Изолирате се доброволно вкъщи, докато останалият свят полудява и се чуди как да се справи със страха от глобална пандемия? Най-актуалната тема в света през последните година доминира не само в Twitter шегите и мемета, но е причина и за възобновения интерес към филмови класики за зарази, които можем да си припомним (спокойно) у дома.

Новините за разпространението на новия коронавирус по света и у нас развихрят въображението и сериозните прогнози какво може да се случи. И докато филмовата индустрия се чуди как да минимизира щетите от отложени премиери и предстоящите месеци нежелание за тъпчене с непознати в киносалони, стрийминг гигантите и пиратите имат (кофти) повод дза бъдат доволни.

Гледането на мелодраматични филми за зарази и опасни болести е виновно удоволствие, което води до две състояния: или притеснява и, да не дава господ, панира още повече, или успокоява, че накрая всичко ще бъде наред и любовта (в комбинация със сериозна наука, солидни факти, дисциплина и общи усилия) винаги ще побеждава.

Кои са приличните филми, с които си заслужава да гледате:

ЗАРАЗЯВАНЕ (2011)

Златният стандарт в жанра с филмови пандемии, поне що се отнася до реализъм, изживява заслужен ренесанс и бум на нелегалните сваляния (няма го в стрийминг платформите). Подцененият за времето си трилър на Steven Soderbergh пресъздава убедително разпространението на вирус от животни върху хора по подобие на Covid-19 и ТОРС и реакцията на здравните и правителствени органи във всеки отделен етап от пандемията. На всичко отгоре, сюжетът е стряскащо пророчески – масова паника и психоза, конспиративни теории, бързо разпространение в целия свят поради ниска хигиена и достъпен въздушен транспорт. Наред със споменатия реализъм, отличен актьорски състав (Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Jude Law, Marion Cotillard) и стегнат сценарий, Заразяване печели и с майсторски пресъздаденото чувство на параноя от обикновени неща и жестове (като докосване на чаша или изкашляне в ръка преди да си отворим вратата) с ясното съзнание, че микробите са навсякъде и не знаем кога и как ще се изправим пред поредната зараза.   

ЗАРАЗА (1995)

За разлика от Заразяване, филмът на немския режисьор (и крал на апокалиптичните сценарии) Wolfgang Petersen не остарява добре, но само по някои параграфи. Докато Soderbergh е зает с адекватното обяснение как един вирус се предава от прилепи върху прасета и накрая върху самите хора, Зараза пренебрегва крайния реализъм за сметка на приличен медицински трилър с потентен актьорски състав ( Dustin Hoffman, Rene Russo, Morgan Freeman, Cuba Gooding Jr., Kevin Spacey и Donald Sutherland), който обаче е осакатен от недоглеждания и откровени глупости (Дезинфекция на защитни костюми преди, а не след контакт със заразени? Използване на дете като примамка за заразена маймуна?). Причините за тези недоразумения са бързането на продуцентите на Зараза да изпреварят друг (впоследствие изоставен) филм по книгата-вдъхновение Горещата зона на Richard Preston, драматизирана чак през 2019 като ТВ сериал за National Geporgraphic). Не отричаме обаче, че основната идея зад историята звучи познато – ебола-подобен вирус от Заир стига до малко американско градче на гърба (и в кръвта) на подивяла маймуна?

28 ДНИ ПО-КЪСНО (2002)

Постапокалиптичният зомби хорър на Danny Boyle със Cillian Murphy, Naomie Harris и Christopher Eccleston разказва за случайно изпуснат вирус, способен да затрие цялата цивилизация. И макар феновете да не пропускат да отбележат присъствието на чисто голия и тогава все още неизвестен шеф на Peaky Blinders буквално в първия кадър на филма, 28 дни по-късно е ценен най-вече заради начина, по който описва на какво е способно човечеството, ако бъде притиснато до ръба на оцеляването. Сцените от улиците на изоставения Лондон и липсата на прекалено много специални ефекти също спират дъха. Почти две десетилетия по-късно, малко зомби филми успяват да вълнуват по такъв чист и направо инди начин.

