Колко често сте влизали в магазина за определена покупка и сте се връщали с чанти, пълни с неща, от които всъщност не се нуждаете, защото не сте могли да устоите на изкушението? Възможно ли е да преодолеете това изкушение и да спрете да бъдете импулсивен купувач.

Учени от катедрата по психология в Университета "Юлий Максимилиан" във Вюрцбург, Бавария, ръководени от д-р Ананд Кришна, решават да се справят с този проблем (тяхното изследване е публикувано в PLOS One).

Понякога си купувате нещо от чисто любопитство - например вземате деликатес, който не сте опитвали досега. Или искате да се поглезите с нещо необичайно. Може да е всичко - шоколад, декорация за стая или дизайнерски дънки.

Понякога изпитвате удоволствие от спонтанна покупка, а понякога изпитвате чувство на изгаряща вина за пропилени пари. Повечето хора знаят как да потиснат този внезапен импулс да си купят нещо, което не им е особено необходимо, но за това първо трябва да са наясно с риска.

Според д-р Кришна е невъзможно да се отдели категорията хора, податливи на импулсивно пазаруване, но резултатите от изследванията на неговия екип предоставят инструмент за защита срещу подобно поведение.

Например тези от нас, които обичат да получават удоволствия от живота, по дефиниция са със спонтанен характер. Когато са в добро настроение, те се стремят да изпитат радост и без да осъзнават, са привличани от нещото, което обещава да засили тази радост.

В този случай обикновено е достатъчен относително малък импулс в обратна посока, за да се вземете в ръце. Такъв импулс, според Кришна, може да бъде бележката "Спри!" в портфейла или нещо подобно.

Но има хора, които се грижат за безопасността и за тях една бележка в портфейла им няма да е достатъчна, трябва им време да помислят. Дори импулсивните покупки не се случват веднага с тях.

"Наистина ли е толкова вкусно, колкото изглежда?" - мислите се втурват през главите им при вида на деликатес. И все пак процесът на отказ също отнема повече време. За тях ще работи подробно напомнящо съобщение "Днес не бива да правя необмислени покупки", което те трябва да си повтарят няколко пъти, движейки се между рафтовете със стоки.

Може да изглежда, че такива хора изобщо не са застрашени от спонтанно пазаруване, но това не е така. Ако са в позитивно настроение, желанието им да се харесат е не по-малко от това на търсещите естествено удоволствие. Просто процесът на вземане на решения за такива хора ще отнеме осезаемо повече време, пише expert

В същото време авторите на изследването признават, че все още не разбират поведението на предпазливите купувачи в ситуации, когато времето изтича.

Така че не се изненадвайте, ако след като сте се качили на кантара сутрин и сте открили неприятно наддаване на тегло, сте си дали обет да не се приближавате към рафта със сладкиши, а след това в магазина сте били неудържимо привлечени да вземете шоколадово блокче пред самата касата (а те често са стратегически поставени там), когато абсолютно не остава време за размисъл.