Неандерталците може би са били пионери в сложната техника за превръщане на брезова кора в лепило, което предполага тяхното участие в ранната химия дори преди появата на горелката на Бунзен. Скорошно проучване на древни проби от лепило показа, че древните хора най-вероятно са синтезирали това вещество в подземни камери с ограничен достъп до кислород, хвърляйки светлина върху когнитивните способности на този праисторически вид хора.

Въпросното лепило, известно като брезов катран, се смята за най-старият синтетичен материал, откриван някога, като най-старите примери се приписват на неандерталците, пише IFLScience. Учените обаче все още не са единодушни относно технологичния процес, използван от нашите изчезнали роднини.

Някои експерти спекулират, че за създаването на лепилото са използвани специално построени подземни структури, докато други предполагат, че неандерталците може случайно да са получили смолата чрез изгаряне на брезова кора.

За да разберат технологията на производство, изследователите проведоха подробен анализ на две проби, взети от неандерталско място, наречено Königssee в Германия. След това тези древните проби бяха сравнени с множество референтни проби, получени от авторите на изследването, използвайки пет различни метода от каменната ера.

Анализът показа, че брезовият катран, получен под земята, съдържа значително количество естествен полимер, наречен суберин, докато катранът, получен чрез изгаряне на кората над земята, е лишен от този компонент. Забележително е, че и двете проби от Königssee показват значителни нива на суберин, което кара изследователите да вярват, че неандерталците са произвеждали лепилото си под повърхността на земята.

Авторите на изследването обясняват: „Ако суберин присъства само в брезовия катран, създаден с помощта на подземни технологии в среда с ниско съдържание на кислород, тогава присъствието му в катрана от Königssee ясно показва използването на една от тези технологии в Königssee.“

За да потвърдят откритията си, изследователите внимателно проучват химическата структура на древното лепило, използвайки методи като инфрачервена спектроскопия и газова хроматография-масспектрометрия. Използвайки тези методи, те установиха, че общият химически състав на двата артефакта от катран от Königssee най-много прилича на катрана, произведен под земята.

Въз основа на тези резултати изследователите заключават, че неандерталците са дестилирали катран в умишлено създадена подземна среда, която ограничава достъпа на кислород и остава скрита по време на процеса.

Обсъждайки значението на това откритие, те уточняват: „Ако тези два екземпляра са създадени с помощта на наземен метод, като например метода на кондензация, би било трудно да се твърди, че неандерталският брезов катран отразява най-съвременна технология, включваща скрити подземни процеси и умишлено създадена среда с ниско съдържание на кислород, подобна находка би означавала, че неандерталците са изобретили или разработили технически процес за трансформиране на техния материален свят."

В крайна сметка това откритие предоставя ценна информация за когнитивните и културни способности на неандерталците, като по този начин обогатява нашето разбиране за тяхната древна цивилизация.