Мария Габриел – комисар за цифровата икономиката и общество

Сър Джулиан Кинг – комисар, отговарящ за Съюза за сигурност

Днес 57% от европейците се информират главно чрез цифровите платформи. Това определя и важната роля на платформите, както и тяхната голяма отговорност по отношение на борбата с дезинформацията, в светлината на предстоящите през месец май европейски избори.

Европейската комисия съзнаваме сериозността на проблема и предложихме европейски подход за неговото решаване. В резултат Фейсбук, Гугъл и Туитър (сред всички останали платформи), доброволно подписаха първия по рода си Кодекс за добри практики в борбата срещу дезинформацията онлайн през миналия септември. Със своя подпис, те се ангажираха да има повече прозрачност на източниците за финансиране на политическа реклама, идентифицирането и бързото изтриване на фалшивите профили, по-ясни правила за ботовете, по-голяма видимост на алгоритмите.

Всяка секунда до следващите европейски избори е важна. Настъпи моментът за действие!

Поехме ангажимент да осигурим редовен мониторинг на прилагането на мерките, залегнали в Кодекса. През изминалия месец направихме оценка на постигнатия от платформите напредък до края на 2018 г.

Първата равносметка бе далеч от очакванията и тогава приканихме платформите да отидат по-далеч и по-бързо в своите усилия.

Днес публикуваме първите месечни доклади на Фейсбук, Гугъл и Туитър за месец януари. За съжаление, въпреки известния напредък виждаме, че ситуацията не се подобрява. Липсата на видим и измерим резултат е особено тревожен сигнал.

Фейсбук отново не предостави цялата необходима информация, относно своите действия касаещи контрола върху позиционирането на рекламите. Няма и достатъчно информация по отношение на предотвратяването от тяхна страна на рекламирането и реализирането на печалби от създателите на фалшиви новини.

Туитър също не докладва за положени допълнителни усилия през януари, касаещи както позиционирането на рекламата, така и информация за това, докъде е стигнала компанията в приложението на своя център за прозразност на рекламите в рамките на ЕС.

Гугъл отбелязва напредък, като предостави подробности за контрола върху рекламите и своята нова политика за изборните реклами. Компанията даде информация и за своите специализирани екипи, които ще работят по превенцията на свързаните с изборите злоупотреби и обиди. Все още обаче липсват данни от тяхна страна, по отношение на приложението на тези политики.

Трябва да кажем обаче, че има напредък в някои отношения. Например, през последните седмици Фейсбук обяви, че занапред ще споделя информация, касаеща политическата реклама с научните изследователи.

Това, което бихме искали да видим, е платформите да спазват стандартите, с които са се ангажирали. Затова е особено важно те да се отнасят към държавите членки по един и същи начин и да гарантират, че всички техни инструменти са на разположение във всички страни от ЕС. В момента това не е така, например “Фейсбук” е създал партньорства с проверителите на факти само в осем европейски страни на седем езика.

Всички необходими данни и инструменти трябва да бъдат на разположение възможно най-скоро. Информацията, предоставена от “Гугъл” през януари, показва, че е добре да се наблюдават данните страна по страна, за да се прецени къде е необходимо предприемането на спешни мерки.

Бихме искали да призовем платформите да ускорят усилията си. Това е в техен интерес. Следващото поколение европейци ще бъде все по-наясно с дезинформацията и няма да приеме половинчати мерки.

Надяваме се да видим значително подобрение на ситуацията в следващия доклад след един месец.

Европейските избори не са край на нашите усилия в борбата с дезинформацията. Както знаете, в страните членки почти всяка седмица има избори.

Ние си запазваме правото при липса на явен и видим напредък и резултати да преосмислим нашия подход и да предприемем и други мерки, включително и законодателни. На този етап това не е предпочитаният от нас път. Но ние сме решени да направим необходимото, за да защитим и запазим нашите общи демократични ценности.