра на финансите Владислав Горанов и транспортния министър Росен Желязков, се качи на скоростен влак от Пазарджик до гара Тодор Каблешков, по линия, по която ще се развиват до 160 км в час.

При качването им в кабината на машинистите го канят да подкара влака. “Нямам книжка за влак”, каза премиерът и отказа честта да управлява машината. Напомниха му, че е карал високоскоростен влак по отсечката Пловдив-Свиленград.

В района на гара Белозем Борисов направи оглед на извършените строителни дейности в отсечката Скутаре-Оризово. Тя е част от проекта “Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, фаза2”. В този участък са напълно подновени 28 км жп линия. Изградени са шумозащитни и предпазни стени в гара Маноле и Белозем и едно пешеходно пресичане с осигурен достъп за лица с намалена подвижност. Контактната мрежа е изцяло нова.

На хората в Белозем Борисов обясни: “Строим жп линия за 160 км в час, как минава влакът през гарите, чак ми е страшно. При тази скорост няма как да има бариери, строят се надлези”, отвърна им той на въпрос дали ще махнат прелезите.

Строителите пък попита плащат ли им редовно. Този въпрос Борисов задава при всеки свой обход по строителните площадки. Обикновено му отвръщат, че си получават редовно заплатите.

Във влака премиерът научи, че с новото строителство има и оптични мрежи, което означава, че ще има Wi-Fi във вагоните. “Докато пътува три часа от София до Бургас, човек ще може да си работи или пък да си гледа филмче”, реагира той.

Борисов поиска комуникационна стратегия с хората, за да разберат защо е по-добре да се качат на влак, а да не се “гъчкат” по магистралите. “Да имаме влакове, да даваме по 200 млн. лв. субсидия за билети и милиарди инвестиции и да не стане така, че да ги търкаляме празни”, предупреди той.

Впечатлен, Борисов говори, че наскоро по “Тракия” ще минат рекорда от 40 000 автомобила, на 3 март са били 50 000, а на 26 май - 57 000. “Тракия” стана като “Цариградско шосе”, каза той.

Пътуването с влак завърши в жп гара “Тодор Каблешков” и пътния надлез, където се намира първият в България контейнерен интермодален терминал. Тук на влаковете се качват дневно около 60 камиона, които не се движат по пътищата. Росен Желязков пък казва на премиера, че е добре да се помисли и за терминала във Варна, за да се свърже морето с влак.

При 10 лева билет за влак 2 лева плаща пътникът, а 8 лева - държавата. Всеки иска да му е без пари. Това заяви премиерът Бойко Борисов, който инспектира строителството на жп линията от Пазарджик до гара Тодор Каблешков, която се строи за движение със скорост 160 км в час.

В кабината на машинистите, докато влакът се движи със 160 км в час във вече ремонтираните участъци, тече разговор, че финансовият министър Владислав Горанов бил прав, и че когато тръгнат скоростните влакове, то тарифата трябвало да е друга. В разговора участват той, Горанов, министърът на транспорта Росен Желязков, шефът на Национална компания “Железопътна инфраструктура” Красимир Папукчийски.

“Научени сме все държавата да е длъжна”, казва Борисов. Казва, че е оправдано сега тя да плаща 280 млн. лв. дотация за билети, тъй като влаковете са стари и бавни, а и сега се правят инвестициите и се ремонтират линиите.

“Да има дотация, докато се строи”, нарежда той. Но когато се купят новите влакове и бъдат готови жп линиите, тя трябвало да е нула.

“Тези, които имат пари, да си плащат цялата стойност”, реагира Борисов. За онези, които нямали пари, трябвало да се помисли, можело да им се направят карти за пътуване.

Министърът на транспорта Росен Желязков му обяснява, че в края на месеца се прави новата резервационна система, с която ще могат да се купуват билети онлайн. Въпросната система всъщност се прави от десетилетие.

В кабината има и време за шеги. Докато Борисов пита Владислав Горанов колко влака ще купят, финансовият министър му отговаря с виц: “Колко лицеви опори може да направи Бойко Борисов. Всичките”, гласи отговорът. Борисов се засмива и казва: “Вярно е”.