2022 г. беше богата на археологически находки. По-специално учените бяха изненадани от невероятната колекция от бронзови статуи, открити в термалните води и скъпоценни мъниста, най-важната археологическа находка в Англия след откриването на известното гробище Sutton Hoo през 1939 г. Освен това археолозите са открили потъналия кораб на истински антарктически изследовател, въпреки факта, че морският лед възпрепятства търсенето. HeritageDaily реши да сподели най-популярните находки.

Колекция от бронзови статуи

В термалните бани в Тоскана, на хълма на град Сан Кашано дей Бани, тази година бяха открити десетки бронзови статуи от древни римски времена. Според археолозите подобно откритие е изключително рядко.

Учените предполагат, че доброто състояние на артефактите, които са на 2300 години, се дължи на горещата вода от термалните извори. Вероятно статуите са служили като украса на светилището.

Общо екипът от археолози успя да открие 24 големи статуи и няколко малки. След това са отведени в реставрационната лаборатория в Гросето.

Снимка: Jacopo Tabolli/Universita per Stranieri di Siena

Корабът на легендарния изследовател на Антарктика

През март изследователите откриха останките на експедиционния кораб на Ернст Шакълтън Endurance, който е изненадващо добре запазен. Откритието е станало 100 години след смъртта на изследователя.

Състоянието на кораба изненада учените, каза полярният географ Джон Шиърс, ръководител на експедицията Endurance 2022. Търсенето му беше силно усложнено от блокиращия морски лед и факта, че беше изключително трудно да се намери правилното място - ледът е преместил кораба на голямо разстояние.

Самата катастрофа се дължи на неудачно избрания момент за началото на експедицията през 1914 г., тъй като още през октомври същата година ледът е оковал кораба. Поради това в корпуса на кораба се образуват дупки и на следващата година корабът потъва.

Най-интересното е, че всички членове на експедицията успяват да оцелеят.

изследвания, находки, артефактицял екран
Състоянието на кораба изненада учените Снимка: Falklands Maritime Heritage Trust

Ръка от Ирулега

В северната част на Ирландия, по време на разкопки близо до замъка Ирулеги, археолозите откриха плоска бронзова ръка, гравирана с десетки различни символи. Въпреки че този артефакт беше открит миналата година, учените едва наскоро осъзнаха колко ценна е тази находка.

След като изследвали артефакта, изследователите заключили, че знаците са пример за прото-баски език. Преди това се смяташе, че васконските племена не са имали собствен писмен език, тъй като няма доказателства за противното.

На ръката има изписани 4 думи, състоящи се от 40 знака, но учените успяха да идентифицират само една - sorioneku, която е предшественик на бакската дума zorioneko и означава "късмет".

изследвания, находки, артефактицял екран
Символите са пример за протобаския език. Снимка: Nafarroako Gobernua – CC BY-SA 3.0

Разкопки в Templo Mayor

При Templo Mayor, центърът на храмовия комплекс на ацтеките в Мексико Сити, от няколко години се провеждат разкопки, които носят интересни находки.

Този комплекс се развива около 200 години, докато не бъде разрушен от испанците през 1521 г. Състои се от два храма, пет платформи и спомагателни сгради.

Наскоро археолози от Националния институт по антропологична история откриха още един артефакт, принесен в жертва на боговете в близост до храма. Сред тях са маски, украшения за глава, скиптри, пекторали, стрелички, фигурки, обеци, кани, множество дървени предмети и много други предмети.

Намерени са и ботанически останки, като цветя, както и животински останки, керамика и др. Освен това те донесоха дарове от морето на боговете.

Снимка: Мирса Орозко – INAH

Тайните на Венера от Вилендорф

Венера от Вилендорф е малка фигурка от оолитов варовик, изобразяваща жена с необичайна прическа. Създаването на фигурката се приписва на представители на граветианската култура, като се смята, че възрастта на фигурката е най-малко 30 хиляди години.

Преди това тази фигурка беше изследвана само отвън, но учени, ръководени от Герхард Вебер, австрийски антрополог, извършиха компютърна томография на вътрешната структура.

В резултат на ново изследване учените установиха, че камъкът, от който е издълбана фигурката, идва от Северна Италия. Самата фигурка е намерена от археолога Йозеф Сомбати в Австрия през 1908 г.