ПЕРФЕКТНО ЧУВСТВО (2011)

Научнофантастичната драма на David Mackenzie е посрещната с противоречиви оценки заради излишни обяснения за смисъла на живота от глас зад кадър и псевдо библейски внушения, но всъщност не е никак лоша в пресъздаването и динамиката на любовна история между готвач (Ewan McGregor) и епидемиолог (винаги фантастичната Eva Green), изправени пред глобална пандемия, която лишава хората от сетива едно след друго. Урок по себепознание, любов и зачитане на времето, ако не нещо друго.

ЩАМЪТ АНДРОМЕДА (1971)

Класическият сай-фай трилър по едноименната книга на Michael Crichton със сигурност е едно от вдъхновенията на Steven Soderbergh за неговата трактовка от началото на този списък. Реализмът на Щамът Андромеда е фокусиран не толкова върху самата зараза от извънземен произход, колкото върху убедителните герои от правителствените агенции, опитващи се да предотвратят разпространение в цял свят. Макар сниман преди почти половин век, филмът на Robert Wise печели с напоително бавно действие, приличен реализъм и напрежение от начало до край.

АЗ СЪМ ЛЕГЕНДА (2007)

Суперзвездата Will Smith е на върха на своята кариера, когато се съгласява да участва в апокалиптичния екшън трилър на режисьора Francis Lawrence. Вирусологът от американската армия Robert Neville (Smith) издирва лек за чума, избила по-голямата част от човечеството и превърнала останалите хора в брутални зомбита. Последният оцелял в Манхатън тренира за здраве със своята немска овчарка и не спира да тества своите открития върху плъхове в търсене на панацея. Макар да принадлежи сериозно в зомби жанра, Аз съм легенда развива и познати теми от филмите за пандемии като избухването и разпространението на заразата и първоначалната паника преди голямата тишина.

Z-TA СВЕТОВНА ВОЙНА (2013)

Сещате ли се за друг зомби филм, успял да привлече Brad Pitt не само в главната роля, но и за изпълнителен продуцент? З-та световна война се различава от останалите жанрови филми и сериали не само с отказ да разчита изцяло на ужаса от безкрайните орди свръзбързи и повратливи немъртви, а вместо това да проследи и самия процес на обществен разпад, начало на заразата и търсене на начин как да я ограничим и какво да правим, след (ако?) успеем да го сторим. Естествено, подобен високобюджетен блокбъстър няма как да мине без наистина впечатляващи екшън сцени, но едновременно с това печели много повече от своя звезден актьорски състав, умен сценарий и добрата режисура на Mark Foster.

ПРОХОДЪТ КАСАНДРА (1976)

Всеки подобен списък се нуждае от истински забавно виновно удоволствие като Проходът Касандра на George Pan Cosmatos. Когато заразен с мощно биологично оръжие терорист успява да избяга и да зарази пътниците на пътуващ през Европа влак, полковник MacKenzie (Burt Lancaster) решава да отклони подвижната карантина към нестабилен стоманен мост, за да го унищожи. Неврологът Jonathan Chamberlain (Richard Harris) обаче има други планове, за да се спаси. Архаичен диалог, преиграни роли от хора като Sophia Loren, Ava Gardner, Martin Sheen, Lee Strasberg и O. J. Simpson, никакви специални ефекти, съсипваща критика (с думи като монументална пародия, ужас и обидно тъп), освиркан на предварителната прожекция и все пак голям кеф в определено състояние.

СЛЕПОТА (2008)

Филмовата адаптация на едноименния роман на португалеца Jose Saramago от 1995 разказва за общество, покосено от епидемия от слепота. Режисьорът Fernando Meirelles (Градът на Бога, Двамата папи) събира Julianne Moore и Mark Ruffalo в приятна, но предсказуема история за социалната деградация като алегория за крехкостта на обществото.

ПАНДЕМИЯ: КАК ДА ПРЕДОТВРАТИМ ИЗБУХВАНЕ (2020)

Netflix предизвиква феновете на конспиративните теории с нов документален филм, появил се някак си точно навреме в разгара на Covid-2019. Актуалното заглавие на американския стрийминг гигант проследява разпространението на смъртоносните грипни епидемии в историята и работата на хората, призвани (и най-вече обучени) да ги спрат. Паралелите със сегашния коронавирус и тълкуването на рисковете от нова пандемия са достатъчно занимателни, за да им обърнете подобаващо внимание.

Източник: boyscoutmag