Ако можехме да си представим предстоящата година, какъв цвят щеше да бъде тя?

Тази абстрактна мисъл е въпросът, който вълнува експертите от Pantone Color Institute по това време на годината.

За да намерят отговора, те проучват модните подиуми, тенденциите в интериорния дизайн, моменти от попкултурата и човешката психология, за да направят своя избор, пише CNN.

И така, според експертите, нюансът, който ще определя 2024 г., е "Peach Fuzz" (прасковен пух) - лек, плодов, внушаващ усещане за мир и спокойствие.

"Преминаваме през много сътресения в живота си и имаме нужда от цвят, който да е грижовен", обяснява специалистът по цветове на Pantone Лейтрис Айзман.

"Това е топъл и уютен нюанс. И е много приятен. Смятаме, че в момент като този тактилността е наистина важна - да докосваме другите хора и да ги събираме в домовете си.", допълва експертът.

Прасковените тонове са неизменна част от модните подиуми за пролет-лято 2024, особено в Милано, където водещи са италиански къщи като Gucci, Jil Sander и Sportmax.

На афтърпартито на Vanity Fair за наградите "Оскар" през март тази година Хилари Дъф носеше рокля в прасковен цвят на Dolce & Gabbana. Малко след това Ума Търман присъства на наградите Women Making History Awards в рокля от габардин Prada за есен-зима 2023 г. в същия цвят.

Но процесът на проучване за избор на цвят е кумулативен и не е достатъчно просто да се разгледат последните итерации на нюанса, казва Айзман.

За сезон пролет-лято 2016 г. например, кралят на сивото Джорджо Армани пусна запомняща се колекция, в която по-голямата част от артикулите преливаха в сьомга над характерното за марката пастелно сиво.

Последният път, когато видяхме Бионсе на Met Gala през 2016 г., тя също беше в прасковено. Макар че роклята с буфан ръкави на Givenchy срещна сериозна критика, тя се оказва ключов момент за екипа на Pantone.

Но какво общо има един момент от червения килим през 2016 г. с духа на времето през 2024 г.?

"Смятаме, че визията на Бионсе е нещо, което продължава да въздейства и днес. Макар че сме я видели през 2016 г., това е ценна идея, която ще се развива и също ние черпим от нея. Не забравяме това, което сме виждали преди.", обяснят експертите от института.

Оттогава насам цветът е носен на червения килим от редица знаменитости.

Тази година се навършват и 25 години от инициативата на Pantone "Цвят на годината", допълва CNN.

Психологията на цветовете, която стои зад последните три избора на Айзман и нейния екип, се корени в издръжливостта, оптимизма, смелостта и силата, препращайки към нашето бурно съвремие.

Но улавянето на колективното настроение дори в атмосфера на объркване и тревога е позната територия за Pantone. Неслучайно, първият цвят на годината е небесносиньото през 1999 г.