изследвания, находки, артефактицял екран
Създаването на фигурката се приписва на представители на Граветическата култура. Снимка: Shutterstock

Най-старият барелеф в света

Учени откриха интересен барелеф в югоизточната част на Турция, в района на Урфа. Той принадлежи към епохата на неолита и се смята, че е на около 11 хиляди години.

С пенис в ръце и заобиколен от леопарди. Откриха най-стария барелеф в света СНИМКИ

Барелефът е широк около 0,9 метра и дълъг около 3,7 метра. На него са изобразени двама мъже, единият от които държи гениталиите си в ръцете си, както и животни.

Учените не са успели да разберат какво точно е искал да покаже авторът на барелефа, но според Ейлема Оздоган от Истанбулския университет археолозите могат да намерят други рисунки, които да допълнят „историята“. Разкопките все още продължават.

изследвания, находки, артефактицял екран
Учените не можаха да разберат какво иска да покаже авторът на барелефа

Портрети на древното царство

Археолозите продължават разкопките в египетския град Фаюм и откриват невероятни артефакти от древни цивилизации. От 2016 г. се провеждат претърсвания в обекта Гарза. Именно тук в края на миналия сезон беше открита голяма гробна структура, в която бяха открити артефакти. Сред тях са открити фаюмски портрети.

Тези портрети са вид натуралистични живописни портрети върху дървени дъски, прикрепени към мумии от висок клас от Римски Египет. Те принадлежат към една от традициите на рисуването върху дърво, една от най-уважаваните в древността.

Това са първите открити артефакти от този тип от дълго време. Последният път, когато портрети от този период са открити, е през 1910 г.

изследвания, находки, артефактицял екран
Тези портрети са вид натуралистични живописни портрети върху дървени дъски, прикрепени към мумии от висок клас от Римски Египет. Снимка: Министерство на туризма и антиките

Гребен със старинен надпис

В град Лахиш, някога вторият по големина в царството на Юда, е открит гребен с най-старото известно наричане.

Въпреки че гребенът е открит през 2017 г., гравюрата е забелязана едва миналата година. Находката е с размери 3,5 см на 2,5 см. След анализ учените потвърдиха, че върху гребена има ханаанска писменост. Тази азбука е изобретена преди около 3800 години.

Надписът на костения гребен гласи: „Този ​​гребен да изкорени въшките от косата и брадата“. Той е загубил зъби, но останки показват, че някога е имало няколко широки зъба за сресване. Също така 14 тесни зъба от другата страна - те са били използвани за премахване на въшки.

изследвания, находки, артефактицял екран
Надписът на гребена гласи: "Нека този гребен изкорени въшките от косата и брадата" Снимка: IAA

Истинската мечта на археолозите

Екип от археолози от Музея на Лондон са направили удивително откритие, откривайки гробницата на англосаксонска жена от седми век. Необичайното количество съкровище, като за раннохристиянско погребение, предполага, че е принадлежало на човек с много високо положение.

Голямо количество религиозна символика показва, че тя е била уважаван християнски водач, което оспорва предишни предположения, че подобни позиции тогава около 630-670 г. пр.н.е. са заемали почти изключително мъже.

Огърлицата, с която е погребана, е най-изящната и скъпа, намирана във Великобритания. Състои се от 30 златни и сребърни детайла, както и полускъпоценни камъни. Правоъгълна висулка с мотив на кръст оформя централната част на огърлицата и е инкрустирана с червени гранати в злато.

Самото богатство и историческото значение карат някои експерти да твърдят, че парчето е най-важната археологическа находка в Англия след откриването на известното гробище Sutton Hoo през 1939 г.

изследвания, находки, артефактицял екран
Огърлицата, с която е погребана, е най-изящната и скъпа, намирана във Великобритания Снимка: RPS

Изгубените индийски храмове

В горския резерват Bandhavgarh изследователи от Археологическото проучване на Индия (ASI) откриха храмове, будистки сгради и пещери, разположени в района Umaria на Мадхя Прадеш, Индия.

Учените завършиха първия от трите етапа на разкопките на планината Тала през май-юни 2022 г. В следващите етапи ще бъдат изследвани хребетите Хитули и Магади.

Най-ценни за науката са 24 надписа, датиращи от 2-5 век от нашата ера, някои от тях споменават имената на Павата, Веджабхарада и Сепатанаайрика. Надписите също назовават важни крале като Махараджа Шри Бхимсена, Махараджа Потасири и Махараджа Бхаттадева.

храм, кабинетцял екран