"Колин срещу Кътбърт" е най-новата и шумна съдебна сага за защита на интелектуална собственост във Великобритания. Тя идва от имената на две шоколадови торти във форма на гъсеница.

"Колин" е произведена от една от най-старите английски вериги M&S, основана преди 138 г. За 30 години съществуване забавната шоколадова торта е стигнала до над 15 млн. клиенти, което я превръща в един от най-предпочитаните продукти на компанията.

Нещата обаче се променят, когато германската Aldi навлиза на британския пазар и през 2011 г., когато е обявена за най-евтин магазин, пуска своя шоколадова торта във форма на гъсеница, наричайки я "Кътбърт".

Десет години по-късно M&S завеждат иск за защита на интелектуална собственост във Върховния съд на Англия, в който твърди, че сладкишът на германската верига нарушава търговската марка на техния “Колин”.

Според тях приликата между двете торти кара клиентите да вярват, че са от един и същи стандарт, което не е така, и на практика чрез тази имитация Aldi се възползва от тяхната добра репутация. Затова настояват конкурентите им да спрат да продават своя “Кътбърт” във Великобритания.

Първоначално те отказват да го сторят, даже организира много мощна кампания в социалните мрежи, след като вижда, че в тях се води ожесточен спор по въпроса. Основният мотив на защитниците на по-евтиния продукт е, че и другите големи хранителни вериги на Острова продават аналогични шоколадови гъсеници, но срещу тях никой не завежда съдебно дело. Така че забраната на “Кътбърт” ще доведе единствено до лишаване на по-бедните деца от радост, разказва "24 часа".

В спора се включват и юристи, които твърдят, че съдебното дело няма да бъде лесно, тъй като се отнася за сравнително нова правна концепция във Великобритания, която защитава фирмите от имитация на марки, име, форма на продукт и дори начин на възприемане. Тя е официално призната през 2020 г. в съдебно дело, наречено “Фреди срещу Хъгз”.

То се гледа в Английския съд за фирмени интелектуални права. Заведено е компанията Freddy SpA, която произвежда дънки, рекламиращи се като подобряващи формата на тялото чрез използване на силиконови подплънки.

Фирмата Hugs обаче също започва да прави такива под своя марка. Между двете компании избухва спор и през 2012 г. постигат споразумение. Според него Hugs се ангажират да спрат да шият такива дънки, но след известно време пускат на пазара леко променена тяхна версия. Затова Freddy SpA завежда съдебно дело срещу конкурента си. Съдът по интелектуални права постановява, че подобни имитиращи практики водят до объркване, дори когато не става въпрос за пряко копиране на марка. Те подкопават имиджа на оригинала и накърняват интересите на производителите му.

След вдигнатия шум изглежда M&S и Aldi са преценили, че ще изгубят повече, ако спорът помежду им продължи, и са постигнали извънсъдебно споразумение. Съдържанието му е поверително, но говорител на германската верига съобщи, че шоколадовата им гъсеница, която временно бе спряна от продажба, ще се върне в магазините, но с някои промени.

“Кътбърт” е свободен и очаква с нетърпение да види всичките си фенове отново скоро”, допълни той.

От M&S също заявиха задоволство от развоя на съдебното дело. “Като много други компании в Обединеното кралство ние знаем истинската стойност и цената на иновациите и огромното време, страст, креативност, енергия и внимание към детайлите, които се отделят при създаването на продукт и изграждането на марка в продължение на години. Така че е разбираемо, че искаме да защитим нашата интелектуална собственост и доставчици”, обяви представител на английската компания.